تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,799 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,718 |
آزار مجازی دانش آموزان در استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانش آموزان منطقه 1 رشت) | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.15791.5940 | ||
نویسندگان | ||
کاظم معاضدی عالی1؛ نادر رازقی* 2؛ هادی عباسی کلان3؛ محبوبه محجوبی دریاکناری3 | ||
1هیات علمی دانشگاه | ||
2دانشیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
3دانشگاه مازندران/بابلسر/ایران | ||
چکیده | ||
هدف: شبکههای مجازی بهعنوان یکی از جدیدترین فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، ارائهدهندگان فضای جهانی در حوزههای متعدد اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی هستند. در این پژوهش به واکاوی تجربه و معنای زیسته دانش آموزان در استفاده از فضای مجازی می بپردازیم. روش: در مطالعه حاضر از روش گراندد تئوری استفاده شده است. روش گردآوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته بوده است. داده ها از طریق مصاحبه با 14 نفر دانش آموز منطقه 1 رشت که در محدوده ی سنی 13 تا 18 سال قرار داشته و از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، به دست آمده است. داده های تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار مکس کیودا مورد تحلیل قرار گرفت که 16 کد به عنوان کدهای اولیه به مصاحبه ها اختصاص گردید و در ادامه با استفاده از کدگذاری محوری به 8 کد محوری تقلیل یافت. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که 3 مقوله کاهش روابط اجتماعی واقعی، هویت کاذب و آزار مجازی، از پیامدهای شبکه های اجتماعی مجازی است که آزار سایبری به عنوان مقوله هسته ای انتخاب گردید. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که تمام مشارکت کنندگان در تحقیق حاضر در معرض آزار سایبری (هک، اخاذی، پورنوگرافی و ...) قرار گرفته اند. از یافته های دیگر این تحقیق کمبود نظارت والدین دانش آموزان بر دسترسی بی قید و بند آنان می باشد که با نظارت خانواده ها می توان از بسیاری از این آسیب ها در امان ماند. | ||
کلیدواژهها | ||
آزار مجازی؛ شبکه های مجازی؛ گراندد تئوری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 |