تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,671 |
اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه ای بر انعطاف پذیری و نارسایی شناختی در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2024.14983.1053 | ||
نویسنده | ||
کبری محمودی* | ||
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی توانبخشیشناختی رایانهای بر انعطاف پذیری و نارسایی شناختی در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر، آزمایشی و طرح آن پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این تحقیق دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص پذیرفته شده در مرکز اختلالات یادگیری شهرستان خلخال در سال 1402 به تعداد 120 نفر هستند که از بین آنان 30 نفر مراجعهکننده به مراکز درمانی انتخاب شدند. شرکتکنندگان با استفاده از نمونهگیری هدفمند از جامعه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) جایگزین شدند. تشخیص اختلال یادگیری با توجه به نظر روانپزشک و مصاحبه بالینی توسط روانشناس انجام شد. پاسخگویان به پرسشنامه نارساییشناختی برادبنت و همکاران (1982) و انعطاف پذیریشناختی دنیس و وندروال (2010) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون کواریانس تکمتغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهای در افزایش انعطاف پذیری شناختی و کاهش نارساییشناختی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص اثربخشی دارد. با توجه به نتایج، نقش متغیر توانبخشی شناختی رایانهای در افزایش انعطاف پذیری شناختی و کاهش نارسایی شناختی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه گیری: این یافته می تواند در پی بردن به آثار مثبت توانبخشی شناختی در افزایش انعطاف پذیری شناختی و کاهش نارسایی شناختی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 185 |