تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,894,025 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,321 |
بررسی مقایسه ای سبک های فرزندپروری، رضایت زناشویی و بهزیستی ذهنی در مادران کودکان با و بدون لکنت زبان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 2، مرداد 1403، صفحه 47-57 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.5499.3463 | ||
نویسندگان | ||
سارا تقی زاده هیر1؛ علیرضا مرادیان* 2؛ پژمان هنرمند قوجه بگلو3؛ پرویز پرزور4 | ||
1دانسجوی دکتری روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4استادیار روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ سبکهای فرزندپروری، رضایتزناشویی و بهزیستیذهنی (هیجانی، روانشناختی، اجتماعی) مادران کودکان با و بدون لکنت زبان صورت گرفت. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر از نوع علّی- مقایسهای بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ مادران کودکان 5 تا 13 سالۀ با و بدون لکنت زبان شهر اردبیل در سال 1397 بود. نمونه این پژوهش 60 نفر از مادران کودکان با لکنت زبان و 60 نفر از مادران کودکان عادی بود که به طور در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری بامریند (1973)، پرسشنامۀ رضایتزناشویی والتر و هودسن (1992) و پرسشنامۀ بهزیستیذهنی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد سبکهای فرزندپروری، رضایتزناشویی و بهزیستیذهنی مادران کودکان با و بدون لکنت زبان متفاوت بود (05/0>P). نتیجه گیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مادران دارای فرزند لکنتدار به میزان کمتری از سبکهای فرزندپروری و روابط رضایتزناشویی بهتر و عوامل روانشناسی ایدهآل نسبت به مادران فرزند سالم برخوردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک های فرزند پروری؛ رضایت زناشویی؛ بهزیستی ذهنی؛ لکنت زبان | ||
مراجع | ||
بهپژوه، احمد؛ و رمضانی، فریدون. (1384). بررسی رضایتزناشویی والدین کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی. فصلنامۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22(4)، 72-81. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=49128
تقی پور جوان، عباسعلی؛ حسن نتاج، فهیمه؛ و شوشتری، مژگان. (1393). مقایسۀ ابعاد بهزیستی روانشناختی مادران کودکان ناتوان ذهنی، تیزهوش و عادی. فصلنامه پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 2(4)، 73-88. https://cbs.ui.ac.ir/article_17336.html
تمنایی فر، م؛ و قیاسی، ا. (1397). مقایسۀ بهزیستی روانشناختی مادران دارای فرزندان کمتوان ذهنی و مادران دارای فرزندان عادی. مجلۀ پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 1(1)، 18-25. https://www.jonapte.ir/fa/showart-9d845106d29900341ca22a8cb86d2ef0
ثنایی، باقر؛ علاقمند، ستیلا؛ و هومن، عیدر علی. (1382). مقیاسهای سنجش خانواده و ازدواج. تهران: بعثت.
جدیدی فیقان، مهناز؛ صفری، سهیلا؛ فرامرزی، سالار؛ جدیدی فیقان، مریم؛ و جمالی پاقلعه، سمیه. (1394). مقایسۀ اضطراب اجتماعی و حمایت اجتماعی مادران کودکان با نیاز های خاص و مادران کودکان سالم. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 16(2)، 43-52. https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_533965.html
حسینیان، سیمین؛ یزدی، منور؛ و جاسبی، منیژه. (1386). رابطۀ بین سطح سلامت خانوادۀ اصلی و رضایتزناشویی زنان دبیر آموزش و پرورش شهرستان کرج. فصلنامۀ پژوهشهای تربیتی و روانشناختی، 3 (7)، 63-67. magiran.com/p544441
شیراوند، م. (1394). مقایسۀ کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی والدین دانشآموزان با اختلال یادگیری و والدین کودکان عادی. پایاننامۀ کارشناسیارشد روانشناسی کودکان استثنایی.دانشگاه علامه طباطبائی.
گرجی، رضا؛ و محمودی، احمد. (1391). مقایسۀ سبک فرزندپروری و سلامت عمومی در والدین دارای فرزند ناشنوا و کم توان ذهنی. فصلنامۀ تعلیم و تربیت استثنایی، 5 (113)، 15-24. http://exceptionaleducation.ir/article-1-375-fa.html
گلستانیبخت، طاهره. (1386). ارائه الگوی بهزیستیذهنی و شادمانی در جمعیت شهر تهران. رساله دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه الزهرا، تهران.
گنجی، مهدی.(1394). خلاصه روانپزشکی، سادوک، سادوک و روئیز بر اساس DSM-5. تهران: انتشارات ساوالان.
عباسی، مسلم؛ غیرتی، شمیلا. (1401). رابطه افسردگی مادران با نشانههای افسردگی و اضطراب کودکان دارای اختلال یادگیری خاص با واسطه استرس والدینی. فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، 11 (4)، 46-61.
https://doi.org/10.22098/jld.2022.10740.2021
میکائیلی منیع، فرزانه. (1387). مقایسۀ بهزیستی روانشناختی مادران با و بدون دانشآموزان ابتدایی کم توان ذهنی: اثرسبکهای مقابلهای. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 8 (1)، 53-68. http://joec.ir/article-1-360-fa.html
نامجویان شیرازی، فیروزه؛ و کشاورز، رقیه . (1392). بررسی مقایسهای میزان شدت روانی و رضایتزناشویی بین مادران کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر و مادران کودکان عادی. فصلنامۀ جامعه و زن، 4(4)، 129-145. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=220900
نریمانی، محمد؛ صاحبقران فرد، محمد و نخستین گلدوست، اصغر. (1402). مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(3)، 81-91. https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095
همتی علمدارلو، قربان. (1393). مقایسۀ سبک فرزندپروری مادران کودکان پیش دبستانی با و بدون کم توانی ذهنی. فصلنامۀ پژوهشهای علوم رفتاری، 12(1)، 122-132. http://exceptionaleducation.ir/article-1-152-fa.html
Abbasi, M., & Gheirati, SH. (2022). Relationship between maternal depression and depressive symptoms and anxiety in children with special learning disorders mediated by parental stress. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 46-61. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.10740.2021 American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Fifth Edition (DSM-5(. Washington, DC: American Psychiatric Association. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3777342/ Baumrind, D. (1973). The development of instrumental competence through socialization. In A. Pick (Ed.), Minnesota symposia on child psychology. Minneapolis: University of Minnesota Press. https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkozje))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=497899 Bernerth, J. B., & Hirschfeld, R. R. (2016). The subjective well-being of group leaders as explained by the quality of leader–member exchange. The Leadership Quarterly, 27(4), 697-710. [DOI./10.1016/j.leaqua.2016.04.003] Beh Pajooh, A., & Ramezani, F. (2008). Evaluation of marital satisfaction of parents of mentally retarded children and normal children. Journal of Social Sciences and Humanities, Shiraz University, 22 (4), 72-81. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=49128 Blacher, J., Begum, G. F., Marcoulides, G. A., & Baker, B. L. (2013). Longitudinal perspectives of child positive impact on families: Relationship to disability and culture. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 118(2), 141-155. [DOI.org/10.1352/1944-7558-118.2.141] Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113, 469-487. https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55))/reference/referencespapers.aspx?referenceid=2055101#:~:text=https%3A//doi.org/10.1037/0033%2D2909.113.3.487 Duineveld, J. J., Parker, P. D., Ryan, R. M., Ciarrochi, J., & Salmela-Aro, K. (2017). The link between perceived maternal and paternal autonomy support and adolescent well-being across three major educational transitions. Developmental Psychology, 53, 1978–1994. [DOI.org/10.1037/dev0000364] Dehle, C., & Weiss, R. L. (2002). Associations between anxiety and marital adjustment. The Journal of Psychology, 136(3), 328-338. [DOI/10.1080/00223980209604160] Durmaz E, Özmert EN, Erkekoğlu P, Giray B, Derman O, Hıncal F, & Yurdakök K. (2010). Plasma phthalate levels in pubertal gynecomastia. Pediatrics, 125(1): e122-9. [DOI.org/10.1542/peds.2009-0724] Ganji, M. Synopsis of Psychiatry, Sadock, Sadock & Ruiz based on DSM-5.Tehran: Savalan Publications, 2014. Golestani Bakht, T. (2008). Presenting a model of welfare, mental and happiness in the population of Tehran. PhD Thesis in Clinical Psychology, Al-Zahra University, Tehran. Gonzalez, A., Greenwood, G., & WenHsu, J. (2001). Undergraduate students' goal orientations and their relationship to perceived parenting styles. College Student Journal, 35(2), 182–192. https://psycnet.apa.org/record/2001-18077-001 Gonzalez, A. L., & Wolters, C. A. (2006). The relation between perceived parenting practices and achievement motivation in mathematics. Journal of Research in Childhood Education, 21(2), 203-217. [DOI.org/10.1080/02568540609594589] Gonzalez-DeHass, A. R., Willems, P. P., & Holbein, M. F. D. (2005). Examining the relationship between parental involvement and student motivation. Educational Psychology Review, 17(2), 99-123. [DOI/10.1007/s10648-005-3949-7] Gorji R, & Mahmoodi A. (2012). The Comparison between Parenting Styles and General Health in Parent who had Deaf or Mentally-Retarded Children. Exceptional Education, 5(113), 15-24. http://exceptionaleducation.ir/article-1-375-fa.html Hardman, M. L., Drew, C. J., & Egan, M. W. (2015). Human exceptionality: School, community, and family. Nelson Education. https://www.amazon.com/Human-Exceptionality-School-Community-Family/dp/1305500970 Hemmati Alamdarloo, G. (2015). Comparison of parenting style of mothers of preschool children with and without mental disability. Behavioral Sciences Research Quarterly. 12(1), 122-132. http://exceptionaleducation.ir/article-1-152-fa.html Jadidi feighan, M., Safrry, S., Faramarzi, S., Jamali Paghale, S., Jadidi feighan, M., (2015). Comparing Social Support and Social Anxiety between Mothers of Children with Special Needs and Mothers of Normal Children. Knowledge & Research in Applied Psychology, 16(2), 43-52. https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_533965.html Jansen, E., Daniels, L. A., & Nicholson, J. M. (2012). The dynamics of parenting and early feeding–constructs and controversies: a viewpoint. Early Child Development and Care, 182(8), 967-981. [DOI.org/10.1080/03004430.2012.678593] Jin, C. H. (2014). The role of users’ motivations in generating social capital building and subjective well-being: The case of social network games. Computers in Human Behavior, 39, 29-38. [DOI.org/10.1016/j.chb.2014.06.022] Jovanović, V. (2016). Trust and subjective well-being: The case of Serbia. Personality and Individual Differences, 98, 284–288. [DOI/10.1016/j.paid.2016.04.061] Lee, J. (2013). Maternal stress, well-being, and impaired sleep in mothers of children with developmental disabilities: A literature review. Research in developmental disabilities, 34(11), 4255-4273. [DOI.org/10.1016/j.ridd.2013.09.008] Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the Context of the Family: Parent-Child Interaction. In P. H. Mussen, & E. M. Hetherington (Eds.), Handbook of Child Psychology: Vol. 4. Socialization, Personality, and Social Development (pp. 1-101). New York: Wiley. https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1468894 Massud H., Ahmad M. S., Jan F. A, & Jamil A. (2016). Relationship between parenting styles and academic performance of adolescents: mediating role of self-efficacy. Asia pacific Educ Rev, 17(1), 31-121. https://eric.ed.gov/?id=EJ1092063 Mital, S. B. (2011). The impact of maternal parenting style on achievement goals, academic performance, and personal interest in school among high school students. Fordham University. ProQuest Dissertations Publishing. https://www.proquest.com/openview/0ebcf961d5708dc2f94cae8d5e5419b5/1.pdf?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y Michael Manie, F. (2009). Comparison of psychological well-being of mothers with and without elementary students with mental retardation: The effect of coping styles. Research in the field of exceptional children, 8 (1), 53-68. http://joec.ir/article-1-360-fa.html Namjoyan Shirazi, F., & Keshavarz, R. (2014). A comparative study of psychological severity and marital satisfaction between mothers of educable mentally retarded children and mothers of normal children. Society and Women Quarterly, 4(4), 129-145. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=220900 Narimani, M., Sahebgharan fard, M., Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 81-91. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2023.12901.2095 Ploog, B. O. (2010). Stimulus over selectivity four decades later: A review of the literature and its implications for current research in autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders, 40(11), 1332-1349. [DOI.org/10.1007/s10803-010-0990-2] Peleg, O. (2008). The relation between differentiation of self and marital satisfaction: What can be learned from married people over the course of life? The American Journal of Family Therapy, 36(5), 388-401. [DOI/10.1080/01926180701804634] Rajabi G. H., & Sotodeh Navrodi S. O. (2011). A study of impact of group mindfulness-based cognitive therapy on depression reduction and increase of marital satisfaction in married women. Journal of Guilan University of Medical Sciences, 20(80), 83-91. http://journal.gums.ac.ir/article-1-123-en.html Rees, D. I., & Sabia, J. J. (2014). The kid's speech: The effect of stuttering on human capital acquisition. Economics of Education Review, 38, 76-88. [DOI.org/10.1016/j.econedurev.2013.07.007] Sabzi, Z., Mancheri, H., Royani, Z., Aryaie, M., Jafari, S., & Ahmadi, G. (2015). Subjective well-being in nursing and midwifery students of Golestan University of medical sciences. J Res Dev Nurs Midwifery, 12(1), 76-84. http://nmj.goums.ac.ir/article-1-709-en.html Sanai, B., Alagmand, S., & Hooman, A. (2009). Family and marriage scales. Tehran: Besat. Santamaria, F., Cuzzocrea, F., Gugliandolo, M. C., & Larcan, R. (2012). Marital satisfaction and attribution style in parents of children with autism spectrum disorder, Down syndrome and non-disabled children. Life Span and Disability, 15(1), 19-37. https://psycnet.apa.org/record/2012-32725-002 Hosseinian, S., Yazdi, S. M., & Jasbi, M. (2008). Relationship between the level of health of the main family and the marital satisfaction of women secretary of education in Karaj. Journal of Educational and Psychological Research, 3 (7), 63-67. https://jfr.sbu.ac.ir/article_97529_2bac7414abebcdaf1e566a87b047312a.pdf Sigelman, C. K. & Rider, E. A. (2012). Human development across the life span.7th edition, Wadsworth, Cengage Learning. https://www.amazon.com/life-span-Human-Development-Sigelman-Elizabeth/dp/B007DC3H12 Shiravand, M. (2016). Comparison of quality of life and psychological well-being of students' parents with learning disabilities and parents of normal children. Bachelor's thesis, Master of Exceptional Child Psychology, Allameh Tabatabai University. Tamnaeifar, M., & Qiyasi, E. (2019). Comparison of psychological well-being of mothers with mentally retarded children and mothers with normal children. Journal of New Advances in Psychology, Educational Sciences and Education, 1 (1), 18-25. https://www.jonapte.ir/fa/showart-9d845106d29900341ca22a8cb86d2ef0 Taghipour Javan, A., Hassan Nataj, F., & Shoushtari, M. (2015). Comparison of dimensions of psychological well-being of mothers of mentally retarded, gifted and normal children. Journal of Cognitive and Behavioral Sciences Research, 2(4), 73-88. https://cbs.ui.ac.ir/article_17336.html Vasudev, R. G., Yallappa, S. C., & Saya, G. K. (2015). Assessment of quality-of-life inobsessive compulsive disorder and dysthymic disorder a comparative study. J ClinDiagn Res, 9(5), 4-7. [DOI.org/10.7860%2FJCDR%2F2015%2F8546.5974] Yaruss, J. S. (2010). Assessing quality of life in stuttering treatment outcomes research. Journal of fluency disorders, 35(3), 190-202. [DOI.org/10.1016/j.jfludis.2010.05.010] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 379 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 141 |