تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,178 |
اثربخشی آموزش یادگیری خودراهبر بر سازگاری اجتماعی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
دوره 13، شماره 4، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.15441.2178 | ||
نویسندگان | ||
اعظم صفری1؛ کبری کاظمیان مقدم* 2؛ همایون هارون رشیدی2 | ||
1کارشناس ارشد گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول،ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش یادگیری خودراهبر بر سازگاری اجتماعی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص شهر اهواز بودند. حجم نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص بود که با روش نمونهگیری در دسترس و با توجه به ملاکهای ورود و خروج مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخله آموزش یادگیری خودراهبر را 16 جلسه 90 دقیقهای هفتگی دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ و سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش بود. دادهها با تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره، با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر افزایش سازگاری (54/14>F) و سرزندگی تحصیلی (19/37>F) تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0>p) . نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت برنامه آموزش یادگیری خودراهبر بر بهبود سازگاری اجتماعی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص اثربخش بود. لذا پیشنهاد می شود متخصصان و درمانگران از این مداخله برای افزایش سازگاری اجتماعی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری خاص؛ سازگاری اجتماعی؛ سرزندگی تحصیلی؛ یادگیری خودراهبر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 |