تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 361 |
تعداد مقالات | 3,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,692,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,205,364 |
اثربخشی فرزند پروری مثبت به مادران بر خودکارآمدی و تاب آوری کودکان داری اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 4، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.15412.2175 | ||
نویسندگان | ||
افسانه شکری1؛ سارا تقی زاده هیر* 2 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان. تهران، ایران | ||
2دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی فرزند پروری مثبت به مادران بر خودکارآمدی و تاب آوری کودکان داری اختلال یادگیری خاص انجام شد. مواد و روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال یادگیری در سال 1402 بود؛ که از این گروه 40 نفر کودک مبتلا به اختلال یادگیری از مرکز ناتوانیهای یادگیری به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 45 دقیقهای تحت مداخله فرزند پروری مثبت قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی کودک مورس (2001) و مقیاس تابآوری کودک و نوجوان انگار و لیبنبرگ (2009) جمع-آوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نتایج نشان داد که مداخله فرزند پروری مثبت به مادران موجب بهبود خودکارآمدی و تاب آوری در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است (05/0>P). نتیجهگیری: بنابر نتایج بدست آمده مشخص میشود که برنامه فرزند پروری مثبت میتواند به عنوان روشی مؤثر در بهبود خودکارآمدی و تاب آوری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص در نظر گرفته شود. بنابراین روانشناسان کودک و متخصصان میتوانند از تکنیکهای فرزندپروری در جهت بهبود مشکلات روانشناختی این کودکان استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرزند پروری مثبت؛ خودکارآمدی؛ تاب آوری؛ اختلال یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |