تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,149 |
اثر بخشی برنامه مداخلهای فراتشخیص یکپارچهنگر بر تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
دوره 13، شماره 4، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.15431.2177 | ||
نویسنده | ||
سروش رنجبر* | ||
دانشجوی دکتری ، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف:.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه مداخلهای فراتشخیص یکپارچه نگر بر تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روشها: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص شهر تهران در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از بین والدین کودکان دارای اختلال یادگیری تعداد 30 نفر به عنوان گروه نمونه با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) مقیاس رابطۀ والد-کودک پیانتا (1994) بود. برنامه مداخله فراتشخیص یکپارچهنگر در قالب 10 جلسه و طی دو ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد اما گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 28 در دو بخش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس چند متغیره) انجام پذیرفت. یافتهها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین گروهها در تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک وجود دارد. میانگین تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک گروه آزمایش در پسآزمون در مقایسه با گروه کنترل، بیشتر بود (05/0p<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که برنامه مداخلهای فراتشخیص یکپارچهنگر بر تنظیم هیجان و رابطه والد-کودک والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص اثر بخش بوده لذا استفاده و به کارگیری برنامه مداخلهای فراتشخیص یکپارچهنگر در فرایند درمان و آموزش پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
فراتشخیص یکپارچهنگر؛ تنظیم هیجان؛ رابطه والد-کودک؛ والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 290 |