تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,418 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,560 |
مقایسه ی انواع خطاهای ادراکی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 109-124 اصل مقاله (209.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_jld_3_2_92_12_25_7 | ||
نویسندگان | ||
آرام نوره درویشعلی1؛ بتول احدی2؛ عباس ابوالقاسمی2؛ رضا باقریان سرارودی* 3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشیار روانشناسی سلامت و بالینی، مرکز تحقیقات علومرفتاری و گروه روانپزشکی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه ی مقایسه ی انواع خطاهای ادراکی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری است . جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموز ان مدارس ویژه ی ناتوانی ها ی یادگیری شهرستان 91 بود . 45 دانش آموز( 15 دانش آموز نارساخوان، 15 دانش آموز نارسانویس و - بوکان در سال تحصیلی 92 15 دانش آموز نارسا در حساب ) دارای ناتوانی یاد گیری به عنوان نمونه ی پژوهش و 15 دانش آموز عادی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون های خطای ادراکی مولر - لایر، افقی - عمودی و رد تصویر استفاده شد . روش مطالعه علّی - مقایسه ای بود . داده های پژوهش با ا ستفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند . نتایج پژوهش نشان داد که خطاهای ادراکی در دانش آموزان دارای ناتوا نی یادگیری در مقایسه با دانش آموز ان عادی به طور معناداری بیش تر است . یافته ها ی پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموز ان دارای ناتوانی یادگیر ی در توانایی ادراکی می باشد ، بنابراین توجه به برنامه ها ی آموزشی و درمانی مؤثر بر قابلیت های ادراکی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
خطاهای ادراکی؛ ناتوانی ها ی یادگیری؛ نارساخوانی؛ نارسانویسی؛ نارسایی در حساب | ||
مراجع | ||
ایروانی، محمود و کریم پناهی، محمد ( 1371 ). روان شناسی احساس و ادراک. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها. خدایاری، پروین( 1387 ). ناتوانی در یادگیری و انواع آن: نشانه ها، علائم و راهبردهای انواع، اختلالات .48-53 ، یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی، 78 سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله ( 1384 ). نارسایی های ویژه در یادگیری. تهران: انتشارات مکیال. کاکاوند، علی رضا ( 1385 ). روان شناسی مرضی کودک. تهران: نشر ویرایش. کریمی، یوسف ( 1383 ). اختلالات یادگیری. تهران: انتشارات ساوالان. گنجی، حمزه ( 1384 ). راهنمای علمی روان شناسی تجربی. چاپ دهم. تهران: نشر ساوالان. Adreas Burton, G. (1976) Experimental psychology.New delhi.Wiley Eastern. Chap 10:227-8 American psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual Disorders, DSM-IV Fourth Edition. Delrosurio, M., Rodrigo, M. & Hernandez, I. (2003). Children with readingdisabilities with and without IQ. Journal of learning disabilities, 28(2), 14-34 Groome, D. (2008). An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders (2nd Ed.). Hove, UK: Psychology Press. Jones, K. H. & Bender, W. N. (1993). Utilization of paraprofessionals in special education: A review of the literature. Remedial and special Education, 14, 7-14. Kapplan & Sadock. (2003). “Psychiatry Abstract (Psychiatry-BehavioralSciences)”. Translated by: Pourafkari, Nosrat Ollah. Tehran: Shar e Aab Publication. (1386); pp: 500-504. Kirk, S. A., Gallagher, J. J. & Anastasiow, N. J. (1997). Education Exceptional Children. Boston: Houghton Mifflin company. Kulp, M. T., Edward, K. E. & Mitchell, G. L. (2002). Is visual memory predictive of below – average academic achievement in second through forth graders? Optometric and vision society, 79(7), 431-4. Mabbott, D. J. & Bisanz, J. (2008). Computational skills,working memory, and conceptual knowledge inolder children with Mathematics learning Disabilities. J Learn Disabil, (41), 56-62. Schneck, C. M. (2006). Visual perception. Case – Smith J, Allen AS.Occupational therapy for children. 5th edition. USA. Mosby, 360-364. Scheiman, M. (1997). Understanding and managing vision deficits. First edition. USA. SLACK, 422-430. Seanson, H. L., Jerman, O. & Zheng, X. (2009). Math disabilities and Reading Disabilities. Journal of Psychoeducational Assessment, 27, 175-196. Journal of Learning Disabilities, Winter 2014 مجله ی ناتوانی های یادگیری، زمستان 1392 Vol.3, No.2/109-124 109 -124/ دوره ی 3، شماره ی 2 124 Skellenger, A. C., Rosenblum, L. P. & Jager, B. N. (1997). Behaviors of pre-schoolerswith visual impairments in indoor play settings. J of Vis Impair and Blind. 91, 519-530 Solso Robert, L. (1991). Cognitive psychology boston. Allyn and Bacon, 3, 67-8. Tsai, C. L., Wilson, P.H. & Sheng, K. W. (2008). Role of visualperceptual skills (nonmotor) in children withdevelopmental coordination disorder. Human Movement Science, 48(2), 213-220. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,828 |