تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,450 |
بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3، مهر 1391، صفحه 27-48 اصل مقاله (197.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_3_91_7_1_2 | ||
نویسنده | ||
سوران رجبی* | ||
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این مطالعه تعیین ارتباط علاقه به ادبیات کودک و نوجوان با رشد اجتماعی دانش آموزان است. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی دانش آموزان دختر و پسر پایه پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی ناحیه 1 و 2 1388 بودند که به روش - آموزش و پرورش اردبیل در سال تحصیلی 89 نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای نمون های به حجم 617 نفر انتخاب شد. ماهیت موضوع و اهداف مطالعه ایجاب می کرد که از روش تحقیق همبستگی استفاده شود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ی محقق ساخته، آزمون رشد اجتماعی و تست ریون است. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که به ترتیب کتاب ها و مجلات ورزشی، علمی، و تاریخی به طور مثبت و کتاب های شعر به طور منفی در رشد اجتماعی دانش آموزان مؤثرند. در این مطالعه کتاب ها و مجلات ورزشی نقش بیشتری در رشد اجتماعی دانش آموزان دارند. همچنین این بررسی به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی نیز انجام گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
علاقه به ادبیات؛ رشد اجتماعی؛ کتا بخوانی | ||
مراجع | ||
انصاری، سجاد ( 1389 ). تأثیر آموزش مهار تهای اجتماعی بر انگیزش پیشرفت و خودکارآمدی تحصیل . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده ی روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران. بیدگلی مشهدی، جمشید و پدرام، احمد ( 1382 ). استفاده از ادبیات (شعر ) در حفظ و ارتقای بهداشت و سلامت روان. نهمین همایش سراسری تازه های پزشکی و پیراپزشکی اصفهان. 27 الی 29 خرداد. بیابانگرد، اسماعیل و حاتمی، محمد ( 1374 ). بررسی آثار اشتغال مادران بر رشد شناختی و پیشرفت تحصیلی کودکان . تهران؛ نهاد ریاست جمهوری، دفتر امور زنان . سایت اطلاعات علمی ایران .(www.irandoc.ac.ir) حجازی، بنفشه ( 1381 ). ادبیات ک ودکان ونوجوانان؛ ویژگ یها و جنب هه.ا تهران: انتشارات روشن فکران و مطالعات زنان. رجبی، غلامرضا ( 1387 ). هنجاریابی آزمون ماتریس های پیشرونده ریون رنگی کودکان در دانش آموز ان .23-32 ،(1) شهر اهواز. روان شناسی معاصر، 3 صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ( 1384 ). ادبیات کودکان و نوجوانان . تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. قاسم زاده، فاطمه ( 1385 ). ضرورت آشنایی با روان شناسی رشد در ادبیات کودکان دختر سوم . تهران : روشنان. کرک، ساموئل و جانسون، جی اورویل ( 2004 ). آموزش و پرورش کودکان ع قب مانده ذهنی . ترجمه مجید مهدیزاده ( 1376 ). مشهد: آستان قدس رضوی. محمدی، محمد هادی و قائینی، زهره ( 1381 ). تاریخ ادبیات کودکان ایران، ادبیات کودکان پس از اسلا . م جلد دوم؛ تهران: نشر چیستا. Ali S., & Frederickson, N. (2006). Investigating the evidence base of social stories. Educational Psychology in Practice, 22(4), 355–77. Anderman, L. H., & Kaplan, A. (2008). The role of interpersonal relationships in student motivation: Introduction to the special issue. Journal of Experimental Education, 76(2), 115-119. Cohen, L, Manion, L. & Morrison (2007) Research Methods in Education, Rutledge Flamer.ISBN: 0415368782, 9780415368780 Raven, J. C. (2000). The Raven, s Progressive Matrices: Change and stability over cutler and time. Cognitive Psychology, 41, 1-48. Schlichter, C.L. & Burke, M (1994). Using books to nature the social and emotional development of gifted students. Roeper Review, 16, 280-283. Sung, Y. J. Y. (2009). The Effect of Social Skills on Academic Achievement of Linguistically Diverse lementary Students: Concurrent and Longitudinal Analysis. Doctor of Philosophy In Educational Research and Evaluation, Blacksburg, Virginia. Trentacosta, C. J., & Izard, C. E. (2007). Kindergarten Children's Emotion Competence as a Predictor of Their Academic Competence in First Grade. Emotion, 7(1), 77- 88. Walker, D., & Hopes, J. (2003). Maston evaluation of social skills with youngsters, McGrow-Hill. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,719 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,954 |