تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,496 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,945 |
طراحی الگوی جامع و اثربخش سنجش تکوینی برای فیزیک دوره متوسطه | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 2، تیر 1403، صفحه 30-47 اصل مقاله (890.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.15000.1428 | ||
نویسندگان | ||
مینا سلیمیان ریزی* 1؛ مسعود گرامی پور2؛ علی حسینی خواه3؛ مرجان کیان4 | ||
1دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
3استادیار گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی | ||
4دانشیار گروه مطالعات برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: سنجش تکوینی یکی از موثرترین روشهای بهبود یادگیری و آموزش است و از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارائهی الگوی اثربخش سنجش تکوینی برنامهی درسی فیزیک دورهی متوسطه انجام شده است. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. گروه هدف مورد مطالعه اسناد برنامهی درسی فیزیک دورهی متوسطه بود. با توجه به ماهیت پژوهش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. نمونهی مورد مطالعه برنامهی درسی رسمی فیزیک شامل سند برنامهی درسی، راهنمای معلم و کتابهای فیزیک هر سه پایهی دهم، یازدهم و دوازدهم در هر دو رشتهی علوم تجربی و ریاضی و فیزیک بود. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز یادداشتبرداری از اسناد مورد مطالعه بود. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزار اطلس تی آی که بر مبنای روش NCT کار میکند، استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی سنجش تکوینی ارائه شده برای برنامهی درسی فیزیک دورهی دوم متوسطه به شرح زیر است: یادگیری معکوس، سنجش تکوینی اولیه توسط معلم یا همیار او، تدریس و حل مثالهای گوناگون (انجام آزمایش)، سنجش تکوینی ثانویه توسط معلم، سنجش تکوینی عمیق شامل طراحی و حل سوال مرتبط با پدیدههای اطراف توسط دانشآموزان به صورت فردی یا گروهی و برگههای خروج. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند به عنوان مبنایی برای سنجش و ارزیابی درس فیزیک در مدارس دورهی متوسطه مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سنجش تکوینی؛ فیزیک؛ دوره متوسطه؛ برنامه درسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 236 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |