تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,874 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,118 |
رویکرد شبکه عصبی مصنوعی برای پیشبینی درگیری تحصیلی بر اساس جو کلاس درس و تنظیم هیجان تحصیلی در دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 3، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.16169.5986 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ آذین نریمانی2 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2متخصص اطفال، گروه پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: مشارکت فعال در مدرسه برای موفقیت تحصیلی دانشآموزان بسیار مهم است. پژوهش حاضر با هدف رویکرد شبکه عصبی مصنوعی برای پیشبینی درگیری تحصیلی بر اساس جو کلاس درس و تنظیم هیجان تحصیلی در دانشآموزان انجام گرفت. روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1402 بود. تعداد 250 نفر از این افراد با استفاده از نمونهگیری در دسترس از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به پرسشنامههای درگیری تحصیلی، جوکلاس درس و تنظیم هیجان تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با شبکه عصبی مصنوعی با روش پرسپترون چندلایه (MPL) در نرمافزار SPSS.25 تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که نقش جو کلاس درس و تنظیم هیجان تحصیلی در پیشبینی درگیری تحصیلی در نوجوانان با شبکه عصبی مصنوعی دارای یک لایه ورودی با پنج گره و یک لایه پنهان با سه گره است و شبکه عصبی مصنوعی قادر است به خوبی پرشها و روند درگیری تحصیلی را از روی متغیرهای جو کلاس درس و تنظیم هیجان تحصیلی پیشبینی نماید. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان گفت اجرای برنامه آموزشی شامل آموزش مهارتهای مدیریت هیجان، ایجاد فضاهای مثبت و حامی توسط معلمان و کادر آموزشی، جهت ارتقاء درگیری تحصیلی توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
درگیری تحصیلی؛ جو کلاس درس؛ تنظیم هیجان تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 |