![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه محقق اردبیلی](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,894,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,321 |
اثر بخشی برنامه مداخلهای فراتشخیص یکپارچهنگر بر تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 4، شهریور 1403، صفحه 12-23 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.15431.2177 | ||
نویسنده | ||
سروش رنجبر* | ||
دانشجوی دکتری ، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف:.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه مداخلهای فراتشخیص یکپارچه نگر بر تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روشها: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از بین والدین کودکان دارای اختلال یادگیری تعداد 30 نفر به عنوان گروه نمونه با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) مقیاس رابطۀ والد-کودک پیانتا (1994) بود. برنامه مداخله فراتشخیص یکپارچهنگر در قالب 10 جلسه و طی دو ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد اما گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 28 در دو بخش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس چند متغیره) انجام پذیرفت. یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین گروهها در تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک وجود دارد. میانگین تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک گروه آزمایش در پسآزمون در مقایسه با گروه کنترل، بیشتر بود (05/0p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که برنامه مداخلهای فراتشخیص یکپارچهنگر بر تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص اثر بخش بوده لذا استفاده و به کارگیری برنامه مداخلهای فراتشخیص یکپارچهنگر در فرایند درمان و آموزش پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
فراتشخیص یکپارچهنگر؛ تنظیم هیجان؛ رابطه والد-کودک؛ والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
آریاپوران، س.، و نریمانی، م.(1400). شیوع افسردگی در کودکان دچار اختلال یادگیری خاص: نقش ارتباط کودک-والد و کودک-معلم. ناتوانی های یادگیری، 10(3)، 300-315. [DOI.org/10.32598/JLD.10.3.1]
آشنا، م.، بشارت، م.، ملیحی الذاکرینی، س.، و رافضی، ز.(1400). اثربخشی گروه درمانی فراتشخیصی یکپارچه بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان مبتلا به سرطان، علوم روانشناختی ۲۰ (۱۰۴)،1383-1401. http://psychologicalscience.ir/article-1-1104-fa.html
ابارشی، ز.، طهماسیان، ک.، مظاهری، م، پناغی، ل.(1388). تأثیر آموزش برنامه " ارتقای رشد روانی- اجتماعی کودک از طریق بهبود تعامل مادر- کودک" بر خود اثرمندی والدگری و رابطه مادر و کودک زیر سه سال. پژوهش در سلامت روانشناختی. ۳ (۳)، ۴۹-۵۸
توسلیزاده، ر.، حسینی، س.، امیری، ح.، و عارفی، م.(1401). ارائه مدل اختلالات یادگیری بر اساس ارتباط با والدین و کمالگرایی. خانواده درمانی کاربردی، ،12(1)، 723-56. [DOI.org/10.22034/aftj.2022.289386.1103]
پرنده، ز.، دادیان فلاورجانی، ن.(1401). اثربخشی درمان فراتشخیصی بر بهبودراهکارهای مقابله با استرس و رابطه والد کودک درمادران پسران مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله جویانه. اولین همایش بین المللی علوم تربیتی، مشاوره، روانشناسی و علوم اجتماعی، همدان.
دریکوند، م.، دانش پایه، م. و نخستین روحی، ن. (1403). الگوی ساختاری سازگاری بر اساس تصویربدنی با نقش میانجی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان نوجوان. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(1)، 25-39. https://jsp.uma.ac.ir/article_2914.html?lang=en
زمستانی، م. (1402). مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و عدم تحمل بلاتکلیفی در مادران کودکان با و بدون ناتوانیهای یادگیری خاص. ناتوانی های یادگیری، 12(3), 49-38. [DOI.org/10.22098/jld.2023.12555.2077]
شفیعی، س.، هاشمی رزینی، ه.، و شاهقلیان، م.( 1397). نقش تعامل والد-کودک و الگوی پردازش حسی در پیش بینی مشکلات درونی سازی و برونی سازی کودکان، کودکان استثنایی، 18 (1)، 19-32. http://joec.ir/article-1-603-fa.html
علوی، ز.، قاسم زاده، س.، ارجمندنیا، ع.، لواسانی، م.، و وکیلی، س. (1401). اثربخشی برنامه یکپارچه درمان فراتشخیصی بر تنظیم هیجان دانشآموزان کودک مضطرب و شیوههای فرزندپروری مادران آنها . مطالعات روانشناختی، 18 (2)، 21-34. https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_6426.html
عصاره، ن.، پیرانی، ذ و زنگنه مطلق، ف. (1403). همسنجی اثربخشی آموزش خوددلسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر خودتنظیمی انگیزشی و کارکرد اجتماعی و انطباقی دانشآموزان دختر مبتلا به اضطراب. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(1)، 63-76 . https://jsp.uma.ac.ir/article_2907.html?lang=en
قاسمپور، ع.، ایل بیگی، ر.، شهناز، حسنزاده، سعید (1391). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان در یک نمونه ایرانی. ششمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه گیلان،724-722. https://elmnet.ir/doc/470108998-71994
حائری، م.، بشارت، م.، احمدوند شاهوردی، م., و رمضانی مقدم آرانی، ف. (1401). مقایسه تکانشوری، استحکام من، ناگویی هیجانی و حمایت اجتماعی ادراکشده در معتادان ادامهدهنده و رهاکننده درمان، روانشناسی کاربردی. 16(2)133-156.
محمدی، ر.، تقیپور، ب.، برزگران، ر.، صلحجو، ه.، رحیمی، س.، جوکار، س. (1401). اثر بخشی آموزش تنظیم هیجان بر نشخوارفکری و ادراک کنترل اضطراب دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(4)، 130-141. https://jsp.uma.ac.ir/article_2044.html?lang=en
نیکبخت ، ن.، کیخسروانی، م.، دیره، ع و پوالدی ریشهری، ع. (1403). مقایسه اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی برحافظه آیندهنگر و برنامه تنظیم هیجان برکاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه و بیشفعالی. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(1)، 112-123. https://jsp.uma.ac.ir/article_2941.html?lang=en
References Alavi, Z., Ghasemzadeh, S., Arjmandnia, A. A., Lavasani, M. G., & Vakili, S. (2022(. The Effectiveness of Unified Protocol for Transdiagnostic Treatment on Emotion Regulation in Anxious Pupils and Parenting Methods of Their Mothers. Psychological Studies, 18(2), 21-34.[Persian]. [DOI.org/10.22051/psy.2022.39074.2563] Abareshi Z, Tahmasian K, Mazaheri M A, Panaghi L. )2009(. The impact of psychosocial Child Development training program, done through improvement of mother-child interaction, on parental self-efficacy and relationship between mother and child under three. Research in Psychological Health, 3 (3), 49-58. [Persian] http://rph.khu.ac.ir/article-1-115-fa.html Alavi, Z., Ghasemzadeh, S., Arjmandnia, A. A., Lavasani, M., & Vakili, S. (2022). The Effectiveness of the Unified Transdiagnostic Treatment Protocol on the Social Skills of Students with Anxiety Disorders and the Self-Efficacy of their Mothers. Applied Psychological Research, 13(3), 225-241. [Persian]. [DOI.org/10.22051/psy.2022.39074.2563] Ashena, M, S., Besharat, M A, Malihialzuckerini S, Rafezi Z. (2021). The effectiveness of unified transdiagnostic therapy on strategies cognitive emotion regulation in mothers of children with cancer. Psychological Science. 20(104), 1383-1402. [Persian]. http://psychologicalscience.ir/article-1-1104-fa.html Ariapooran, S., & Narimani, M. (2021). Prevalence of Depression in Children with Specific Learning Disorder: The Role of Child-Parent and Child-Teacher Relationship. Learning Disabilities, 10(3), 300-315. Asareh, N., Pirani, Z. & Zanganeh Motlagh, F. (2024). Evaluating the effectiveness of cognitive self-compassion and emotion regulation training on motivational self-regulation and social and adaptive functioning of female students with anxiety. Journal of School Psychology and Institutions, 13 (1), 63-76. https://jsp.uma.ac.ir/article_2907.html?lang=en Auriemma, D. L., Ding, Y., Zhang, C., Rabinowitz, M., Shen, Y., & Lantier-Galatas, K. (2022). Parenting Stress in Parents of Children with Learning Disabilities: Effects of Cognitions and Coping Styles. Learning Disabilities Research & Practice, 37(1), 51-63. [DOI.org/10.1111/ldrp.12265'] Brianna, S., Fumiko, H., Caroline, G, R. (2024). Stress, resilience, and emotional well-being in children and adolescents with specific learning disabilities, Current Opinion in Behavioral Sciences, 18(1), 101-410 [DOI.org/10.1016/j.cobeha.2024.101410] Barlow, D. H., Harris, B. A., Eustis, E. H., & Farchione, T. J. (2020). The unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders. World Psychiatry, 19(2)245-246. [DOI.org/10.1002/wps.20748] Barlow, D. H., Fairholme, C. P., Ellard, K. K., Boisseau, C. L., Allen, L. B., & Ehrenreich-May, J. (2011). Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders: Therapist guide. Oxford: New York https://psycnet.apa.org/record/2012-25743-000 Bemmouna, D., & Weiner, L. (2023). Linehan's biosocial model applied to emotion dysregulation in autism: a narrative review of the literature and an illustrative case conceptualization. Frontiers in psychiatry, 14(1), 123-811. [DOI.org/10.3389/fpsyt.2023.1238116] Chen N, Zhao K, Chen IH, Liu G. (2023). The influence of parent-child relationships on the learning adaptability of left-behind children: the mediating role of peer attachment and the moderating role of separation duration. Frontiers in Psychology.14(1),108-233. [DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1108993.] Celleri, M., Cremades, C., Etchevers, M. et al. (2023). Effectiveness of the Unified Protocol for the transdiagnostic treatment of emotional disorders in online and group format in Argentina: study protocol for a randomized controlled trial. Trials 24(1), 637. [DOI.org/10.1186/s13063-023-07428-4] Derikvand, M., Danesh Paye, M. & Nokhostin Ruhi, N. (2024). The structural model of adjustment based on body image with the mediating role of cognitive emotion regulation strategies in adolescent students. Journal of School Psychology and Institutions, 13 (1), 25-39. https://jsp.uma.ac.ir/article_2914.html?lang=en Ghasempour, A., Ilbeigi, R., S, Hassanzadeh, S. (2012). Psychometric Properties of Gross and John's Emotion Regulation Questionnaire in an Iranian Sample. 6th Conference on Students' Mental Health, University of Guilan, 722-724. [Persian]. https://elmnet.ir/doc/470108998-71994 Ghasemzadeh, S., & Naghsh, Z. (2020). Effectiveness of Unified Protocols for Transdiagnostic Treatment in Emotion Regulation of Mothers and Anxiety of Children with Type I Diabetes. [DOI.org/10.1016/j.ijporl.2023.111490] Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3-24). New York: Guilford Press. https://psycnet.apa.org/record/2007-01392-001 Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual difference in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 85, 348-362. https://psycnet.apa.org/record/2007-01392-001 Haeri, M., Besharat, M. A., Ahmadvand Shahverdi, M., & Ramezani Moghadam Arani, F. (2022). Comparison of Impulsiveness, Ego strength, Alexithymia and Perceived Social Support in Addicts Who Continue Treatment and Those Who Quit. Applied Psychology, 16(2), 156-133. [Persian]. [Doi: 10.52547/apsy.2021.223267.1113] Haslam, D., Poniman, C., Filus, A., Sumargi, A., Boediman, L. (2020). Parenting style, child emotion regulation and behavioral problems: The moderating role of cultural values in Australia and Indonesia. Marriage & Family Review, 56(4), 320–34. [DOI.org/10.1080/01494929.2020.1712573] Hronis, A., Roberts, R., Roberts, L. et al. (2022) Cognitive Behavioural Therapy for children and adolescents with intellectual disability and anxiety: a therapist manual. Discov Psychology 2, 24. [DOI.org/10.1007/s44202-021-00017-z] Finardi, G., Paleari, F.G. & Fincham, F. D.(2022) Parenting a Child with Learning Disabilities: Mothers’ Self-Forgiveness, Well-Being, and Parental Behaviors. Child Fam Study, 2454–2471. [DOI.org/10.1007/s10826-022-02395-x] Frosch, C, A., Schoppe-Sullivan, S, J., O’Banion, D, D,.(2021) Parenting and Child Development: A Relational Health Perspective. American Journal of Lifestyle Medicine.15(1), 45-59. [DOI.org/10.1177/1559827619849028] Kennedy, S. M., Tonarely, N. A., Halliday, E., & Ehrenreich-May, J. (2022). A person-centered approach to understanding heterogeneity of youth receiving transdiagnostic treatment for emotional disorders. consulting and clinical psychology, 90(3), 234–245. [DOI.org/10.1037/ccp0000710] Kleinschlömer, P., & Krapf, S. (2023). Parental separation and children’s well-being: Does the quality of parent-child relationships moderate the effect, Social and Personal Relationships, 40(12), 4197-4218. https://doi.org/10.1177/02654075231201564 Martin, L. N., Renshaw, K. D., Mauro, K. L. (2023). Intergenerational Effects of Childhood Maltreatment: Role of Emotion Dysregulation and Emotion Socialization. Child Fam Study, 32(2), 2187–2197 [DOI.org/10.1007/s10826-023-02608-x] Mehrdadfar, M., Ghasemzadeh, S., Ghobari-Bonab, B., Hasanzadeh, S., & Vakili, S. (2023). Effectiveness of unified protocols for online transdiagnostic treatment on social-emotional skills and parent-child interaction in school-aged children with cochlear implants. pediatric otorhinolaryn gology, 167(1), 111490. [DOIorg/10.1016/j.ijporl.2023.111490] Mohammadi, R., Taghipuor, B., Barzegaran, R., Solhjou, S., Rahimi, S. & Jokar, S. (2023). The effectiveness of emotion regulation training on rumination and perception of anxiety control in students with social anxiety disorder. Journal of School Psychology and Institutions, 11(4), 130-141. https://jsp.uma.ac.ir/article_2044.html?lang=en Nikbakht, N., Keykhosrovani, M., Deyreh, E. & Pooladi Rishehri, A. (2024). Comparison of the effectiveness of cognitive rehabilitation program based on prospective memory and emotion regulation program on behavioral problems of students with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of School Psychology and Institutions, 13 (1), 112-123. https://jsp.uma.ac.ir/article_2941.html?lang=en Parandeh, Z. & DadianFalavarjani, N. (2022). The Effectiveness of Transdiagnostic Therapy on Improving Coping Strategies with Stress and Parent-Child Relationship in Mothers of Boys with Oppositional Defiant Disorder, The first international conference of educational sciences, counseling, psychology and social sciences،Hamadan. [Persian] https://civilica.com/doc/1636499/ Pianta, R. C. (1994). Patterns of relationships between children and kindergarten teacher. school psychology, 32(2), 15-32. [DOI:10.1016/0022-4405(94)90026-4] Quintero, J., Alvarez-Perez, P. A., & Restrepo-Escobar, S. M. (2020).The self control skills and age self-regulation preschool. Neuroeducation, 2(2): 66-75. [DOI.org/10.1344/joned.v2i2.37387] Riemersma, I., Van Santvoort, F., Van Doesum, K. M., Hosman, C. H., Janssens, J. M., Van Der Zanden, R. P., & Otten, R. (2022). ‘You are Okay’: Effects of a support and educational program for children with mild intellectual disability and their parents with mental health concerns. Intellectual Disabilities, 26(1), 70-89. [DOI.org/10.1186/s12888-015-0698-0] Sakiris, N., & Berle, D. (2019). A systematic review and meta-analysis of the Unified Protocol as a transdiagnostic emotion regulation based intervention. ClinicalPsychology Review, 72, 101751. [DOI.org/10.1016/j.cpr.2019.101751] Salgó E, Bajzát B, Unoka Z.)2021( Schema modes and their associations with emotion regulation, mindfulness, and self-compassion among patients with personality disorders. Borderline Personal Disorder Emotional Dysregulation 8(1):19. [DOI.org/10.1186/s12888-015-0698-0] Shafiee, S., Hashemirazini, H., Shahgholian, M.)2018(. The Role of Parent-Child Interaction and Sensory Processing Pattern in Predicting Children's Internalizing and Externalizing Problems. Ecepcional Children; 18 (1), 19-32. http://joec.ir/article-1-603-fa.html TrongDam, V. A., Do, H. N., Thi Vu, T. B., Vu, K. L., Do, H. M., Thi Nguyen, N. T., Nguyen, T. T., Thi Vu, T. M., Thi Nguyen, T. P., Auquier, P., Boyer, L., Fond, G., Latkin, C. A., Ho, C. S. H., & Ho, R. C. M. (2023). Associations between parent-child relationship, self-esteem, and resilience with life satisfaction and mental wellbeing of adolescents. Frontiers in public health, 11, 1012337. [DOI.org/10.3389/fpubh.2023.1012337] Tavasoli, R., hosseini, S., Amiri, H., & Arefi, M. (2022). A Model for Learning Disorders based on the Relationship with Parents and Perfectionism. Applied Family Therapy, 3(1), 56-72. [Persian]. [DOI: 10.22034/aftj.2022.289386.1103] Vashi, N., Bohr, Y. & Weiss, J. A. (2023).Transdiagnostic Symptoms in Children with Neurodevelopmental Disabilities and Perceived Parent-Child Relationship Quality: A Pilot Study. J Child Fam Stud, 32, 3472–3481 [DOI.org/10.1007/s10826-023-02570-8 Xu, X., Spinrad, T. L., Cookston, J. T. (2020). The Relations of Parental Emotion Dysregulation and Emotion Socialization to Young Adults’ Emotion Dysregulation. Child Fam Stud, 29(1), 725–737 [DOI.org/10.1007/s10826-019-01619-x] Young, K, S., Sandman, C, F., Craske, M, G. (2019) Positive and negative emotion regulation in adolescence: links to anxiety and depression. Brain Science. 9(4):76-54. [DOI.org/10.3390/brainsci9040076] Zidan, M. (2023). Learning Difficulties Theories And Solutions, Humanities And Literature, 1(7). Zimmer-Gembeck, M. J., Rudolph, J., Kerin, J., & Bohadana-Brown, G. (2022). Parent emotional regulation: A meta-analytic review of its association with parenting and child adjustment. Behavioral Development, 46(1), 63-82. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 415 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |