تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,894,024 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,321 |
مقایسه اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان با و بدون اختلالات یادگیری خاص: نقش تعاملی والدگری هلیکوپتری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 4، شهریور 1403، صفحه 24-35 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14996.2166 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل سلیمانی* 1؛ مرضیه امیری منش2؛ سعید آریاپوران3 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه ملایر-رئیس مرکز مشاوره و درمان دانشگاه | ||
چکیده | ||
روش: روش پژوهش علّی-مقایسهای بود. جامعۀ پژوهش حاضر را کودکان و نوجوانان (10 تا 14 سال) شهر ملایر تشکیل دادند که دارای تشخیص اختلال یادگیری خاص بودند (129=N). جامعۀ آماری گروه بدون اختلال یادگیری نیز کودکان و نوجوانان 10 تا 14 سال شهرستان ملایر بودند. حجم نمونۀ شامل 122 کودک و نوجوان دارای اختلال یادگیری خاص بود. از میان همسالان این کودکان، 122 نفر به عنوان گروه کنترل براساس سن، مقطع تحصیلی و جنسیت با آنها همتا شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ غربالگری اضطراب کودک مرتبط با اختلالات هیجانی(بیرماهر و همکاران، 1999) و فرم کوتاه ابزار والدگری هلیکوپتری (پیستلا و همکاران، 2020) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) با استفاده از نرمافزار SPSS-26 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که کودکان و نوجوانان دارای اختلال یادگیری خاص در علائم جسمانی و اختلال پنیک، علائم اضطراب فراگیر، علائم اضطراب جدایی، علائم اضطراب اجتماعی و پرهیز از مدرسه نمرات بالاتری نسبت به همسالان دریافت کردند. این تفاوت هنگام بررسی اثر تعاملی گروه و والدگری هلیکوپتری بیشتر بود (05/0=p). به عبارت دیگر، اندازۀ اثر تعاملی اختلال یادگیری و والدگری هلیکوپتری (بین 32/0 تا 36/0) بیشتر از اندازۀ اثر اختلال یادگیری به تنهایی (بین 03/0 تا 08/0) بود. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که والدگری هلیکوپتری در افزایش شدت علائم اختلالات اضطرابی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص نقش داشته است. پیشنهاد میشود که نقش والدگری هلیکوپتری در تشدید علائم اختلالات اضطرابی در کودکان دارای اختلال یادگیری خاص مورد بحث قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات اضطرابی؛ اختلال یادگیری خاص؛ فرزندپروری هلیکوپتری؛ کودکان؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
انصاریاردلی، س.، حاجیحسنی درهشوری، ک.، حاجیحسنی درهشوری، پ.، و حاجیحسنی درهشوری، ک. (1400). بررسی اختلالهای یادگیری و میزان شیوع آن در بین دانشآموزان. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشوپرورش، 4(34)، 44-34. https://jonapte.ir/fa/showart-7fea3325f8b61f9a28fc0f7b2a7e24c8
آریاپوران، س. (1394). مقایسۀ ابراز هیجان، سواد هیجانی و خودکارآمدی اجتماعی در کودکان با و بدون ناتوانیهای یادگیری. ناتوانیهای یادگیری، 5(2)، 26-7. https://jld.uma.ac.ir/?_action=articleInfo&article=389
آریاپوران، س. (1397). مقایسۀ علائم اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلابه ناتوانیهای یادگیری و کودکان عادی. مطالعات ناتوانی، 7(13)، 19-14. http://jdisabilstud.org/article-1-639-fa.html
آریاپوران، س.، و گرجی چالسپاری، م. (1398). اثربخشی بازیدرمانی فیلیالی بر سواد هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری، 9(1)، 31-7. [DOI:10.22098/jld.2019.831]
عصاره، ن.، پیرانی، ذ و زنگنه مطلق، ف. (1403). همسنجی اثربخشی آموزش خوددلسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر خودتنظیمی انگیزشی و کارکرد اجتماعی و انطباقی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(1)، 63-76 . https://jsp.uma.ac.ir/article_2907.html?lang=en
فولادی، ف.، پور شهریار، ح.، و ابراهیمی، س. (1402). ویژگیهای روانسنجی ابزار والدگری هلیکوپتری فرم کوتاه در نوجوانان. دستآوردهای روانشناختی، 30(1)، 78-59. [DOI:10.22055/psy.2022.38405.2734]
مسلمان، م.، نریمانی، م. (1402). پیشبینی میزان اضطراب کودکان پیش دبستانی براساس ابعاد نابهنجار شخصیت و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان والدین. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(1)، 109-124. https://doi.org/10.22098/jsp.2023.7725.4410
معین الغربائی، ف.، اسلامی، م.، و فدائی، م. (1394). شیوع ناتوانیهای خاص یادگیری در دانشآموزان دوره ابتدائی استان خراسان شمالی. ناتوانیهای یادگیری، 5(1)، 101-124. https://jld.uma.ac.ir/article_366.html
References American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text revision). Arlington (VA): Author, 2022. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425787] Ansari-Ardali, S., Hajihosani Darehsouri, K., Hajihosani Dareheshouri, P., & Hajihosani Dareheshouri, K. (2019). Investigating learning disorders and their prevalence among students. New advances in psychology, education, and education, 4(34), 34-44. https://jonapte.ir/fa/showart-7fea3325f8b61f9a28fc0f7b2a7e24c8 Ariapooran S. (2017). A Comparative Study of the Symptoms of Anxiety Disorders between Learning- Disabled and Regular Education Children. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 7, 14-14. http://jdisabilstud.org/article-1-639-fa.html Ariapooran, S. (2016). Comparing the emotion expression, emotional literacy and social self-efficacy in children with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(2), 7-26. https://jld.uma.ac.ir/article_389.html?lang=en Ariapooran, S., & Gorji Chalsepari, M. (2019). The effectiveness of filial play therapy on emotional literacy of children with specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 9(1), 7-31. [DOI:10.22098/jld.2019.831] Asareh, N., Pirani, Z. & Zanganeh Motlagh, F. (2024). Evaluating the effectiveness of cognitive self-compassion and emotion regulation training on motivational self-regulation and social and adaptive functioning of female students with anxiety. Journal of School Psychology and Institutions, 13 (1), 63-76. https://jsp.uma.ac.ir/article_2907.html?lang=en Birmaher, B., Brent, D. A., Chiappetta, L., Bridge, J., Monga, S., & Baugher, M. (1999). Psychometric properties of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED): a replication study. Journal of the American academy of child & adolescent psychiatry, 38(10), 1230-1236. [DOI:10.1097/00004583-199910000-00011] Casali, N., Meneghetti, C., Tinti, C., MariaRe, A., Sini, B., Passolunghi, M. C., & Carretti, B. (2024). Academic achievement and satisfaction among university students with specific learning disabilities: The roles of soft skills and study-related factors. Journal of Learning Disabilities, 57(1), 16-29. [DOI: 10.1177/00222194221150786] Español-Martín, G., Pagerols, M., Prat, R., Rivas, C., Ramos-Quiroga, J. A., Casas, M., & Bosch, R. (2023). The impact of attention-deficit/hyperactivity disorder and specific learning disorders on academic performance in Spanish children from a low-middle-and a high-income population. Frontiers in psychiatry, 14, 1136994. [DOI:10.3389/fpsyt.2023.1136994] Fooladi, F., PourPshahriar, H., & Ebrahimi, S. (2023). Psychometric Properties of Helicopter Parenting Instrument in Adolescents. Psychological Achievements, 30(1), 59-78. [DOI:10.22055/psy.2022.38405.2734] Ganaprakasam, C., Humayra, S., Ganasegaran, K., Hashim, H. A., & Armathlingam, S. (2023). Anxious Child: The Association between Helicopter Parenting and Anxiety among Primary School Students in Kedah, Malaysia. Jurnal Psikology Malaysia, 37(1), 84-99. [http://journalarticle.ukm.my/22029/] Jiao, C., Cui, M., & Fincham, F. D. (2024). Predicting Changes in Helicopter Parenting, Fear Of Missing Out (FOMO), and Social Anxiety in College Students. Journal of Adult Development, 1-11. [DOI:10.1007/s10804-024-09478-7] Kartika, I., & Trihandayani, D. (2024). The Relationship between Helicopter Parenting and Anxiety in Adolescents. In Proceedings of the 6th International Seminar on Psychology, ISPsy 2023, 18-19 July 2023, Purwokerto, Central Java, Indonesia. [DOI:10.4108/eai.18-7-2023.2343389] Kwon, K. A., Yoo, G., & De Gagne, J. C. (2017). Does culture matter? A qualitative inquiry of helicopter parenting in Korean American college students. Journal of Child and Family Studies, 26, 1979-1990. [DOI:10.1007/s10826-017-0694-8] Li, Y., Li, Q., Zheng, J., Zeng, X., Shen, T., Chen, Q., & Yang, W. (2023). Prevalence and trends in diagnosed learning disability among US children and adolescents from 1997 to 2021. JAMA pediatrics, 177(9), 969-972. [DOI:10.1001/jamapediatrics.2023.2117] Liu, X., Yang, F., Huang, N., Zhang, S., & Guo, J. (2024). Thirty-year trends of anxiety disorders among adolescents based on the 2019 Global Burden of Disease Study. General Psychiatry, 37(2), e101288. [DOI:10.1136/gpsych-2023-101288] McMahon, M., & Hatton, C. (2021). A comparison of the prevalence of health problems among adults with and without intellectual disability: A total administrative population study. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 34(1), 316–325. [DOI:10.1111/jar.12785] Miller, R. W., Rainbolt, C. L., & Tallents, S. (2024). Hovering Is Not Helping: Relationships among Helicopter Parenting, Attachment, Academic Outcomes, and Mental Health in College Students. Youth, 4(1), 260-271. [DOI: 10.3390/youth4010018] Mosalman, M. & Narimani, M. (2023). Predicting the anxiety of preschool children based on parents abnormal dimensions of personality and adaptive strategies of cognitive emotion regulation. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (1), 109-124. https://jsp.uma.ac.ir/article_2238.html?lang=en Moinalghorabaie, F., Islam, M., & Fadaee, M. (2015). Prevalence of learning disabilities among primary school students in north khorasan province. Journal of Learning Disabilities, 5(1), 101-124. [https://jld.uma.ac.ir/article_366.html] Perera, B., Audi, S., Solomou, S., Courtenay, K., & Ramsay, H. (2020). Mental and physical health conditions in people with intellectual disabilities: Comparing local and national data. British Journal of Learning Disabilities, 48(1), 19–27. [DOI:10.1111/bld.12304] Pistella, J., Izzo, F., Isolani, S., Ioverno, S., & Baiocco, R. (2020). Helicopter mothers and helicopter fathers:Italiann adaptation and validation of the helicopter parenting instrument. Psychology Hub, 37(1), 37-46. [DOI:10.13133/2724-2943/16900] Schiffrin, H. H., Liss, M., Miles-McLean, H., Geary, K. A., Erchull, M. J., & Tashner, T. (2014). Helping or hovering? The effects of helicopter parenting on college students’ well-being. Journal of child and family studies, 23, 548-557. [DOI:10.1007/s10826-013-9716-3] Srivastav, D., & Mathur, M. L. (2020). Helicopter parenting and adolescent development: from the perspective of mental health. Parenting-studies by an ecocultural and transactional perspective. [DOI:10.5772/intechopen.93155] Vasiliki, G., Dimitrios, S., & Pagona, A. (2021). Anxiety disorders and the frequency of negative thoughts: a comparative study in children with and without special learning disabilities. European Journal of Special Education Research, 7(4), 143-168. [DOI:10.46827/ejse.v7i4.4049] Vigdal, J. S., & Brønnick, K. K. (2022). A systematic review of “helicopter parenting” and its relationship with anxiety and depression. Frontiers in psychology, 13, 872981. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.872981] Visser, L., Kalmar, J., Linkersdörfer, J., Görgen, R., Rothe, J., Hasselhorn, M., & Schulte-Körne, G. (2020). Comorbidities between specific learning disorders and psychopathology in elementary school children in Germany. Frontiers in psychiatry, 11, 479227. [DOI:10.3389/fpsyt.2020.00292] Wang, F., Yang, H., Li, F., Zheng, Y., Xu, H., Wang, R., & Cui, Y. (2024). Prevalence and comorbidity of anxiety disorder in school-attending children and adolescents aged 6–16 years in China. BMJ Paediatrics Open, 8(1), e001967. [DOI:10.1136/bmjpo-2023-001967] Wang, Y., Nakamura, T., & Sanefuji, W. (2020). The influence of parental rearing styles on university students’ critical thinking dispositions: The mediating role of self-esteem. Thinking Skills and Creativity, 37(4), 100679. [DOI:10.1016/j.tsc.2020.100679] Wigham, S., Melvin, E., Lester, J., Bourne, J., Harris, M., McKinnon, I., & Hackett, S. (2024). Factors associated with the identification of mental health conditions among people with learning disabilities in primary care: A scoping review. British Journal of Learning Disabilities. Online Published. [DOI:10.1111/bld.12544] World Health Organization (2021). Adolescent health. [https://www.who.int/health-topics/adolescent-health#tab=tab_1] Yang, Y., Zhao, S., Zhang, M., Xiang, M., Zhao, J., Chen, S., & Ran, J. (2022). Prevalence of neurodevelopmental disorders among US children and adolescents in 2019 and 2020. Frontiers in Psychology, 13, 997648. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.997648] Zhang, R., & Wang, Z. (2024). Effects of Helicopter Parenting, Tiger Parenting and Inhibitory Control on the Development of Children’s Anxiety and Depressive Symptoms. Child Psychiatry & Human Development, 1-12. Published Online. [DOI:10.1007/s10578-024-01685-3] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 791 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |