تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,382 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,607 |
بررسی انعکاس سازه رهبری و مسوولیت پذیری در آینه کتابهای درسی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 3، مهر 1403، صفحه 50-64 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.11997.1204 | ||
نویسندگان | ||
شهرام رنجدوست* 1؛ معصومه کاظمی2 | ||
1Dr.Ranjdoust@gmail.com | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی،واحد مرند،دانشگاه آزاد اسلامی،مرند،ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان انعکاس مفاهیم رهبری و مسئولیتپذیری در کتب دوره ابتدایی است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش «آنتروپی شانون» است. جامعه آماری شامل کلیه کتابهای دوره ابتدایی است، نمونه آماری این پژوهش، شامل کتابهای بخوانیم شش پایه دوره ابتدایی در سال 1399- 1400 است. ابزار پژوهش چک لیست و فیش برداری بود. واحد تحلیل محتوا در این پژوهش، کلیه متن کتابها، فعالیتها، تصاویر و پرسشهای مستقیم یا غیرمستقیم (مفهوم آنها) درباره هر یک از مؤلفههایرهبری و مسئولیتپذیری میباشد؛ بیان شده است. سپس کتابهای بخوانیم دوره ابتدایی به طور عمقی و هدفمند مطالعه شد و جملاتی که شامل مؤلفهها و زیرمؤلفههای و یا دارای مفهومی شبیه به آنها بود، ثبت گردید. پس از گردآوری نمونههای آماری به خلاصه کردن، کدبندی و دستهبندی آنها اقدام شد و در نهایت پردازش شدند. در این فرآیند، جداول توزیع فراوانی به ازای هر کتاب تنظیم و واحدهای محتوا مورد شمارش و تحلیل با روش آنتروپی شانون انجام گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل محتوای کتابهای بخوانیم پس از تفسیر دادهها بر اساس ضریب اهمیت بدست آمده؛ نشان داد بعد اخلاقی- فرهنگی با ضریب اهمیت (206/0) در رتبه اول، بعدهای اجتماعی- سیاسی و محیط زیست (201/0) در رتبه دوم و بعد قانونی با ضریب اهمیت (195/0) کمترین اولویت را در بین سایر ابعاد مسئولیتپذیری به خود اختصاص داده است. بحث و نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ضریب اهمیت ابعاد رهبری و مسئولیتپذیری در کتابهای درسی یکسان نیستند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری؛ مسئولیتپذیری؛ تحلیل محتوا؛ انتروپی شانون | ||
مراجع | ||
Amini, Mohammad; Rahimi, Hamid; Salehi, Masoumeh and Mousavi, Samia (2012). Evaluating the level of responsibility of Kashan University students. Culture in Islamic University. 2(3): 271-297. https://sid.ir/paper/236967/en.)Persian( Amini, Ibrahim; Mousavi and Hosseini, Ali-Akbar (2010). Islamic culture and religious teachings of the third guide. Tehran: Publishing of Iran textbooks. )Persian( Abbaszadeh Behestani, Mohammad (2011). Evaluating the content of social studies textbooks of guidance course based on fostering types of responsibility and general culture from the point of view of Khoi city teachers (Master's Thesis). Allameh Tabatabai University. .)Persian( Ahmadi Zamani, Zahra; Gudarzi, Akram and Niko, Dayalmeh (2018). Explaining the factors affecting students' responsibility (based on Imam Sajjad's treatise on law with an emphasis on the role of the school). Quarterly journal of practical issues of Islamic education and training. 2(11): 65-98. https://sid.ir/paper/261775/en. )Persian( Anq, Mahin, Natghi, Faiza, Qaltash, Abbas. (2017). Identifying the components of desirable cognitive, emotional and functional social responsibilities for the social studies curriculum of Iran's elementary school, Educational Leadership and Management Quarterly, Volume, 12, Number, 4. https://civilica.com/doc/1847679. )Persian( Ackley, C. R. (2009). Leadership in green schools: School principals as agents of social responsibility. Dissertation of Ph.D. Level. The University of Pennsylvania State. Augustiniene, A. Jociene, J. & Minkute-Henrickson, R. (2015). Social responsibility of a Comprehensive school: Theoretical insights of Its Modelling. International Journal on Global Business Management & Research, 3(2), 23-41. Bahrami, Fatemeh, Malekian, Hossein, and Abedi, Mohammad Reza (2015). Comparison of strategies for increasing responsibility among middle school students in Isfahan city. Doctrine, -(17), 45-48. https://sid.ir/paper/498487/fa.)Persian( Dementiy, L.I & Grogoleva, O.Y. (2016). The structure of responsibility of preschool and primary school age children. Procedia Social and Behavioral Sciences, 233: 372-376 . http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.10.161 Farahani. Sepideh (2021). Analysis of the content of primary school books based on social competence (social responsibility). Master's thesis. Al-Zahra University (S), Faculty of Educational Sciences and Psychology.)Persian( Fathi Vajargah,K, Islami, Masoumeh (2008). Investigating the amount of attention paid to peace education in the primary school curriculum from the perspective of education experts, curriculum planning experts and primary school teachers in Tehran. Educational Innovations Quarterly, 25(7): 49-76. SID. https://sid.ir/paper/75607/fa. )Persian( Holsti, L.R. (2021). Content analysis in social sciences and humanities. Translator: Nader Salarzadeh Amiri (1400), 8th edition, Tehran: Allameh Tabatabai University. Hosseini Qomi, Tahereh (2011). Responsibility in students. Journal of Educational Development, 8(2): 16-19 .)Persian( Issa Khani, Atefeh (2019). The role of the hidden curriculum in the sense of belonging to the school and the responsibility of the male students of the first year of high school in Mohajeran (Master's thesis). Arak University, Faculty of Literature and Human Sciences.)Persian( Izadi, S, Ph.D, M.Azizi Shamami, (2010). Citizenship knowledge and social responsibility among students in the process of globalization, Journal of Curriculum Studies, 4(15), 60. magiran.com/p848922. https://sid.ir/paper/565850/en. .(Persian) Karmi, Mohammad, Qalavandi, Hassan and Ghale-ay, Alireza (2016). The relationship between professional ethics, ethical leadership and social responsibility in schools of Kurdistan province. Two quarterly scientific research journals of school management. 5 (1): 20-40.https:// doi.org/10.34785/J010.2021.252 . )Persian( Krippendorff, Klaus (1998). Content analysis, methodological basics, translator: Hoshang Naibi (2016), Tehran: Ney Publishing. Poodinhe, Marzieh (2016). Identifying the dimensions and components of school social responsibility and studying it in two girls' secondary schools in Mashhad (Master's thesis). Ferdowsi University of Mashhad, Faculty of Psychology and Educational Sciences. https://doi.org/10.22108/nea.2019.111790.1253. )Persian( Sobhaninejad, Mehdi and Ab Niki, Zahra (2011). Investigating the amount of attention paid to the components of social responsibility in the content of the new educational ideas program, Faculty of Educational Sciences and Psychology - theoretical high school curriculum in Iran in 2010-2012. Al-Zahra University (S). 8(1). https://doi.org/10.22051/jontoe.2012.155. )Persian( Sarmad, Venus; Bazargan, Abbas and Hejazi, Elaha (2007). Research methods in behavioral sciences, Tehran, Age Publications. 15th edition Suri, Ahmad and Karmi, Zabihullah (2013). Investigating the relationship between the dimensions of responsibility and the performance of the KUP commanders in Ardabil province. Police Management Studies, 9(4): 623-645. https://civilica.com/doc/131568 ) Persian( Sobhani-Najad, Mehdi; and Fardanesh, Hashem. (2001). Social responsibility in the current curriculum of elementary school in Iran. School magazine. 4(1): 95-114. https://sid.ir/paper/7100/fa. )Persian( Vittto, John. M. (2003). Relationship - driven classroom management: strategies that promote student's motivation. Thousand Oaks, Calif: Corwin Press; London: Sage . Yaqoubi, Leila (2011). Investigating social responsibility in Islamic teachings and its educational implications for teachers (Master's Thesis). Allameh Tabatabai University. )Persian( | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 125 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 99 |