
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,904,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,096,118 |
پیشایند ها و پسایندهای برنامه ریزی درسی مشارکتی در مدارس: شناسایی و اولویت بندی با رویکرد دلفی فازی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 3، مهر 1404، صفحه 1-14 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.15387.1444 | ||
نویسندگان | ||
حسین بقایی* 1؛ سیما اکبری2؛ نسرین هادیلو2 | ||
1استادیار گروه برنامه ریزی درسی ،واحد مرند ،دانشگاه آزاد اسلامی ،مرند،ایران | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی رشته برنامه ریزی درسی واحد مرند ، دانشگاه آزاد اسلامی ،مرند؛ ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی پیشایندها و پسایندهای برنامه ریزی درسی مشارکتی در مدارس ارومیه با استفاده از روش دلفی فازی صورت پذیرفت. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر بهصورت آمیخته و با استفاده از روش ترکیبی کیفی وکمی بود. پژوهش حاضر کاربردی و با استفاده از روش اکتشافی متوالی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر مدارس متوسطه شهرستان ارومیه میباشند که از این میان 20 نفر بهعنوان نمونه و با استفاه از روش نمونه گیری هدفمند براساس اشباع نظری انتخاب شده بودند. در مرحله کیفی برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. در بخش کمی نیز از پرسشنامه دلفی برای گرد آوری اطلاعات استفاده شد که پایایی و روایی ابزارها با استفاده از آزمون مجدد و روایی محتوا تایید شد. در ادامه با استفاده از روش دلفی فازی پیشایندها و پسایندهای برنامه ریزی درسی مشارکتی در مدارس اولویت بندی گردید. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داده است که از میان پسایندهای برنامه ریزی درسی مشارکتی در مدارس، توسعه مهارتهای کار تیمی، انگیزه بیشتر، انگیزه به یادگیری مداوم، تعامل اجتماعی، شناسایی استعدادها، پشتیبانی اجتماعی، تسریع یادگیری، تنوع دیدگاه ها مهم ترین عوامل هستند. همچنین از میان پیشایندهای برنامه ریزی درسی مشارکتی، مشارکت جمعی، توجه به شاگردمحوری، تصمیم گیری مشارکتی، تطابق برنامه درسی با زندگی واقعی، توجه به عمکلرد مبتنی بر اهداف، اهمیت بیشتر به فرایندهای یادگیری، توجه به تفاوت های فردی، اعتماد به نفس دانش اموزان، نیز مهم ترین پیامدهای این سبک برنامه ریزی درسی در مدارس متوسطه شهرستان ارومیه می باشند. بحث و نتیجهگیری: بر اساس الگوی برنامه ریزی درسی مشارکتی، مشارکت دانش آموزان در فعالیت های مدرسه فقط به امور اداری محدود نمیشود، بلکه اجازه مشارکت در سیاست گذاری، تصمیم گیری و قانون گذاری را نیز دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشایند ها؛ پسایندها؛ برنامه ریزی درسی مشارکتی؛ رویکرد دلفی فازی | ||
مراجع | ||
Abbas, J. (2020). HEISQUAL: A modern approach to measure service quality in higher education institutions. Studies in Educational Evaluation, 67(9), 100–133. Abbasi, C. S., & Ghor Kashani, M. (2014). Explaining the role of standardization in improving the quality of the educational system. Iranian Engineering Education Quarterly, 17(4), 133–145. Ansarizadeh, F., Karamati, M., & Fadlollahi Qomshi, S. E. (2023). Elements of cooperative learning and their role in developing leadership skills of elementary school students: A multi-method study using meta-composite and focus group. Applied Educational Leadership, 4(4), 1–16. (In Persian) Arabi Ahmed, A. R., Azimi, I., & Imam Juma, S. M. R. (2023). Collaborative prototyping method of digital educational games with design thinking approach in promoting 6th grade math learning: Barriers, facilitators, and solutions to continue. Biannual Theory and Practice in Curriculum, 11(21), 39–70. (In Persian) Arefnejad, M., Shariatnejad, A., Fathi Chegani, F., & Sepahund, M. (2022). Identifying and prioritizing the antecedents and consequences of the humble leadership style of school principals with the fuzzy Delphi approach: A mixed research. Applied Educational Leadership, 3(3), 1–19. (In Persian) Azimi Roshan, M., Momeni Mehmoui, H., Mehdipour, Y., & Ajam, A. A. (2023). Synthesis of STEAM-based curriculum indicators and components for students with special needs. Curriculum and Educational Planning Research, 2(13), 235–252. (In Persian) Barnes, E. M., Dickinson, D. K., & Grifenhagen, J. B. (2017). The role of teachers’ comments during book reading in children’s vocabulary growth. The Journal of Educational Research, 110(5), 1–13. Blessings, S., Maleki, H., & Sohrabi, F. (2019). Analysis of the content of the social studies book of the first year of high school based on the content indicators of the national curriculum. Research in Curriculum Planning, 17(3), 178–187. Canfield, C. F., Seery, A., Weisleder, A., Workman, C., Cates, C. B., Roby, R., et al. (2020). Encouraging parent-child book sharing: Potential additive benefits of literacy promotion in health care and the community. Early Childhood Research Quarterly, 50(1), 221–229. Flack, Z. M., Field, A. P., & Horst, J. S. (2018). The effects of shared storybook reading on word learning: A meta-analysis. Developmental Psychology, 54(8), 1334–1346. Jamali Far, M. A., Hashemi Moghadam, S. S., Abedi Karjiban, Z., & Faqihi, A. (2015). Examining the compatibility of the intended curriculum of the 8th grade thinking and lifestyle course with the implemented and acquired curriculum. Family and Research, 13(4), 21–42. Joaquin, J. B., Biana, H. T., & Dacela, M. A. (2020). The Philippine higher education sector in the time of COVID-19. Frontiers in Education, 5(1), 208–219. Khosravi Babadi, A. A., Pushneh, K., & Fatuhi Nia, M. (2022). Presenting the model of e-citizen training in the curriculum of the second year of high school (Case study of Golestan province). Iranian Political Sociology Monthly, 5(7), 968–998. (In Persian) Mashakalaye, M., Kazempour, I., & Tari, G. (2023). Identifying the current challenges of Tadbir planning in elementary schools: The foundational data theory approach. Curriculum and Educational Planning Research, 1(17), 107–134. (In Persian) Miqani, N. (2020). Learning organization and organizational learning. Bi-Quarterly Journal of Research in Arts and Specialized Sciences, 8(13), 79–86. Mohammad Hossein Hosseini, S., & Matur, M. (2012). Designing, compiling and validating the collaborative learning guide model for the curriculum “Farsi read and write” in the elementary school. Educational Innovations, 12(2), 50–59. Nilsen, S. (2017). Special education and general education – Coordinated or separated? A study of curriculum planning for pupils with special educational needs. International Journal of Inclusive Education, 21(2), 205–217. Once, N., Hassanzadeh, S., & Shekohiekta, M. (2019). Enriching language experiences of preschool children with low socio-economic background through cooperative story reading. Journal of Psychology of Exceptional Individuals, 10(38), 1–32. Once, N., Hassanzadeh, S., Shekohiikta, M., & Ghbari Bonab, B. (2018). Compilation of reading readiness test for preschool children: Examining the psychometric features of the preliminary version. Child Mental Health Quarterly, 6(2), 101–110. Parsa, A., Sadavi, S., & Birmipour, A. (2019). Identifying the professional qualifications of preschool teachers in the curriculum planning process. Curriculum Studies, 15(58), 41–70. Shahlai, H., Safarnavadeh, M., Armand, M., & Musapour, N. (2021). Identifying the characteristics of university textbooks in order to design a model with a meta-composite qualitative approach. Research and Writing University Textbooks, 25(48), 88–118. (In Persian) Sharifi, A. (2014). Implementation models of quality program change in schools. In Proceedings of the Conference of Education and Education Organization of Lorestan (pp. 1–12). Khorramabad. Sütöová, A., Teplická, K., & Straka, M. (2022). Application of the EFQM model in the education institution for driving improvement of processes towards sustainability. Sustainability, 14(8), 77–88. Vafai Far, G., Qadri, M., & Maleki Avarsin, S. (2022). Identifying and investigating the dimensions and components of the descriptive qualitative evaluation process in multi-grade classes of the elementary school: A qualitative study. Ahvaz Jundishapour Education Development Journal, 13(0), 100–110. Walker, D., & Carta, J. J. (2020). Intervention research to improve language-learning opportunities and address the inequities of the word gap. Early Childhood Research Quarterly, 50(1), 1–5. Yunus, J. (2020). Hubungan budaya organisasi dan organisasi pembelajaran: Perbandingan berdasarkan gender. Management Research Journal, 9(1), 17–27. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 454 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23 |