تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,477 |
مقایسه شاخصهای عصب-روانشناختی مرتبط با کنشهای اجرایی در کودکان مبتلا به نارسایی توجه-فزونکنشی با و بدون اختلال سلوک و کودکان عادی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 2، مرداد 1403، صفحه 103-115 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.14696.5793 | ||
نویسندگان | ||
اقبال صادقی1؛ مهدی زمستانی* 2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه شاخصهای عصب-روانشناختی مرتبط با کنشهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه-فزونکنشی (ADHD) با و بدون اختلال سلوک (CD) و کودکان عادی انجام شد. روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و از نوع علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به ADHD صِرف و یا توأم با اختلال سلوک (ADHD+CD) در مدارس کودکان استثنایی استان کردستان و کودکان مدارس عادی بودند. نمونه پژوهش 111 نفر بود که به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه علائم مرضی کودکان،آزمون عملکرد پیوسته کانرز، تکلیف کامپیوتری برو/ نرو، و آزمون استروپ بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) و آزمون تعقیبی شفه با استفاده از نرمافزار SPSS-22 انجام شد. یافتهها: در توجه پایدار بین گروه ADHD و گروه ADHD+CD تفاوت معنیداری مشاهده نشد اما در کنترل تکانه بین گروه ADHD+CD با گروه عادی تفاوت معنیداری مشاهده شد و بین گروه ADHD و گروه ADHD+CD و همچنین بین گروه ADHD و گروه عادی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتواند در ارائه مداخلات درمانی و بازتوانی شناختی برای کودکان مبتلا به ADHD و CD تلویحات کاربردی داشته باشد. تقویت کنشهای اجرایی این کودکان از طریق مداخلات هدفمند و متمرکز بر کنشهای اجرایی مرتبط با توجه پایدار و کنترل تکانه، نقشی کلیدی در بهبود تواناییهای تحصیلی و آموزشگاهی این کودکان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی؛ اختلال سلوک؛ کنشهای اجرایی؛ توجه پایدار؛ کنترل تکانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |