تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,894,025 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,321 |
مقایسه شاخصهای عصب-روانشناختی مرتبط با کنشهای اجرایی در کودکان مبتلا به نارسایی توجه-فزونکنشی با و بدون اختلال سلوک و کودکان عادی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 2، مرداد 1403، صفحه 103-115 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.14696.5793 | ||
نویسندگان | ||
اقبال صادقی1؛ مهدی زمستانی* 2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه شاخصهای عصب-روانشناختی مرتبط با کنشهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزونکنشی (ADHD) با و بدون اختلال سلوک (CD) و کودکان عادی انجام شد. روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به ADHD صِرف و یا توأم با اختلال سلوک (ADHD+CD) در مدارس کودکان استثنایی استان کردستان و کودکان مدارس عادی بودند. نمونه پژوهش 111 نفر بود که به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه علائم مرضی کودکان،آزمون عملکرد پیوسته کانرز، تکلیف کامپیوتری برو/ نرو، و آزمون استروپ بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) و آزمون تعقیبی شفه با استفاده از نرمافزار SPSS-22 انجام شد. یافتهها: در توجه پایدار بین گروه ADHD و گروه ADHD+CD تفاوت معنیداری مشاهده نشد اما در کنترل تکانه بین گروه ADHD+CD با گروه عادی تفاوت معنیداری مشاهده شد و بین گروه ADHD و گروه ADHD+CD و همچنین بین گروه ADHD و گروه عادی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتواند در ارائه مداخلات درمانی و بازتوانی شناختی برای کودکان مبتلا به ADHD و CD تلویحات کاربردی داشته باشد. تقویت کنشهای اجرایی این کودکان از طریق مداخلات هدفمند و متمرکز بر کنشهای اجرایی مرتبط با توجه پایدار و کنترل تکانه، نقشی کلیدی در بهبود تواناییهای تحصیلی و آموزشگاهی این کودکان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی؛ اختلال سلوک؛ کنشهای اجرایی؛ توجه پایدار؛ کنترل تکانه | ||
مراجع | ||
حسینزاده کلسری، بنفشه؛ کافی ماسوله، سیدموسی؛ ابوالقاسمی، عباس. (1401). مقایسه سبکهای یادگیری در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری، نقص توجه/ بیشفعالی و بهنجار. فصلنامه ناتوانیهای یادگیری، 11(3)، 45-61. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7471.1801
کاوه پور ابرقوئی، مهسا، نزاکت الحسینی، مریم، شفیعی، بیژن، رافعی بروجنی، مهدی، و نیکخواه، سپیده. (1399). اثر یک دوره تمرینات پینگ پنگ با رویکرد شناختی بر توجه انتخابی و شدت لکنت کودکان مبتلا به اختلال لکنت رشدی. تازه های علوم شناختی، 22(4 )، 13-23. https://sid.ir/paper/960193/fa
قدیری، فاطمه، جزایری، علیرضا، عشایری، حسن، و قاضی طباطبایی، سیدمحمود. (1385). نقش توانبخشی شناختی در کاهش نقایص کارکردهای اجرایی و نشانه های وسواسی– اجباری بیماران اسکیزو– وسواسی. آرشیو توانبخشی، 7(4)، 15-24. https://sid.ir/paper/43481/fa
قمری گیوی، حسین، نریمانی، محمد، و ربیعی، ژاله. (1388). مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی, ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار. اصول بهداشت روانی، 11(4)، 322-333. https://sid.ir/paper/88444/fa
محمداسماعیل، الهه. (1386). انطباق و هنجاریابی سیاهه نشانه های مرضی کودک ویرایش چهارم (CSI-4).. فصلنامه کودکان استثنایی، 7(1)، 79-96 https://sid.ir/paper/96423/fa
نریمانی، محمد، سلیمانی، اسماعیل، و تبریزچی، نرگس. (1394). بررسی تاثیر توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال. ADHD روانشناسی مدرسه، 4(2 (پیاپی 14))، 118-134 https://sid.ir/paper/216745/fa
Adamis, A. M., & Olatunji, B. O. (2024). Specific emotion regulation difficulties and executive function explain the link between worry and subsequent stress: A prospective moderated mediation study. Journal of Affective Disorders, 348, 88-96. https://doi.org/10.1016/j.jad.2023.12.029 American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-Fifth Edition-Text Revised(DSM-5-TR). Washington, DC: American psychiatric association. Barkley, R. A. (2021). Implications of the executive function—self-regulation (EF-SR) theory of ADHD for estimates of persistence and prevalence. The ADHD Report, 29(5), 8-11. https://doi.org/10.1521/adhd.2021.29.5.8 Barkley, R. A. (2022). Treating ADHD in children and adolescents. Guilford Publications. Beaton, D. M., Sirois, F., & Milne, E. (2022). Experiences of criticism in adults with ADHD: A qualitative study. Plos one, 17(2), e0263366. DOI: 10.1371/journal.pone.0263366 Bonham, M. D., Shanley, D. C., Waters, A. M., & Elvin, O. M. (2021). Inhibitory control deficits in children with oppositional defiant disorder and conduct disorder compared to attention deficit/hyperactivity disorder: A systematic review and meta-analysis. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 49, 39-62. https://doi.org/10.1007/s10802-020-00713-9 Connor, D. F., Steeber, J., & McBurnett, K. (2010). A review of attention-deficit/hyperactivity disorder complicated by symptoms of oppositional defiant disorder or conduct disorder. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 31(5), 427-440.DOI: 10.1097/DBP.0b013e3181e121bd Cortese, S., Ferrin, M., Brandeis, D., Buitelaar, J., Daley, D., Dittmann, R. W., ... & European ADHD Guidelines Group. (2015). Cognitive training for attention-deficit/hyperactivity disorder: meta-analysis of clinical and neuropsychological outcomes from randomized controlled trials. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 54(3), 164-174. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2014.12.010 Craig, F., Margari, F., Legrottaglie, A. R., Palumbi, R., De Giambattista, C., & Margari, L. (2016). A review of executive function deficits in autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder. Neuropsychiatric disease and treatment, 1191-1202. DOI: 10.2147/NDT.S104620 Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual review of psychology, 64, 135-168. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-113011-143750 Epstein, J. N., Erkanli, A., Conners, C. K., Klaric, J., Costello, J. E., & Angold, A. (2003). Relations between continuous performance test performance measures and ADHD behaviors. Journal of Abnormal Child Psychology, 31, 543-554. https://doi.org/10.1023/A:1025405216339 Hosseinjani, F., & Zemestani, M. (2023). Mediating Role of Emotion Dysregulation and Intolerance of Uncertainty as Transdiagnostic Processes in the Development of Externalizing Psychopathologies in Children with Autism Spectrum Disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 13(50), 187-223. [in Persian] DOI: 10.22054/JPE.2023.71240.2521 Hosseinpanahi, O., & Zemestani, M. (2020). The effect of Transcranial Direct-Current Stimulation (TDCS) on Neuropsychological indices Associated with Social Skills in Children with Autism. Journal of Cognitive psychology, 8(1), 95-106. [in Persian] https://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_id=3268&sid=1&slc_lang=en Hosseinzadeh Kolesari, B., Kafi Masouleh, S. M., & Abolghasemi, A. (2022). Comparison of Learning Styles in Students with Learning Disorder, Attention Deficit / Hyperactivity Disorder and Normal. Journal of Learning Disabilities,11(3),45-61. (in Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7471.1801 Inoue, Y., Sakihara, K., Gunji, A., Ozawa, H., Kimiya, S., Shinoda, H., ... & Inagaki, M. (2012). Reduced prefrontal hemodynamic response in children with ADHD during the Go/NoGo task: a NIRS study. Neuroreport, 23(2), 55-60. doi: 10.1097/WNR.0b013e32834e664c. Kaplan, H. I., & Sadock, B. J., Ruiz, P. (2019). Synopsis of psychiatry: Behavioral sciences clinical psychiatry (11th ed). Williams & Wilkins Co. Kuja‐Halkola, R., Lichtenstein, P., D'Onofrio, B. M., & Larsson, H. (2015). Codevelopment of ADHD and externalizing behavior from childhood to adulthood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(6), 640-647. https://doi.org/10.1111/jcpp.12340 Lipszyc, J., & Schachar, R. (2010). Inhibitory control and psychopathology: a meta-analysis of studies using the stop signal task. Journal of the International Neuropsychological Society, 16(6), 1064-1076. doi:10.1017/S1355617710000895 Morshed, N., Babamiri, M., Zemestani, M., & Alipour, N. (2019). A comparative study on the effectiveness of individual and group play therapy on symptoms of oppositional defiant disorder among children. Korean Journal of Family Medicine, 40(6), 368-372. doi: 10.4082/kjfm.18.0045 Narimani, M., Soleymani, E., & Tabrizchi, N. (2015). The effect of cognitive rehabilitation on attention maintenance and math achievement in ADHD students. Journal of School Psychology, 4(2), 118-134. [in Persian] Nigg, J. T., Sibley, M. H., Thapar, A., & Karalunas, S. L. (2020). Development of ADHD: Etiology, heterogeneity, and early life course. Annual review of developmental psychology, 2, 559-583. https://doi.org/10.1146/annurev-devpsych-060320-093413 Noordermeer, S. D., Luman, M., & Oosterlaan, J. (2016). A systematic review and meta-analysis of neuroimaging in oppositional defiant disorder (ODD) and conduct disorder (CD) taking attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) into account. Neuropsychology review, 26, 44-72. https://doi.org/10.1007/s11065-015-9315-8 Orban, S. A., Rapport, M. D., Friedman, L. M., & Kofler, M. J. (2014). Executive function/cognitive training for children with ADHD: Do results warrant the hype and cost?. The ADHD Report, 22(8), 8-14 https://doi.org/10.1521/adhd.2014.22.8.8 Retz, W., Ginsberg, Y., Turner, D., Barra, S., Retz-Junginger, P., Larsson, H., & Asherson, P. (2021). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), antisociality and delinquent behavior over the lifespan. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 120, 236-248. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2020.11.025 Rhodes, S. M., Park, J., Seth, S., & Coghill, D. R. (2012). A comprehensive investigation of memory impairment in attention deficit hyperactivity disorder and oppositional defiant disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(2), 128-137. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2011.02436.x Robledo-Castro, C., Lerma-Castaño, P. R., & Bonilla-Santos, G. (2023). Effect of Cognitive Training Programs Based on Computer Systems on Executive Functions in Children with ADHD: A Systematic Review. Journal of Attention Disorders, 27(13), 1467-1487. https://doi.org/10.1177/108705472311871 Senderecka, M., Grabowska, A., Szewczyk, J., Gerc, K., & Chmylak, R. (2012). Response inhibition of children with ADHD in the stop-signal task: An event-related potential study. International Journal of Psychophysiology, 85(1), 93-105. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2011.05.007 Wiguna, T., Ismail, R. I., Kaligis, F., Minayati, K., Murtani, B. J., Wigantara, N. A., ... & Nugroho, E. (2021). Developing and feasibility testing of the Indonesian computer-based game prototype for children with attention deficit/hyperactivity disorder. Heliyon, 7(7). https://www.cell.com/heliyon/pdf/S2405-8440(21)01674-1.pdf Zemestani, M. (2023). Comparison the Emotion Regulation Strategies and Intolerance of Uncertainty in Mothers of Children with and without Specific Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 49-38. doi: 10.22098/jld.2023.12555.2077 Zemestani, M., Azadbakht, M., & Storch, E. A. (2023). Preliminary evaluation of music-based emotion-regulation skills to augment CBT for adolescents with ADHD. Musicae Scientiae, 27(3), 757–779. https://doi.org/10.1177/1029864922114605 Zemestani, M., Didehban, R., Comer, J. S., & Kendall, P. C. (2022). Psychometric evaluation of the intolerance of uncertainty scale for children (IUSC): Findings from clinical and community samples in Iran. Assessment, 29(5), 993-1004. https://doi.org/10.1177/1073191121998769 Zemestani, M., Gholizadeh, Z., & Alaei, M. (2018). Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on depression and anxiety of adhd childrens' mothers. Psychology of Exceptional Individuals, 8(29), 61-84. [in Persian] https://doi.org/10.22054/jpe.2018.25533.1638 Zemestani, M., Hoseinpanahi, O., Salehinejad, M. A., & Nitsche, M. A. (2022). The impact of prefrontal transcranial direct current stimulation (tDCS) on theory of mind, emotion regulation and emotional‐behavioral functions in children with autism disorder: A randomized, sham‐controlled, and parallel‐group study. Autism Research, 15(10), 1985-2003. https://doi.org/10.1002/aur.2803 Zhu, Y., Liu, L., Yang, D., Ji, H., Huang, T., Xue, L., ... & Fang, Y. (2021). Cognitive control and emotional response in attention-deficit/hyperactivity disorder comorbidity with disruptive, impulse-control, and conduct disorders. BMC psychiatry, 21(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/s12888-021-03221-2 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 108 |