تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,607 |
آموزش مهارت محور و کارایی محیط های شبیه ساز آموزشی: مورد مطالعه مرکزآموزش یکی از صنایع H-TECطراحی و تولیدی هوایی کشور | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 3، مهر 1403، صفحه 80-98 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.15602.1459 | ||
نویسندگان | ||
داریوش چهارده معصومی1؛ زمان اژدری* 2؛ مهدی کرباسیان3؛ صادق شهبازی4 | ||
1معاون آموزش و علوم هوانوردی شرکت هواپیما سازی | ||
2مدیر آموزش شرکت صنایع هواپیماسازی ایران | ||
3هیات علمی دانشگاه مالک اشتر | ||
4هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: آموزش و توسعه منابع انسانی یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمان ها به ویژه در محیط های صنعتی است. برای آموزش موثر مهارت ها، علاوه بر محتوا و روش تدریس، محیط و ابزارهای آموزشی نیز نقش تعیین کننده ای دارند. شبیه سازها فناوری هایی هستند که با ایجاد محیطی مشابه با دنیای واقعی، امکان تمرین و تکرار مهارت ها را فراهم می کنند. روششناسی پژوهش: این پژوهش از جهت هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. در ابتدا هزینه فایده محیط های شبیه ساز آموزشی محاسبه شد و ضرورت بکارگیری مورد تایید قرار گرفت سپس با استفاده از طرح تحقیق و تحلیل از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده یا عدم استفاده از محیط شبیه ساز آموزشی تعداد 38 نفر به صورت تصادفی طبقه ای در دو گروه آزمایش و کنترل مورد مطالعه قرار گرفت. جمع آوری داده های جهت ارزیابی و اثربخشی آموزش پودمانها از پرسشنامه 18 سوالی کرک پاتریک با سه خرده معیار(سازماندهی، کاربردی بودن و استاد) استفاده شد که از لحاظ روایی و پایایی این ابزار مورد تایید قرار گرفت. روایی آن توسط متخصصان این حوزه و راهنمایی اساتید راهنما و مشاور و پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ 87% بدست آمد. در مرحله تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS 26, Excel استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد وجود سطوح محیط های شبیه سازی از لحاظ به صرفه بودن و ارزیابی هزینه ای در مقایسه با استفاده از دستگاه اصلی نیز بطور محسوسی متفاوت است. همچنین نتایج یافته ها نشان داد آموزش با محیط شبیه ساز در مقایسه باگروهی که از این محیط ها استفاده نکرده بودند میزان اثربخشی پودمانهای آموزشی اثربخش تر بوده است. میانگین نمرات اثربخشی آموزش گروه آزمایش که برنامه آموزش با محیط شبیه ساز دریافت کرده بودند(0001/0=p) بطور معناداری بیشتر از گروه کنترل است. به عبارت دیگر آموزش با محیط شبیه ساز در بهبود اثربخشی آموزشی دانش پژوهان موثر می باشد. بنابراین فرضیه آموزش با محیط شبیه ساز در بهبود اثربخشی دوره های آموزشی در سطح 05/0p< تایید می شود. بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ایجاد مدلی ترکیبی مبتنی بر محیطهای شبیهساز میتواند هم مزایای اقتصادی داشته باشد و هم در ارائه آموزشها اثربخش باشد. در مجموع، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از محیطهای شبیهساز در آموزش مهارتهای شغلی در صنایع هوایی، رویکردی اثربخش است. فراگیران میتوانند تجارب مهارتی متنوعی در شرایط ایمن و بدون محدودیت زمانی کسب کنند. طراحی مدلی جامع آموزشی مهارتمحور مبتنی بر محیطهای شبیهساز، گامی در راستای ارتقای اثربخشی آموزشهای صنعتی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش سازمانی"؛ آموزش مهارت محور"؛ محیط شبیه ساز آموزشی"؛ "؛ صنایع هوایی" | ||
مراجع | ||
Ahmed Abdalla Jarelnape, Elwaleed Idris Sagiron (2023) Evaluation of the Effectiveness of Simulation-Based Teaching on Nursing Education: A Systematic Review. Egyptian Journal of Health Care, EJHC Vol 14. No.3. https://doi.org/10.21608/ejhc.2023.313526 Azhdari et al. (2022). Evaluating the performance of educational centers using artificial neural networks (Case study: One of the country's government organizations). Human Resource Education and Development, 9(34), 163-191[Persian]. http://istd.saminatech.ir/Article/34358 Alderfer, P.C. (2016). Identifying the in-service training needs of the social studies teachers within the context of lifelong learning, Professional Psychology, 13(4): 625- 634 https://jomc.ut.ac.ir/?_action=export&rf=nlm&issue=9039 Alrton, J. (2002). Flight simulation training device fidelity definition. Montreal: ICAO. https://www.icao.int/NACC/Documents/Meetings/2023/NCMC6/NCMC6-P05.pdf. Bhagat, K. K., & Liou, W. K. (2002). The effectiveness of virtual reality-based safety training: A meta-analysis. Safety Science, 146, 105539. Billett, S. (2022). Learning in and Through Work: Positioning the Individual. In Research Approaches on Workplace Learning (pp. 157-175). Springer, Cham. https://www.researchgate.net/publication/358947002 Beckman, W. (2003). A Evaluation of the Perceived Effect of Personal Computer Aviation Training Devices for Instrument Flight Training. Journal of Aviation/Aerospace Education & Research, 12(3). DOI: https://doi.org/10.15394/jaaer.2003.1568 Cross, J. (2011). A model of workplace learning. Internet Time Blog. Retrieved Nov 28, http://www.internettime.com. Celestin, B. N., & Yunfei, S. (2018). The impact of learner characteristics on training transfer expectation: a survey of Thai teachers’ perception of cloud computing tools. International Journal of Training and Development, 22(4), 256–273. https://doi.org/10.1111/ijtd.12137 Dennis, K.A. Harris, D.(1998), Computer-Based Simulation as an Adjunct to Ab Initio Flight Training, in The International Journal of Aviation Psychology, 8(3), pp. 261-276, https://psycnet.apa.org/record/1998-10391-005 Donald A. Talleur, Henry L. Taylor, Tom W. Emanuel, Jr. and Esa Rantanen(2003), Personal Computer Aviation Training Devices: Their Effectiveness for Maintaining Instrument Currency, Institute of Aviation University of Illinois Urbana–Champaign. The International Journal of Aviation Psychology, 13(4), 387–399.Copyright © 2003, Lawrence Erlbaum Associates Inc., 2003 Fardanesh, H., & Karami, M. (2008). Identifying the optimal instructional design model for industrial training. Curriculum Studies, 3(8), 106-131[Persian]. http://ensani.ir/fa/article/journal-number %87-8.. Furukawa M, Mikami S (2018). Mikami, Satoru & Furukawa, Mitsuaki. (2018). The conditions for successful knowledge transfer in development-aid training programs: Successful knowledge transfer in training programs. International Journal of Training and Development. 22. 10.1111/ijtd.12121. Hart,J. (2015). Modern Workplace Learning. A Resource Book for L&D. Publisher Centre for Learning & Performance Technologie. https://doi.org/10.1016/j.procir.2016.03.031 Henry L. Taylor, Donald A. Talleur, Esa M. Rantanen, and Tom W. Emanuel, Jr(2005)., The Effectiveness of a Personal Computer Aviation Training Device(PCATD), a Flight Training Device(FTD), and an Airplane in Conducting Instrument Proficiency Checks , University of Illinois at Urbana-Champaign Institute of Aviation. 13th International Symposium on Aviation Psychology, Dayton, OH, https://corescholar.libraries.wright.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1116&context=isap_2005 International Civil Aviation Organization, Doc 9625 AN/938, Third Edition, Manual of Criteria for the Qualification of Flight Simulation Training Devices Volume I(Aeroplane) , 2015 Jarihi, A., Nili, M.R., Norouzi, D., & Saadipour, E. (2019). Developing and validating an instructional design model based on mental model theory. Psychological Methods and Models, 10(35), 41-64. [Persian] https://jpmm.marvdasht.iau.ir/m/article_3512.html?lang=en Johnson, DM. Stewart, J.E.II,(2005) Utility of a Personal Computer-Based Aviation Training Device for Helicopter Flight Training, in International Journal of Applied Aviation Studies, vol.5, no.2, pp.287-305, https://indianaviationnews.net/allimages/AlessandroPaper.pdf Joost C. F. de Winter, 1 Dimitra Dodou, 1 and Max Mulder (2012) Training Effectiveness of Whole Body.https://www.researchgate.net/publication/233067678. Karamert Ö, Vardar AK. (2021).The effect of gamification on young mathematics learners’ achievements and attitudes. Journal of Educational Technology and Online Learning. 2021; 4(2):96-114. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1307874.pdf. Lotfi Jalalabadi, M., Farhadi, A., Ravaei, S., & Gholami, M. (2020). Designing a skill-oriented model for technical and vocational students using grounded theory. Karafan Scientific Quarterly, 16(2), 71-100. [Persian] https://karafan.tvu.ac.ir/article_105314.html?lang=en. Mann, S. Robertson (2019), what should be training evaluations evaluate. Journal of European Industrial Training, 20(9):14. http://istd.saminatech.ir/Article/34358 McDermott, JT, Ed. D.,(2005) A comparison of the effectiveness of a personal computer-based aircraft training device and a flight training device at improving pilot instrument proficiency: A case study in leading regulatory change in aviation education, Bowling Green State University. https://www.researchgate.net/publication/317143574 McDermott, J(2006)., Computer-Based Flight Simulation: A Cost Effective Way for General Aviation Pilots to Improve Their Instrument Proficiency, in International Journal of Applied Aviation Studies, vol.6, no.1, pp.155-163, https://indianaviationnews.net/allimages/AlessandroPaper.pdf Najafi, A., Rahimian, H., Abbaspour, A., & Taheri, M. (2022). Redesigning the 70:20:10 learning and development model in the National Petrochemical Company: Formative research. Strategic Studies in the Oil and Energy Industry, 14(54), 157-176.[Persian]. https://iieshrm.ir/article-1-1432-en.html Nejad Taheri, M., Taghavi Fard, M.T., & Toloui Ashlaghi, A. (2022). A model for designing skill training courses using smart contracts on the blockchain platform. Intelligent Business Management Studies, 11(42), 197-236. [Persian] https://doi.org/10.22054/ims.2022.15519 Rantanen and Donald A. Talleur(2005), Incremental Transfer And Cost Effectiveness Of Ground-based Flight Trainers In University Aviation Programs, Institute of Aviation, University of Illinois at Urbana-Champaign Savoy, Illinois. The Human Factors And Ergonomics Society 49th Annual Meeting, 2005 https://www.researchgate.net/publication/237284949_ Sharifi Bolu, Z., Fathi Vajargah, K., Safaei Movahed, S., & Araghieh, A. (2023). Identifying the dimensions and components of the workplace curriculum in business organizations (Case study: Ports and Maritime Organization). Human Resource Education and Development Quarterly, 10(36), 80-105.[Persian]. http://istd.saminatech.ir/Article/38587 Stephanie de Smale, Tom Overmans, JohanJeuring, (2016). The Effect of Simulations and Games on Learning Objectives in Tertiary Education: A Systematic Review A. De Gloria and R. Veltkamp (Eds.): GALA 2015, LNCS 9599, pp. 506-516. https://www.researchgate.net/publication/304371971 Torres, F., Tovar, L. A. N., & Egremy, M. C. (2020). Virtual reality and its application in training and development. In *Emerging Techniques and Applications for Blended Learning in Engineering Education* (pp.201-177). IGI Global. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-030-00350-0.pdf Taylor HL, Talleur DA, Emanuel TW, and Rantanen EM (2005) Transfer of training effectiveness of a flight training device (FTD). International Symposium on Aviation Psychology, 736–740. https://www.researchgate.net/publication/237547653 Weldy, T. G. (2009). Learning organization and transfer: strategies for improving performance. The Learning Organization, 16(1), 58-68.https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09696470910927678/full/html Worldbank report (2017)https://www.worldbank.org/en/publication/wdr2017 Yalpanian, B., Nazem, F., & Karimzadeh, S. (2021). Identifying the factors influencing human resources training and presenting a model in Islamic Azad University. Educational Development of Judishapur, 12(1), 222-234. doi: 10.22118/edc.2020.241253.1473 Yin, S., Tian, Z., & Tang, J. (2021). Application of simulation technology in industrial skills training. *Computers & Industrial Engineering*, *160*, 107597. https://www.researchgate.net/publication/368500843 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |