تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,440 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,926 |
مدل یابی ساختاری تأثیر عدالت سازمانی در رهبری رفتارهای ناهنجار بر اساس نقش میانجی سایش اجتماعی در کارکنان آموزش و پرورش | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 2، تیر 1403، صفحه 63-77 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.12841.1274 | ||
نویسندگان | ||
صدرالدین ستاری* 1؛ یوسف خادمی2؛ یوسف نامور3 | ||
1دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحداردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی ، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف، بررسی تأثیر عدالت سازمانی در رهبری رفتارهای ناهنجار بر اساس نقش میانجی سایش اجتماعی در بین کارکنان و مدیران مدارس شهری آموزشوپرورش استان اردبیل انجام شد.. روششناسی پژوهش: روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها و نحوه اجرای پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، مدیران مدارس شهری (3400 نفر) و کارکنان (250 نفر) در آموزشوپرورش استان اردبیل که جمعا 3650 نفر بودند، میباشد و برای انتخاب حجم نمونه که با روش نمونهگیری خوشهای انجام شد، 348 نفر (301 نفر مدیر مدرسه و 47 نفر از کارکنان) بهعنوان نمونه انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد، که ضریب آلفای پرسشنامه سایش اجتماعی 90/0 و پایایی ترکیبی 90/0، آلفای عدالت سازمانی 91/0 و ترکیبی 83/0 و آلفای رهبری رفتارهای ناهنجار نیز 83/0 و پایایی ترکیبی 77/0 ارزیابی شد. ضریب آلفای کل پرسشنامه 87/0 برآورد شد. برای تحلیل دادههای پرسشنامه از نرمافزار spss26 و روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزیی (Pls-SEM) و نرمافزار Smart Pls3 استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد ضریب تأثیر متغیر عدالت سازمانی بر رهبری رفتارهای ناهنجار (56/0) مثبت و معنادار بوده و بر سایش اجتماعی (41/0-) منفی و معنادار است، همچنین ضریب تأثیر متغیر سایش اجتماعی بر رهبری رفتارهای ناهنجار (79/0-) منفی و معنادار بود و نیز سایش اجتماعی نقش میانجی در رابطه بین عدالت سازمانی و رهبری رفتارهای ناهنجار با ضریب (16/0-) داشت. بحث و نتیجهگیری: بنابراین، با رعایت عدالت سازمانی و رهبری رفتارهای ناهنجار میتوان از بروز رفتارهای ناهنجار و سایشی در سازمان جلوگیری کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری رفتارهای ناهنجار؛ عدالت سازمانی؛ سایش اجتماعی؛ آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 238 |