تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,995 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,446 |
پیش بینی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی براساس هوش هیجانی دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 3، مهر 1391، صفحه 49-62 اصل مقاله (194.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_3_91_7_1_3 | ||
نویسنده | ||
ناصر صبحی قراملکی* | ||
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هوش هیجانی و ابعاد آن در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه ی اول دبیرستان منطقه ی یک آموزش و پرورش شهر کرج در سال 89 بود. حجم نمونه به تعداد 60 نفر به روش نمونه - تحصیلی 90 گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و سپ سآزمون هوش هیجانی برادبری–گریوز و مقیاس انگیزه ی پیشرفت به دست آن ها تکمیل گردید. داده های خام پس از استخراج به مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. (spss کمک نرم افزار ( 17 نتایج نشان داد هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت رابطه ی مثبت معنادار دارد. نمره کلی هوش هیجانی و مؤلفه های آن یعنی خودآگاهی، خودمدیریتی، مدیریت رابطه به ترتیب با ضرایب تبیین معنادار مورد تایید قرار گرفتند. اما مؤلفه ی آگاهی اجتماعی با ضریب تبیین معنادار مورد تایید قرار نگرفت. یافته ها نشان می دهد دانش آموزانی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند به ادراک واقع بینانه تری در روابط بین فردی دست می یابند و این توانایی در کسب انگیزه پیشرفت به آن ها کمک می کند. بالا بودن میزان انگیزه ی پیشرفت نیز به افزایش احساس خود کارآمدی و افزایش انگیزه ی تحصیلی م یانجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ انگیزه ی پیشرفت و دانش آموزان | ||
مراجع | ||
پایان نامه ی کارشناسی .TISS امینی، آرزو ( 1378 ). مهارت های اجتماعی نوجوانان: اعتباریابی پرسشنامه رشته روان شناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران. دانشکده ی روان شناسی و علوم اجتماعی. تهامی منفرد، شراره؛ علیایی زند، شهین و یوسفی لویه، مجید ( 1381 ). بررسی رابطه ی هوش هیجانی و راهبردهای رویارویی در دانش آموزان عادی و تیزهوش دبیرستا نهای شهر تهران. اولین همایش ملی استعدادهای درخشان، شیراز. ریو، مارشال ( 2005 ). انگیزش و هیجان. ترجمه ی یحیی سید محمدی، ( 1386 ). ویراست چهارم. تهران: نشر ویرایش. زارع، علی ( 1380 ). مقایس هی سهم هوش هیجانی و هوش عمومی در پی شبینی پیشرفت تحصیلی دان شآموزان پای هی سوم متوسط هی شهر شیرا . ز پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی روان شناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران. سبحانی، رویا ( 1383 ). بررسی رابطه میان هوش هیجانی و سخت روی با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی روان شناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران. سیف، علی اکبر ( 1384 ). روان شناسی پرورشی روان شناسی یادگیری و آموزش. چاپ سیزدهم. تهران: انتشارات آگاه. قمرانی، امیر و جعفری، حمیدرضا ( 1382 ). درآمدی بر هوش هیجانی و نابینایی. سومین همایش دانشجویان و دانش آموختگان نابینای ایران. تهران. گنجی، حمزه؛ میرهاشمی، مالک و ثابت، مهرداد ( 1385 ). هنجاریابی مقدماتی آزمون هوش هیجانی .23-35 ،(2) برادبری- گریور. مجله روا نشناسی کاربردی، 1 یوسفی، فریده و خیر، محمد ( 1382 ). بررسی رابطه استدلال صوری،آگاهی عاطفی و پیشرفت تحصیلی در گروهی از دانش آموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر شیراز. مجل هی روا نشناسی و علوم تربیتی، 32 .175-200 (2) Journal of School Psychology, Autumn 2012 مجله ی روان شناسی مدرسه، پاییز 1391 Vol.1, No.3/49-62 49-62/ دوره ی 1، شماره ی 3 61 AbiSamara, N. (2000). The Relationship between emotionalntelligence and academic achievement. Auburn University at Montgomery. Fed 661. Boyatxzis, E. (2002). Developing Emotional Intelligence. to be published in San Francico: Jossey – Bass. Brackett. M. A., Mayer. J. D., & Warner. R. M. (2003). Emotional intelligence and its relation to everyday behavior. Personality and Individual Differences, 36, 1387–1402. Bar-On, R., & Handley, R. (1999). Optimizing people: A practical guide for applying emotional intelligence to improve personal and organizational effectiveness. New Braunfels, TX: Pro-Philes Press. Ciarrochi, J., Dean, F., & Anderson, S. (2002). Emotional intelligence moderats the relationship between stress and mental health. Personality and Individual Differences, 32, 197-209. Defries, J., & Polmin R. (1994). Nature and nurture during middle childhood. Oxford UK: Black well. DiGiuseppe, B. R. T. (2002). Emotional intelligence and success in professional graduate programs in psychology. Paper presented at the international society for research on emotion. Cuenca, Spain. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Guthrie, I. K., & Reiser, M. (2000). Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 136-157. Gardner , H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books. Goleman, D. (1999). Beyond Expertise: Working with Emotional Intelligence. Bloomsbury Publishing, London. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books. Gumora, G., & Arsenio, F. (2002). Emotionality, emotion regulation , and school performance inmiddle school children. Journal of School Psychology, 40(5), 395_413. Kaschub, M (2002). Defining EmotinalItelligence in Music Education. Arts Education policy Review, 103(5), 9-15. Liff, S. (2003). Social and emotional intelligence: Applications for evelopmental. Journal of Developmental Education, 26:28-35. Parker, J. D. (2004). Academic achievement in high school: Does emotional intelligence matter? Personality and Individual Differences, 37, 1321–1330. Parker, J. D., Hogan, M. J., Eastabrook, J. M., Oke, A., & Wood. L. M. (2006). Emotional intelligence and student retention: Predicting the successful transition from high school to university, Personality and Individual Differences, 41, 1329-1336. Parker, J. D., Creque, R. E., Barnhart, D. L., Harris, J., Majeski, S. A., Wood, L. M., Bond, B. J., & Hogan, M. J.(2004) Academic achievement in high school: Does emotional intelligence matter? Personality and Individual Differences, 37, 1321–1330. Petrides, K. V., Frederickson, N., & Furnham, A. (2004). The role of trait emotional intelligencein academic performance and deviant behavior at school, Personality and Individual Differences, 36, 277_293. Petrides, K. V., Chamoro-Premuzic, T., Frederickson, N., & Furnham, A. (2006). Explaining individual differences in scholastic behavior and achievement, British Journal of Educational Psychology, 75, 239-255. Salovy. P, Mayer YD. (1990). Emotional intelligence. imagination, cognition and personality, 9, 185-211. Schultz, D., Izard, C.E., & Bear, G. (2004). Children’s emotionprocessing: Relations to emotionality and aggression. Development and Psychopathology, 16, 371-387. Sjoberg, L. (2001). Emotional intelligence and life adjustment. Center for Economic Psychology. Woitaszewski, S. A. & Aalsama, M. C. (2004). The contribution of emotional intelligence to social and academic success of gifted adolescence as measured by the multifactor emotional intelligence scale. Roper Review, 27, 30-45. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,920 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,869 |