تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,673 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اوباشگری مجازی در دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.15948.5959 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ نسترن سیداسماعیلی قمی2؛ بهمن زردی گیکلو3؛ سعید خاکدال قوجهبیگلو4 | ||
1استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی ور وانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران. | ||
3کارشناسیارشد روانشناسی، آموزگار استثنایی، اداره کل آموزش و پرورش اردبیل، پارسآباد، ایران. | ||
4دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اوباشگری مجازی در دانشآموزان انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دورهی متوسطهی دوّم شهر گرمی در سالتحصیلی 1403-1402 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 328 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اوباشگری مجازی هامارتا و همکاران، مقیاس صفات چهارگانهی تاریک شخصیت عطادخت و همکاران ، پرسشنامهی هوش هیجانی برادبری-گریوز و مقیاس نشخوار خشم ساکودولسکی و همکاران استفاده شد. برای بررسی پایایی از روش ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و برای بررسی روایی از تحلیل عاملی تأییدی و روایی واگرا استفاده شد. تمامی تحلیلها با استفاده از نرم افزار SPSS27 نسخه و نرم افزار LISREL8/8 نسخه انجام گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از ضریب همسانی درونی نشان داد که مقیاس 3 عاملی اوباشگری مجازی از پایایی مناسبی برخوردار است به گونهای که ضریب آلفای کرونباخ برای عامل اوباشگری مبتنی بر آسیبرساندن (92/0=α)، برای عامل اوباشگری مبتنی بر تحریک (فتنهانگیزی) (86/0=α) ، برای عامل اوباشگری مبتنی بر فریبکاری (78/0=α) و برای کل مقیاس (94/0=α) به دست آمد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نیز بیانگر روایی سازه مناسب مقیاس اوباشگری مجازی بود. نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که مقیاس اوباشگری مجازی برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
اوباشگری؛ مجازی؛ روانسنجی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |