تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,743,387 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,451 |
اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر پردازش شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 3، آذر 1394، صفحه 119-136 اصل مقاله (233.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2015.359 | ||
نویسندگان | ||
نرگس نوری زاده* 1؛ فرزانه میکاییلی منیع2؛ رضا رستمی3 | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه | ||
3دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر پردازش شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود.این مطالعه به صورت شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 7 تا 14 سال مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی مراجعه کننده به مرکز اعصاب و روان آتیه بود. از این میان 12 نفر از مراجعان که شرایط لازم را دارا بوده، به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند که 6 نفر دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از نوع بی توجهی و 6 نفر دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از نوع ترکیبی بودند. در این مطالعه کودکان 40 جلسه نوروفیدبک به صورت سه بار در هفته دریافت کردند و در دو مرحله پیش و پس از آموزش نوروفیدبک با آزمون ارزیابی سیستم شناختی مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تی وابسته و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش نوروفیدبک بر کاهش نشانگان نقص توجه و تمرکز و نشانگان ترکیبی موثربوده است. اما نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اندازه اثر در گروه نقص توجه بیش از گروه ترکیبی نبوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نقص توجه- بیش فعالی؛ پردازش شناختی؛ نوروفیدبک | ||
مراجع | ||
اشتاین برگ، مارک. (1387). نوروفیدبک افقی تازه به درمان کم توجهی/ بیش فعالی. ترجمه رضا رستمی؛ علی نیلوفری. انتشارات تبلور، تهران، ص 113. انجمن روانشناسی آمریکا. (2000). متن تجدید نظر شده چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی. ترجمه هامایک آوادیس یانس و محمدرضا نیکخو(1389). چاپ پنجم، تهران، نشر سخن. باباپور خیرالدین، جلیل؛ حکمتی، عیسی؛ سودمند، محسن. (1389). مقایسه حافظه بصری و کلامیکودکان مبتلا به اختلال نقص توجه با کودکان سالم. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال پنجم، شماره 19، ص 23-1. خوشابی، کتایون؛ ستاره فروزان، آمنه؛ مرادی، شهرام. (1385). بررسی عوامل خطر ساز در ابتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه. مجله توانبخشی، شماره سوم، ص 10- 6. کوشا، مریم؛ علاقبندراد، جواد؛ شهریور، زهرا. (1382). ارتباط الگوی مصرف مواد با ابتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی در نوجوانان پسر. تازههای علوم شناختی، سال پنجم، شماره 4، ص 72- 64. یعقوبی، حمید؛ جزایری، علیرضا؛ خوشابی، کتایون. (1386). تعیین اثربخشی نوروفیدبک بر عملکرد هوشی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه. ویژه نامه توانبخشی در بیماریها و اختلالات روانی، دوره هشتم، شماره 29، ص 52-46. American Psychological Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorder, Forth edition, Text revision. Fifth edition. Sokhan publisher. Tehran. (Persian). Arns, M., Ridder, S., Strehl, U., Breteler, M., & Coenen, A. (2009). Efficacy of Neurofeedback treatment in ADHD: The effects on Inattention, Impulsivity and Hyperactivity: A meta-analysis. Clinical EEG Neuroscience, 40(3), 180- 189. Babapour kheirodin, j., Hekmati, E. & Sodmand, M. (2010). Compare the visual and verbal memory in children with attention deficit disorder with healthy children. Journal of Psychology, University of Tabriz, 5(19), 1-23. (Persian). Barry, A., & Clarke, S. (2003). A review of electrophysiology in attention-deficit/ hyperactivity disorder: Qualitative and quantitative electroencephalography. Clinical Neurophysiolog, 114, 171–183. Becerra, J., Fernández, T., Harmony, M., Caballero, M., García, F., Fernández-Bouzas, A., & et al. (2005). Follow-Up Study of Learning-Disabled Children Treated With Neurofeedback or Placebo. Clinical EEG and Neuroscience, 37(3), 198- 204. Bidwell, C., McClernon, J., & Kollins, S. (2011). Cognitive enhancers for the treatment of ADHD. Pharmacology, Biochemistry and Behavior, 99, 262–274. Biederman, J., Faraone, S., Keenak, K., Steinjard, R., & Tsuang, M. (1991). Familial association between ADHD and anxiety disorders. Am J Psychiatry, 148, 633–642. Brandeis, D. (2011). Neurofeedback training in ADHD: More news on specificity. Clinical Neurophysiology, 122, 856–857. Brue, A., & Oakland, T. (2002). Alternative treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder: Does evidence support their use?. Alter Ther Health Med, 8, 68-70. Chabot, R., Orgill, A., Crawford, G., Harris, M., & Serfontein, G. (1992). Behavioraland electrophysiological predictors of treatment response to stimulantsin children with attention disorders. J Child Neurol, 14, 343-351. Cho, B., Kim, S., Shin, D., Lee, J., Lee, S., Kim, I., & et al. (2004)Neurofeedback training with virtual reality for attention and impulsiveness. Cyberpsychol Behav, 7, 519-526. Coben, R., Linden, M., & Myers, T. (2010). Neurofeedback for Autistic Spectrum Disorder: A Review of the Literature. Psychophysiol Biofeedback, 35, 83–105. Egner, T., Zechb, T., & Gruzelier, J. (2004). The effects of neurofeedback training on the spectral topography of the electroencephalogram. Clinical Neurophysiology, 115, 2452–2460. Fabiano, G., Chacko, A., Pelham, W., Robb, J., Walker, K., Wymbs, F., & et al. (2009). A comparison of behavioral parent training programs for fathers of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Behav Ther, 40(2), 190-204. Fauzan, N., & Nazaruddin, M. (2012). Neurofeedback training to improve neuronal regulation in ADD: A case report. Social and Behavioral Sciences, 33, 399 – 402. Forssman, L., Eninger, L., & Tillman, C. (2012). Cognitive Functioning and Family Risk Factors in Relation to Symptom Behaviors of ADHD and ODD in Adolescents. Journal of Attention Disorders, 16(4), 284–294. Fox, D., Tharp, D., & Fox, L. (2005). Neurofeedback: An Alternative and Efficacious Treatmentfor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 30(4), 365-373. Fuchs, T., & Birbaumer, N. (2003). Werner Lutzenberger Neurofeedback Treatment for Attention- Deficit/Hyperactivity Disorder in Children: A Comparison With Methylphenidate. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 28(1), 1-12. Hammond, D. (2011). what is neurofeedback. Journal of Neurotherapy, 15, 305–336. Hoffmann, E. (2004). Neurofeedback Training of Children with Attention and Behaviour Disorders. Mental fitness, 1-20. Kaplan, H., Sadock, B., Sadock, B., & Sadock, V. (2005). Comprehensive textbook of psychiatry. eight edition, New York, Lippincott Wilkins & Wilkins. 3183- 3204. Khoshabi, k., Setare Forozan, A & Moradi, SH. (2006). Review the risk factors hyperactivity disorder / attention deficit. Rehabilitation Journal, 3, 6-10. (Persian). Kosha, M., Alagheband Rad & Shahrivar, Z. (2003). pattern of substance abuse and attention deficit hyperactivity disorder in adolescents. Cognitive Science News, 5(4), 64- 72. (Persian). L´evesque, J., Beauregard, M., & Mensour, B. (2006). Effect of neurofeedback training on the neural substrates of selective attention in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: A functional magnetic resonance imaging study. Neuroscience Letters, 394: 216–221. Lara, C., Fayyad, J., Graaf, R., Kessler, R., Kessler, R., Aguilar-Gaxiola S., & et al. (2009). Childhood Predictors of Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Results from the World Health Organization World, Mental Health Survey Initiative. Biological Psychiatry, 65:46-54. Lofthouse, N., Arnold, E., Hersch, S., Hurt, E., & DeBeus, R. (2011). A Review of Neurofeedback Treatment for Pediatric ADHD. Journal of Attention Disorders, 1-23. Loo, K., Barkley, R. (2005). Clinical Utility of EEG in Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Applied Neuropsychology, 2, 64–76. Lubar, J., Swartwood, M., & Timmermann, D. (1995). Quantitative EEG and Auditory Event-Related Potentials in the Evaluation of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Effects of Methylphenidate and Implications for Neurofeedback Training. Journal of Psychoeducational Assessment. ADHD Special, 143-160. Monastra ,V., Lubar, J., & Linden, M. (2001). The development of a quantitative electroencephalographic scanning process for attention deficit hyperactivity disorder: reliability and validity studies. Neuropsychology, 15, 136-144. Monastra, V., Lubar, J., Linden, M., Vandeusen, P., Gtreen, G., Wing, W., & et al. (1999). Assessing attention deficit hyperactivity disorder via quantitative electroencephalography: an initial validation study. Neuropsychology, 13, 424 – 433. Najafi, S., Sadeghi, V., & Molazade, M. (2010). Brain cognitive functions in normal, ADHD and RD (Reading disable) children (A comparative study). Procedia Social and Behavioral Science, 5, 1849–1853. (Persian) Neef, N., Bicard, D., & Endo, S. (2001). Assessment of Impulsivity and the Development of Self-Control in Students With Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Applied Behavior Analysis, 34, 397–408. Pineda, D., Puerta, I., Aguirre, D., Daniel, C., Aguirre, D., García-Barrera, M., & et al. (2007)The Role of Neuropsychologic Tests in the Diagnosis of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Pediatric Neurology, 36, 373-381. Ramirez, P., Desantis, D., & Opler, A. (1995). EEG Biofeedback Treatment of ADD. Annals New York Academy of Sciences, 342- 358. Ronning, M. (2004). Core Profile Types for the Cognitive Assessment System and Woodcock-Johnson Tests of achievement revised: their development and application in describing low performing students. The Ohio State University. Satterfield, J., & Schell, A. (1984). Childhood brain function differences in delinquent and non-delinquent hyperactive boys. Electroenceph clin Neurophysiol, 57,199–207. Steinberg, M. (2008). Neurofeedback New horizontal To treat attention deficit/ hyperactivity. Tabalvor publisher. Tehran. (Persian). Sterman, B. (2000). EEG markers for attention deficit disorder: pharmacological and neurofeedback applications. Child study journal, 30(1),1-20. Thompson, L., & Thompson, M. (1998). Neurofeedback combined with training in metacognitive strategies: Effectiveness in students with ADD. ApplPsychophysiol Biofeedback, 23: 243-263. Vernon, D., Egner, T., Cooper, N., Compton, T., Neilands, C., Sheri, A., & et al. (2003). The effect of training distinct neurofeedback protocols on aspects of cognitive performance. International Journal of Psychophysiology, 47, 75-85. Wangler, S., Gevensleben, H., Albrecht, B., Studer, P., Rothenberger, A., Moll, G., & et al. (2011). Neurofee0dback in children with ADHD: Specific event-related potential findings of a randomized controlled trial. Clinical Neurophysiology, 122, 942-950. Weiskopf, N. (2011). Real-time fMRI and its application to neurofeedback. NeuroImage, 1-12. Yaghobi, H., Jazaieri, A & Khoshabi, K. (2007). The effectiveness of neurofeedback on cognitive function in children with hyperactivity disorder/ attention deficit. Rehabilitation in diseases and mental disorders, 8(29): 46-52. (Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,700 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,154 |