تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,664 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,618 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه کوتاه پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان در دانش آموزان: DERS-16 | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 2، مرداد 1403، صفحه 31-46 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.8648.4747 | ||
نویسندگان | ||
تقی اکبری* 1؛ سعید پورعبدل2؛ رامین غریب زاده3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
3دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی نسخه کوتاه پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان در دانشآموزان (DERS-16) بود. مواد و روشها : جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 (به تعداد 12196) دانشآموز بود که تعداد 380 نفر به روش نمونهگیری در دسترس از طریق اینترنت (برنامه شاد) انتخاب شدند. جهت محاسبه روایی همگرا و تشخیصی از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی استفاده شد. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. پایایی به کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی انجام شد. یافتهها : نتایج تحلیل عاملی تأییدی همانند فرم اصلی، پنج عامل عدم وضوح هیجانی، دشواری در کنترل تکانهها، دشواری در انجام رفتارهای هدفمند، دسترسی محدود به راهبردهای مؤثر تنظیم هیجان و عدم پذیرش پاسخهای هیجانی را مورد تائید قرار داد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر با 84/0 و برای خرده مقیاسهای عدم وضوح هیجانی، دشواری در کنترل تکانهها، دشواری در انجام رفتارهای هدفمند، دسترسی محدود به راهبردهای مؤثر تنظیم هیجان و عدم پذیرش پاسخهای هیجانی به ترتیب برابر90/0، 84/0، 86/0، 85/0، 87/0 به دست آمد. علاوه بر این، ضریب بازآزمایی با فاصله چهار هفته برای کل پرسشنامه 72/0 و برای خرده مقیاسهای عدم وضوح هیجانی، دشواری در کنترل تکانهها، دشواری در انجام رفتارهای هدفمند، دسترسی محدود به راهبردهای مؤثر تنظیم هیجان و عدم پذیرش پاسخهای هیجانی به ترتیب برابر 68/0، 80/0، 69/0، 82/0 و 77/0 به دست آمد. همچنین ضرایب همبستگی نشاندهنده روایی همگرا و تشخیصی مطلوب پرسشنامه بود (001/0P<). نتیجه گیری : با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت که پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازهگیری دشواری در تنظیم هیجان دانشآموزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
دشواری در تنظیم هیجان؛ روایی؛ پایایی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
بشارت، محمدعلی. (1384). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس افسردگی اضطراب استرس (21-DASS) در نمونههای بالینی و جمعیت عمومی. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
بشارت، محمدعلی. (1386). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس دشواری تنظیم هیجان. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
صفایی نایینی، کاوس؛ نریمانی، محمد، کاظمی، رضا و موسیزاده، توکل. (1399). اثربخشی روشهای مصاحبهی انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان برکاهش قلدری سنتی و سایبری و فرسودگی تحصیلی کاربر شبکههای اجتماعی مجازی. مجله روانشناسی مدرسه، 9 (1)،96-69. [Doi: 10.22098/JSP.2020.911]
عباسی، ایمانه، فتی، لادن، مولودی، رضا و ضرابی، حمید. (1391). کفایت روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه پذیرش و عمل-نسخه دوم. روشها و مدلهای روانشناختی، 2 (10)، 80-65. https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_61.html
عینی، ساناز؛ نظر، سمیرا، عبادی، متینه و زینالزاده، مهتاب. (1401). تدوین معادلات ساختاری سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه بر اساس ناگویی هیجانی و باورهای فراشناختی و با میانجیگری حمایت اجتماعی ادراکشده. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(4)، 62-77. https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865
کرمانی مامازندی، زهرا و طالع پسند، سیاوش. (1397). ویژگیهای روانسنجی مقیاس دشواری تنظیم هیجان در دانشجویان دانشگاه سمنان. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 11 (42)، 142-117. https://sanad.iau.ir/Journal/jinev/Article/972741/FullText
Abbasi, I., Fata, L., Moloudi, R., & Zarabi, H. (2012). Psychometric adequacy of the Persian version of the Admission and Practice Questionnaire - Second Edition. Psychological Methods and Models, 2 (10), 80-65. (Persian) https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_61.html Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237. [Doi: 10.1016/j.cpr.2009.11.004] Axelrod, S. R., Perepletchikova, F., Holtzman, K., & Sinha, R. (2011). Emotion regulation and substance use frequency in women with substance dependence and borderline personality disorder receiving dialectical behavior therapy. The American Journal of Drug and Alcohol Abuse, 37(1), 37-42. [Doi: 10.3109/00952990.2010.535582] Bagby, R. M., Parker, J. D., & Taylor, G. J. (1994). The twenty-item Toronto Alexithymia Scale—I. Item selection and cross-validation of the factor structure. Journal of Psychosomatic Research, 38(1), 23-32. [Doi: 10.1016/0022-3999(94)90005-1] Bender, P. K., Reinholdt-Dunne, M. L., Esbjørn, B. H., & Pons, F. (2012). Emotion dysregulation and anxiety in children and adolescents: Gender differences. Personality and Individual Differences, 53(3), 284-288. [Doi: 10.1016/j.paid.2012.03.027] Besharat, M.A. (2004). Evaluation of psychometric properties of the Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21) in clinical samples and the general population. Research report, University of Tehran. (Persian) Besharat, M.A. (2006). Investigating the psychometric properties of the Difficulty in Emotion Regulation Scale. Research report, University of Tehran. (Persian) Besharat, M.A., & Bazazian, S. (2012). Evaluation of psychometric properties of cognitive emotion regulation questionnaire in a sample of Iranian society. Advances in Nursing and Midwifery, 84, 61-70. (Persian) https://journals.sbmu.ac.ir/en-jnm/article/view/7360 Besharat, M.A., Dehghani, S., Masoudi, M., Pourkhaghan, F., & Motahari, S. (2015). Predicting Obsessive-Compulsive Disorder Symptoms on the Basis of Difficulties in Emotion Regulation, Impulsivity and Anger. Applied Psychological Research Quarterly, 5(4), 29-49. (Persian) [Doi: 10.22059/JAPR.2015.52755] Berking, M., Margraf, M., Ebert, D., Wupperman, P., Hofmann, S. G., & Junghanns, K. (2011). Deficits in emotion-regulation skills predict alcohol use during and after cognitive–behavioral therapy for alcohol dependence. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 79(3), 307- 318. [Doi: 10.1037/a0023421] Bjureberg, J., Ljótsson, B., Tull, M. T., Hedman, E., Sahlin, H., Lundh, L. G., ... & Gratz, K. L. (2016). Development and validation of a brief version of the difficulties in emotion regulation scale: the DERS-16. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 38(2), 284-296. [Doi: 10.1007/s10862-015-9514-x] Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K. M., Guenole, N., Orcutt, H. K., ... & Zettle, R. D. (2011).Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire–II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior Therapy, 42(4), 676-688. [Doi: 10.1016/j.beth.2011.03.007] Campbell, D. T., & Fiske, D. W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56(2), 81-105. [Doi: 10.1037/h0046016] Campbell-Sills, L., & Barlow, D. H. (2007). Incorporating emotion regulation into conceptualizations and treatments of anxiety and mood disorders. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 542–559). New York: Guilford Press. Cicchetti, D., Ackerman, B. P., & Izard, C. E. (1995). Emotions and emotion regulation in developmental psychopathology. Development and Psychopathology, 7(1), 1-10. [Doi: 10.1017/s0954579400006301] D’Avanzato, C., Joormann, J., Siemer, M., & Gotlib, I. H. (2013). Emotion regulation in depression and anxiety: examining diagnostic specificity and stability of strategy use. Cognitive Therapy and Research, 37(5), 968-980. [Doi: 10.1007/s10608-013-9537-0] Desrosiers, A., Vine, V., Klemanski, D. H., & Nolen‐Hoeksema, S. (2013). Mindfulness and emotion regulation in depression and anxiety: common and distinct mechanisms of action. Depression and Anxiety, 30(7), 654-661. [Doi: 10.1002/da.22124] Dixon-Gordon, K. L., Tull, M. T., & Gratz, K. L. (2014). Self-injurious behaviors in posttraumatic stress disorder: an examination of potential moderators. Journal of Affective Disorders, 166, 359–367. [Doi: 10.1016/j.jad.2014.05.033] Ehring, T., Fischer, S., Schnülle, J., Bösterling, A., & Tuschen-Caffier, B. (2008). Characteristics of emotion regulation in recovered depressed versus never depressed individuals. Personality and Individual Differences, 44, 1574–1584. [Doi: 10.1016/j.paid.2008.01.013] Ehring, T., Tuschen-Caffier, B., Schnülle, J., Fischer, S., & Gross, J. J. (2010). Emotion regulation and vulnerability to depression: spontaneous versus instructed use of emotion suppression and reappraisal. Emotion, 10, 563–572. [Doi: 10.1037/a0019010] Eyni, S., Nazar, S., Ebadi, M., & Zeynalzadeh, M. (2022). Development of structural equations of social adjustment of students with Specific Learning Disorder based on alexithymia and metacognition beliefs and mediated by perceived social support. Journal of Learning Disabilities, 11(4), 62-77. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.8168.1865 First, M. B., Gibbon, M., Spitzer, R. L., Williams, J. B. W, & Benjamin, L. S. (1997). Structured clinical interview for DSM-IV.Washington: American Psychiatric Press. Fliege, H., Kocalevent, R. D., Walter, O. B., Beck, S., Gratz, K. L., Gutierrez, P. M., & Klapp, B. F. (2006). Three assessment tools for deliberate self-harm and suicide behavior: evaluation and psychopathological correlates. Journal of Psychosomatic Research, 61, 113–121. [Doi: 10.1016/j.jpsychores.2005.10.006] Fox, E. (2008). Emotion Science. New York, NY: Palgrave Macmillan. Fox, H. C., Hong, K. A., & Sinha, R. (2008). Difficulties in emotion regulation and impulse control in recently abstinent alcoholics compared with social drinkers. Addictive Behaviors, 33(2), 388-394. [Doi: 10.1016/j.addbeh.2007.10.002] Goldin, P. R., & Gross, J. J. (2010). Effects of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on emotion regulation in social anxiety disorder. Emotion, 10(1), 83-91. [Doi: 10.1037/a0018441] Goldin, P. R., Manber-Ball, T., Werner, K., Heimberg, R., & Gross, J. J. (2009). Neural mechanisms of cognitive reappraisal of negative self-beliefs in social anxiety disorder. Biological Psychiatry, 66(12), 1091-1099. [Doi: 10.1016/j.biopsych.2009.07.014] Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54. [Doi: 10.1023/b:joba.0000007455.08539.94] Gratz, K. L., Rosenthal, M. Z., Tull, M. T., Lejuez, C. W., & Gunderson, J. G. (2006). An experimental investigation of emotion dysregulation in borderline personality disorder. Journal of Abnormal Psychology, 115(4), 850-855. [Doi: 10.1037/0021-843x.115.4.850] Gratz, K. L., & Tull, M. T. (2010). The relationship between emotion dysregulation and deliberate self-harm among inpatients with substance use disorders. Cognitive Therapy and Research, 34(6), 544-553. [Doi: 10.1007/s10608-009-9268-4] Greenberg, L. S. (2002). Emotion- focused therapy: Coaching client to work through their feelings. Washington, D. C: APA Gross, J. J. (2007). Handbook of emotion regulation. New York, NY: Guilford Press. Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348-362. [Doi: 10.1037/0022-3514.85.2.348] Hofmann, S. G., & Kashdan, T. B. (2010). The affective style questionnaire: development and psychometric properties. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 32(2), 255-263. [Doi: 10.1007/s10862-009-9142-4] Hofmann, S. G., Sawyer, A. T., Fang, A., & Asnaani, A. (2012). Emotion dysregulation model of mood and anxiety disorders. Depression and Anxiety, 29(5), 409-416. [Doi: 0.1002/da.21888] Izard, C. E. (2002). Translating emotion theory and research into preventive interventions. Psychological Bulletin, 128(5), 796-824.[Doi: 10.1037//0033-2909.128.5.796] Jamieson, J. P., Nock, M. K., & Mendes, W. B. (2012). Mind over matter: Reappraising arousal improves cardiovascular and cognitive responses to stress. Journal of Experimental Psychology: General, 141(3), 417-422. [Doi: 10.1037/a0025719] Joormann, J., & Quinn, M. E. (2014). Cognitive processes and emotion regulation in depression. Depression and Anxiety, 31(4), 308-315. [Doi: 10.1002/da.22264] Joormann, J., & Vanderlind, W. M. (2014). Emotion regulation in depression: The role of biased cognition and reduced cognitive control. Clinical Psychological Science, 2(4), 402-421. [Doi: 10.1177/2167702614536163] Kashdan, T. B., Barrios, V., Forsyth, J. P., & Steger, M. F. (2006). Experiential avoidance as a generalized psychological vulnerability: Comparisons with coping and emotion regulation strategies. Behaviour Research and Therapy, 44(9), 1301-1320. [Doi: 10.1016/j.brat.2005.10.003] Kermani mamazandi, Z., & Talepasand, S. (2019). Psychometric Characteristics of Difficulties in Emotion Regulation Scale in Semnan University Students. Istrucation and Evaluation,11 (42), 117-142. (Persian) https://sanad.iau.ir/Journal/jinev/Article/972741/FullText Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour research and therapy, 33(3), 335-343. [Doi: 10.1016/0005-7967(94)00075-u] Mennin, D. S., & Fresco, D. M. (2009). Emotion regulation as a framework for understanding and treating anxiety pathology. In AM Kring, DM Sloan Eds., Emotion regulation in psychopathology. New York: Guilford Press. Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2005). Preliminary evidence for an emotion dysregulation model of generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 43(10), 1281-1310. [Doi: 10.1016/j.brat.2004.08.008] Moriya, J., & Takahashi, Y. (2013). Depression and interpersonal stress: The mediating role of emotion regulation. Motivation and Emotion, 37(3), 600-608. [Doi: 10.1007/s11031-012-9323-4] Orgeta, V. (2011). Emotion dysregulation and anxiety in late adulthood. Journal of Anxiety Disorders, 25(8), 1019-1023. [Doi: 10.1016/j.janxdis.2011.06.010] Roberton, T., Daffern, M., & Bucks, R. S. (2012). Emotion regulation and aggression. Aggression and Violent Behavior, 17(1), 72-82. [Doi: 10.1016/j.avb.2011.09.006] Roemer, L., Orsillo, S. M., & Salters-Pedneault, K. (2008). Efficacy of an acceptance-based behavior therapy for generalized anxiety disorder: evaluation in a randomized controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 76(6), 1083-1089. [Doi: 10.1037/a0012720] Safaei Naeini, K., Narimani, M., Kazemi, R., & Mosazadeh, T. (2020). Effectiveness of Motivational Interview and Emotion Regulation Training on Reduction of Bulling traditional and cyber and Academic Burnout User Virtual Social Networking. Journal of School Psychology, 9 (1), 230-240. (Persian) [Doi: 10.22098/JSP.2020.911] Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and Emotion, 29(2), 83-102. [Doi: 10.1007/s11031-005-7955-3] Slee, N., Spinhoven, P., Garnefski, N., & Arensman, E. (2008). Emotion regulation as mediator of treatment outcome in therapy for deliberate self‐harm. Clinical Psychology & Psychotherapy, 15(4), 205-216. [Doi: 10.1002/cpp.577] Taylor, C. T., Laposa, J. M., & Alden, L. E. (2004). Is avoidant personality disorder more than just social avoidance?. Journal of Personality Disorders, 18(6), 571-594. [Doi: 10.1521/pedi.18.6.571.54792] Tull, M. T., & Gratz, K. L. (2008). Further examination of the relationship between anxiety sensitivity and depression: The mediating role of experiential avoidance and difficulties engaging in goal-directed behavior when distressed. Journal of Anxiety Disorders, 22(2), 199-210. [Doi: 10.1016/j.janxdis.2007.03.005] Tull, M. T., & Roemer, L. (2007). Emotion regulation difficulties associated with the experience of uncued panic attacks: Evidence of experiential avoidance, emotional nonacceptance, and decreased emotional clarity. Behavior Therapy, 38(4), 378-391. [Doi: 10.1016/j.beth.2006.10.006] Zlomke, K. R., & Hahn, K. S. (2010). Cognitive emotion regulation strategies: Gender differences and associations to worry. Personality and Individual Differences, 48(4), 408-413. [Doi: 10.1016/j.paid.2009.11.007] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |