تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,216 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,829 |
بررسی رابطه عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی با انتقال آموزش و عملکرد معلمان | ||
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2024.14256.1037 | ||
نویسندگان | ||
محسن رفیعی* 1؛ روح اله مهدیون2؛ شمس الله میرزاخانی3 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی اذربایجان | ||
2انشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
3کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی اذربایجان | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: امروزه ایجاد فرصت برای بهکارگیری و انتقال آموختههای معلمان به موقعیت شغلیشان از کلیدیترین دغدغههای مدیران در آموزشوپرورش بهشمار میرود. ازاینرو، تحلیل ارتباط انتقال آموزش و عملکرد معلمان با سایر مفاهیم سازمانی ضروری است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی با انتقال آموزش و عملکرد معلمان بود. روش کار: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی- همبستگی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع میدانی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان فارغالتحصیل شده از دانشگاه فرهنگیان به تعداد 729 نفر که در سه سال اخیر در مدارس مقطع متوسطه شهر تبریز مشغول به تدریس بودهاند میباشد. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول مورگان، 252 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد عوامل فردی هالتون و همکاران (2000)، طراحی آموزش امیدوار (1394)، حمایت سازمانی آیزنبرگر و همکاران (1986)، انتقال آموزش سالورنزو (2004) و عملکرد شغلی پاترسون (1970) استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی صوری و محتوایی و پایایی ابزارها با روش آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی توسط نرمافزار SPSS 24 استفاده شده است. نتایج: نتایج نشان داد، بین عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی با انتقال آموزش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین، بین انتقال آموزش و عملکرد معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج نشان داد که حمایت سازمانی، طراحی آموزش، عوامل فردی و انتقال آموزش بهصورت مثبتی عملکرد معلمان را پیشبینی میکنند.با توجه به یافتهها، متغیرهای عوامل فردی، طراحی آموزش و حمایت سازمانی برای انتقال آموزش و عملکرد معلمان باید مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
عوامل فردی؛ طراحی آموزش؛ حمایت سازمانی؛ انتقال آموزش؛ عملکرد معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 |