تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 326 |
تعداد مقالات | 2,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,228,962 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,881,977 |
طراحی الگوی جامع و اثربخش سنجش تکوینی برای فیزیک دوره متوسطه | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 2، تیر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.15000.1428 | ||
نویسندگان | ||
مینا سلیمیان ریزی* 1؛ مسعود گرامی پور2؛ علی حسینی خواه3؛ مرجان کیان4 | ||
1دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
3استادیار گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی | ||
4دانشیار گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی اثربخش سنجش تکوینی برنامه درسی فیزیک دوره متوسطه انجام شده است. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. گروه هدف مورد مطالعه، نیز اسناد برنامه درسی فیزیک دوره متوسطه بود. با توجه به ماهیت پژوهش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. نمونه مورد مطالعه برنامه درسی رسمی فیزیک شامل سند برنامهی درسی، راهنمای معلم و کتابهای فیزیک هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در هر دو رشتهی علوم تجربی و ریاضی و فیزیک بود. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز یادداشت برداری از اسناد مورد مطالعه بود. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزار اطلس تی آی که بر مبنای روش NCT استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی سنجش تکوینی ارائه شده برای برنامه درسی فیزیک دوره متوسطه به شرح زیر است: یادگیری معکوس، سنجش تکوینی اولیه توسط معلم یا همیار او، تدریس و حل مثالهای گوناگون (انجام آزمایش)، سنجش تکوینی ثانویه توسط معلم، سنجش تکوینی عمیق شامل طراحی و حل سوال مرتبط با پدیدههای اطراف توسط دانشآموزان به صورت فردی یا گروهی و برگههای خروج. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند به عنوان مبنایی برای سنجش و ارزیابی دروس فیزیک در مدارس دوره متوسطه کشور مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سنجش تکوینی؛ فیزیک؛ دوره متوسطه؛ برنامه درسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 22 |