تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,743,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,436 |
بررسی و تحلیل شاخصهای روان سنجی و سطوح حیطه شناختی سوالات امتحانات نهایی دروس ریاضیات و علوم پایه سوم راهنمایی شهرستان خرمآباد | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 3، آذر 1394، صفحه 102-118 اصل مقاله (282.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2015.358 | ||
نویسندگان | ||
علی عباس میرآقایی* 1؛ حسین سپاسی2؛ بهناز مهاجران3؛ علیرضا قلعه ای3 | ||
1کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3استادیار علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف اصلی ابن تحقیق بررسی و تحلیل شاخصهای روانسنجیو سطوح حیطه شناختی سوالات امتحانات نهایی دروس ریاضیات و علوم پایه سوم راهنمایی شهرستان خرمآباد بود. از هر کدام از جامعههای آماری برگههای نمرهگذاری شده دروس ریاضیات و علوم 1000 برگه به روش تصادفی ساده انتخاب شدندو برای تعیین سطوح حیطه ای شناختی نمونه ای به حجم 25 نفر از دبیران ریاضیات و علوم با روش تصادفی ساده انتخاب و از روش توافقی دلفی دو مرحلهای استفاده شد. نتایج محاسبات نشان داد که ضریب دشواری سوالات امتحانی مناسب نبودند ولی ضریب تمیز سوالات امتحانی به استثنای تعداد کمی از سوالات مناسب بودند. بررسی پایایی و روایی محتوایی نشان داد که سوالات دارای پایایی و روایی محتوایی بودهاند. نتایج همچنین نشان داد که سوالات امتحان درس ریاضیات به اندازهگیری سطوح بالای حیطه شناختی(ترکیب و ارزشیابی) اختصاص نداشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
ضریب دشواری؛ ضریب تمیز؛ ضریب پایایی؛ روایی محتوایی؛ حیطه شناختی | ||
مراجع | ||
ایبل، رابرت ال. (1991). اصول اندازهگیری در علوم تربیتی. ترجمه حسین سپاسی(1381). اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز. باقری، غلامعلی (1385). بررسی و ارزیابی چگونگی استفاده از سطوح حیطه شناختی و قواعد و اصول طراحی سؤالات امتحانی کلاس سوم راهنمایی شهرستان زنجان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. بست، جان (1983). روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. مترجمان: حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی(1381). تهران: رشد. سپاسی، حسین (1383). بررسی و تحلیل سطوح حیطه شناختی و شاخصهای روان سنجی سؤالات امتحان نهایی دروس نهایی عربی، حسابان و زیست شناسی دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه در مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و غیربرخوردار استان خوزستان. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان. سیف، علی اکبر (1372). روشهای اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر آگاه. سعیدی آرانی، احمدرضا (1377). تجزیه و تحلیل محتوای کتب جغرافیای دوره راهنمایی تحصیلی (سال اول، دوم و سوم) و انطباق آن با حیطه شناختی بلوم. پایان نامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. شریفی، حسن پاشا (1374). آزمونهای باز پاسخ و روشهای عینی نمرهگذاری آنها. سازمان سنجش آموزش کشور، 107- 97. شرقی، حمید (1383). بررسی و تحلیل سطوح حیطه شناختی و شاخصهای روان سنجی سؤالات امتحان نهایی دروس نهایی عربی، حسابان و زیست شناسی دانشآموزان پسر پایه ای سوم متوسطه در مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و غیربرخوردار استان خوزستان. انتشارات شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان. Baumgartner, T.A.J. & Jackson, A.S. (1991). Measurement for evaluation in physical education and exercise science. Wis: Brown Publisher.
Gado, I. (2004). Psychometric properties of teacher- made science tests used innational examination for middle grade students in benin. A dissertation submitted to the Kent State University for the degree of Doctor of Philosophy in Evaluation and Measurement.
Gage, L. R. (1992). Educational evaluation and measurement. Maxwell, Macmillan, International.
Jandaghi, G., & Shaterian, F. (2008). Validity, Reliability and difficulty indices for instructor- built questions. Evaluation of Academic Activities in UniversitiesJournal. 3 (2), 151-155. (Persian)
McMorris, R., Boothroyd, Roger. (1993). Tests that teachers build: An Analysis of classroom tests in science and mathematics. Applied-Measurement-in-Education. 6 (4), 321-341 .
Mehrens, W. A. J & Lehman, I. J. (1984). Measurement and evaluation in education and psychology (3rd Ed), New York: Holt, Rinehart and Winston.
Mertler, C. (1999). Teachers (mis)conception of classroom test validity and reliability. Paper presented at the annual meeting of the Mid- Western Educational Research Association. Chicago, Illinois.
Oescher, J., & Kirby, P. (1990). Assessing teacher – made tests in secondary math and science classrooms. Paper presented at the annual meeting of the National Council on Measurement in Education. Boston.
Page, B. E. & Petrson, N .S. (1995). The computer moves into essay grading, Delta Kappa, 79, 7-15.
Tagomori, T., & Bishop, L. (1994). Content analysis of evaluation instruments used for student evaluation of classroom teaching of performance in higher education. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association. New Orleans.
Thorandike, H. T. & Hagen, E. (1986). Examiners manual- cognitive ability tests. From 4. Chicago: Riverside Publishing Company.
Zhang, L., & Burry, S. J. (1995). A multivariate analysis teachers perceived assessment competency as a function of measurement training and years of teaching. Paper presented at the annual meeting of the Med- South Educational Research Association.
Ebel, Robert L. (1991). Measurement principles in educational science. Translated by Sepasi Hossein (2002). Ahwaz.Published by Ahwaz CHamran Shahid.
Bagheri, Gholamali(2006). Survey and evaluation of use of cognitive domain and principles of test questions design of guidance three degree in Zanjan city. M. A dissertation of Allamehtabbatabaee. (Persian)
Best, John (1983). Resarch methods in Educational sciences. Translated by Sharifi Hasanpasha and Thalaghani Nargess (2002). Tehran: Roshd.
Seif, Aliakbar, (1993). Measurement and assessment methods. Tehran. Agah.
Saiediarani, A (1998). Survey of gographi book material in guidance level and accomadation with Bloom cognitive domain. M. A dissertation of Allamehtabbatabaee.
Sepasi H. (2002). Survey and analysis cognitive domain and psychometric propertice of final test questionnaires in arabic, accounting and biology in secondry school in Khosestan Province. Published By research concual of Khosestan educational organizational. (Persian)
Shareefi , Hassanpasha (1995). Essey tests and objective methods of those scored. Sanjesh organization. 97-107. (Persian)
Sharghi, H. (2002). Survey and analysis cognitive domain and psychometric propertice of final test questionnaires in arabic, accounting and biology in secondry school in Khosestan Province. Published By research concual of Khosestan educational organizational. (Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,643 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,928 |