تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,735 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,652 |
نقش واسطهای نشخوار فکری و عواطف منفی در آسیبهای دوران کودکی و نوجوانی با علایم تجزیهای | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2024.15371.1060 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا خدابخش* 1؛ مهناز قادری2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری نشخوار فکری و عواطف منفی در ارتباط بین آسیبهای دوران کودکی و نوجوانی و علایم تجزیهای در نوجوانان بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعهی این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول و دوم بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 360 نفر انتخاب شدند و با پرسشنامههای نشخوار فکری، پرسشنامه ارزیابی عواطف پاناس، پرسشنامه ترومای دوران کودکی و مقیاس تجارب تجزیهای (نسخه دوم) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل دادهها با روش تحلیل مسیر توسط نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 انجام شد. بر اساس نتایج به دست آمده ضرایب مربوط به تاثیر غیرمستقیم آسیبهای دوران کودکی و نوجوانی بر علائم تجزیهای از طریق متغیرهای واسطهای نشخوار فکری و عواطف منفی، معنیدار است (۰۵/0>p). از این رو فرضیه پژوهش مبنی بر نقش واسطهای نشخوار فکری و عواطف منفی در رابطهی بین آسیبهای دوران کودکی و نوجوانی با علائم تجزیهای مورد تایید قرار میگیرد. یافتههای مطالعه حاضر میتواند در ارائه پیشنهادهایی برای طراحی مداخلات مناسب برای کاهش علائم تجزیهای از طریق کاهش نشخوار فکری و عواطف منفی در نوجوانان آسیبدیده از تروماهای دوران کودکی مفید باشد. کلید واژگان: نشخوار فکری، عواطف منفی، آسیبهای دوران کودکی و نوجوانی، علایم تجزیهای | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 193 |