تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,982 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,754 |
اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 3، 1403، صفحه 44-57 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14385.2141 | ||
نویسندگان | ||
مریم عزتی بابی1؛ محمد نریمانی* 2؛ نیلوفر میکائیلی3؛ سیف اله آقاجانی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری مراجعهکننده به مرکز تخصصی وابسته به آموزشوپرورش شهرستان های اردبیل و گرمی در سال 1401 بود. نمونه پژوهش 30 دانشآموز دارای ناتوانی یادگیری بود که به روش نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای مشکلات یادگیری (LDQ)، خودکنترلی تانچی و همکاران و اضطراب اجتماعی لاجرسا استفاده شد. گروه آزمایش 8 جلسه90 دقیقه ای آموزش تنظیم هیجانی آلن، مکهاگ و بارلو (2009) را دریافت کردند و برای گروه کنترل مداخلهای ارائه نشد. داده های جمعآوریشده نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره بهوسیله نرمافزار spss27 تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین پسآزمون نسبت به پیشآزمون در متغیرهای خودکنترلی افزایش معنادار و در اضطراب اجتماعی کاهش معنادار داشت (0/001>P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجانی موجب بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری شده است. بنابراین، پیشنهاد میشود از آموزش تنظیم هیجانی بهعنوان روش درمانی مؤثر و جایگزین در کنار روشهای درمانی برای ارتقاء خودکنترلی، اضطراب اجتماعی، سلامت روانی و کاهش علائم اختلال و مشکلات هیجانی-رفتاری دانش آموزان دارای اختلال ناتوانی یادگیری استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تنظیم هیجانی؛ خودکنترلی؛ اضطراب اجتماعی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
آزادی، س.، هاشمینصب، ف.، و قائمی، ر. (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خوشبینی و بهزیستی روانشناختی مادران کودکان مبتلا به موکوپل یساکارید نوع یک (سندرم هورلر). فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 65(17)، 9-1.
[DOI: 10.22034/JMPR.2022.13662]
اکبرپور، ف.، زارع بهرامآبادی، م.، دوایی، م.، و حسنی، ف. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر نشانگان درونیسازی و خودکنترلی در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر. فصلنامه تعالی مشاوره و رواندرمانی، 10، 20-11. https://journals.iau.ir/article_684258.html
اسماعیلی، ل.، آقایی، ا.، عابدی، م.ر.، و اسماعیلی، م. (1390). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سلامت روان دختران مصروع. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 5(20)، 31-42. [https://www.sid.ir/paper/457204/fa]
استوار، ص.، و رضویه، ا. (1392). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان(SAS-A) جهت استفاده در ایران. روشها و مدلهای روانشناختی، 12(3)، 78-69. [https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_292.html]
حاجلو، ن.، و رضایی شریف، ع. (1390). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی مشکلات یادگیری کلورادو. ناتوانیهای یادگیری، 1(1)، 43-24. https://jld.uma.ac.ir/article_88.html
آرینپور، م.، شهابیزاده، ف.، و بحرینیان، ع. (1394). الگوی پیشبینی هوش معنوی بر پایه سبکهای اسنادی و خودکنترلی. روانشناسی و دین، 1، 24-5. [https://www.sid.ir/paper/508367/fa]
حسینی، ل. و داوری، ر. (1400). بررسی نقش سبکهای فرزندپروری در پیشبینی ناگویی هیجانی و راهبردهای تنظیم هیجانی در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 10(1)، 46-57.
حسینخانزاده، ع.، لطیف زنجانی، م.، و طاهر، م. (1395). تأثیر توانبخشی شناختی رایانه یار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی. عصب روانشناسی، 4(7)، 45-24. [DOI: 20.1001.1.24765023.1395.2.7.2.0]
خرسندپور، ت.، رضاخانی، س.د.، و شریفی، ح.پ. (1400). الگوی ساختاری باورهای غیرمنطقی بر اساس ویژگیهای شخصیتی و عزتنفس در دانشجویان: نقش واسطهای تفکر انتقادی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، 20(101)، 786-775.http://psychologicalscience.ir/article-1-1071-fa.html
راستگو، ن.، حرفهدوست، م.، و خیرجو، ا. (1395). اثربخشی آموزش گروهی ذهنآگاهی بر فرسودگی شغلی، رضایت شغلی و برخی نشانگان آسیبشناسی روانی معلمان. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7)، 198-179. [DOI:10.22084/j.psychogy.2017.1660]
زارع، م.، آقازیارتی، ع.، ملکشیخی، س.، و شریفی، م. (1397). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی در مقایسه با تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان نوجوان دچار اختلال کاستی توجه/فزون کنشی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 12(2)، 222-203. https://apsy.sbu.ac.ir/article_97162.html
دهواری، ا.، عرب، ع.، و شیرازی، م. (1400). مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و بخشش درمانی بر کیفیت زندگی در مدرسه کودکان دارای ناتوانی یادگیری. خانوادهدرمانی کاربردی. 2(3)، 493-478. [DOI.org/10.22034/aftj.2022.319094.1303]
شریفی، ن.، بشرپور، س.، نریمانی، م.، و صبحی، ن. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش تابآوری و تنظیم هیجان بر استرس ادراکشده و حساسیت اضطرابی کارکنان آتشنشانی. مجله روانشناسی بالینی، 4(48)، 114-103. [DOI.org/10.22075/jcp.2021.20165.1860]
سلیمی، ش.، و غیرتی، شمیلا. (1402). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر خودکنترلی و تحمل پریشانی نوجوانان دارای اختلال بینظمی خلق اخلالگر. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(4)، 93-108. https://jsp.uma.ac.ir/article_2757.html?lang=en
شکری، ا.، کاظمی، ر.، نریمانی، م.، و تکلوی، س. (1402). مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و آموزش تنظیم شناختی هیجان بر بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان پرخاشگر. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(1)، 70-83. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.2232]
صمدنژاد آذر، ز.، پورشریفی، ح.، و باباپور، ج. (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش اضطراب اجتماعی در نوجوانان دختر دارای نشانههای اختلال بدشـکلی بـدن. اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، اردبیل. [https://civilica.com/doc/1193056]
عزتی بابی، م.، و آقاجانی، س. (1401). مقایسه اضطراب اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. 1(12)، آماده انتشار. [DOI: 10.22098/jld.2022.7793.1837]
کرمی، ر.، شریفی، ط.، نیکخواه، م.، و غضنفری، ا. (1398). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر با پیگیری ۶۰ روزه. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 7(1)، 9-1. https://journal.ihepsa.ir/article-1-933-fa.html
محمدی، ر.، تقی پور، ب.، برزگران، ر.، صلحجو، ه.، رحیمی، س.، و جوکار، س. (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر نشخوار فکری و ادراک کنترل اضطراب دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 4(11)، 141-130. [DOI:10.22098/jsp.2023.2044]
مسلمان، م.، و نریمانی، م. (1402). پیشبینی میزان اضطراب کودکان پیش دبستانی براساس ابعاد نابهنجار شخصیت و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان والدین. مجله روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(1)، 124-109. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.7725.4410]
نیکاندام کرمانشاهی، حسین و صفائیراد، ایرج و عرفانی، نصراله و یاراحمدی، یحیی،. (1400). نقش کمال گرایی منفی، دشواری تنظیم هیجانی و خودناتوان سازی در پیش بینی دلزدگی تحصیلی دانش آموزان پسرمتوسطه دوره دوم. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(2): 180-155.
واعظی مقدم، م.، و تیموری، س. (1400). بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر خودکنترلی دانشآموزان کنکوری دارای نشانههای اضطراب. چهارمین کنفرانس بینالمللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پژوهش، تهران. [https://civilica.com/doc/1421579]
References Akbarpour, F., Zare BahramAbadi, M., Davaei, M., & Hasani, F. (2021). Effectiveness of Emotion Regulation Skills Education on Internalization Symptoms and Self-Control in Adolescents with Tendency to Risky Behaviors. Journal of Excellence in counseling and psychotherapy, 10(38), 11-20. https://journals.iau.ir/article_684258.html AlFauri, A. (2021). Social Anxiety Symptoms among Students with Learning Disabilities in Jordan. Canadian Social Science, 17(5), 39-44. [DOI:10.3968/12301] Allen, L. B., McHugh, R. K., & Barlow, D. H. (2008). Emotional disorders: A unified protocol. In D. H. Barlow (Ed.), Clinical handbook of psychological disorders: A step-by-step treatment manual. 216–249. [https://psycnet.apa.org/record/2008-00599-005] Ambusaidi, A., Al-Huseini, S., Alshaqsi, H., AlGhafri, M., Chan, M.-F., Al-Sibani, N., Al-Adawi, S., Qoronfleh, M.W. (2022). The Prevalence and Sociodemographic Correlates of Social Anxiety Disorder: A Focused National Survey. Chronic Stress, 6. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/24705470221081215 American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®). Arlington, VA: APA Amstadter, A. (2008). Emotion regulation and anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 22(2): 211-22. [DOI:10.1016/j.janxdis.2007.02.004] Anne-Kathrin S. (2020). Emotion regulation in educational contexts: The role of positive strategies and self-control. PhD Thesis, Darmstadt: Technische University. [DOI: 9287/1/200102] Arabatzoudis, T., Rehm, I. C., Nedeljkovic, M., & Moulding, R. (2017). Emotion regulation in individuals with and without trichotillomania. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 12, 87-94. [DOI:10.1016/j.jocrd.2017.01.003] AryanPour, M., Shahabizadeh, F., and Bahrinian, A. (2015). The prediction model of spiritual intelligence based on attribution and self-control styles. Psychology and Religion, 1, 24-5. [https://www.sid.ir/paper/508367/fa] [Persian] Azadi, S., Hasheminasab, F., & Ghaemi, R. (2022). The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Optimism and Psychological Well-being of Mothers of Children with Type1 Mucopolysaccharide (Hurler Syndrome). Journal of Modern Psychological Researches, 17(65), 1-9. [DOI: 10.22034/JMPR.2022.13662] [Persian] Bandelow, B., & Michaelis, S. (2015). Epidemiology of anxiety disorders in the 21st century. Dialogues in clinical neuroscience, 17(3), 327. [DOI:10.31887/DCNS.2015.17.3/bbandelow] Center on the Developing Child at Harvard University. (2018). Applying the science of child development in child welfare systems. Retrieved from [www.developingchild.harvard.edu]. Cibralic, S., Kohlhoff, J., Wallace, N., McMahon, C., & Eapen, V. (2019). A systematic review of emotion regulation in children with Autism Spectrum Disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 68, 101422. [DOI:10.1016/j.rasd.2019.101422] Cornwell, J., & Higgins, E. T. (2019). Sense of personal control intensifies moral judgments of others' actions. Frontiers in Psychology, 10, 2261. [DOI:10.3389/fpsyg.2019.02261/full] Dehvari, A., Arab, A., & Shirazi, M. (2021). Comparing the Effectiveness of Reality and Forgiveness Therapies in Improving the Quality of School Life (QSL) in Children with Learning Disabilities. Journal of Applied Family Therapy, 2(3), 478-493. [DOI.org/10.22034/aftj.2022.319094.1303] [Persian] Dixon, M. L., Moodie, C. A., Goldin, P. R., Farb, N., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2020). Emotion regulation in social anxiety disorder: reappraisal and acceptance of negative self-beliefs. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 5(1), 119-129. [DOI:10.1016/j.bpsc.2019.07.009] Ezzati Babi, M., and Aghajani, S.F. (2021) Comparison of social anxiety with bullying-victim behavior in students with and without learning disabilities, 1(12), ready to be published. [DOI: 10.22098/jld.2022.7793.1837] [Persian] Giuliani, F., & Jacquemettaz, M. (2017). Animal-assisted therapy used for anxiety disorders in patients with learning disabilities: An observational study. European Journal of Integrative Medicine, 14, 13-19. [DOI:10.1016/j.eujim.2017.08.004] Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological inquiry, 26(1), 1-26. [DOI:10.1080/1047840X.2014.940781] Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In JJ Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation.. New York, NY: Guilford Press, 3-24 [https://psycnet.apa.org/record/2007-01392-001] Hajloo, N., & Rezaie Sharif, A. (2011). Psychometric properties of Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ). Journal of Learning Disabilities, 1(1), 24-43. [DOI: jld-1-1-90-7-2] [Persian] Healthline. (2021). Social anxiety disorder. Healthline Media a Red Ventures Company, [https://www.healthline.com/health/anxiety/social-phobia] Heshmati, R., Onari Asl, R., & Shokrallah, R. (2016). The effectiveness of group play therapy techniques on state anxiety, positive emotions and general compatibility level in special students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(4), 7-24. [https://jld.uma.ac.ir/article_430.html?lang=fa] [Persian] Hossein Khanzadeh, A. A., Latif Zanjani, M; and Tahir, M. (2016). the effect of computer-aided cognitive rehabilitation on improving executive actions and reading performance of students with dyslexia. Neuropsychology, 4(7), 198-179. [DOI: 20.1001.1.24765023.1395.2.7.2.0] [Persian] Ismaili, L., Aghae, A., Abedi, M. R., and Esmaeili, M. (2011). Effectiveness of Educational Adjustment on the Health of Satellite Girls. Kerman University of Medical Sciences, 5 (20), 31-42. [https://www.sid.ir/paper/457204/fa][Persian] Jun, M. H., & Choi, J. A. (2013). The longitudinal effects of parental monitoring and self-control on depression in Korean adolescents: a multivariate latent growth approach. Child. Youth Serv. Rev, 35, 1327–1332. [DOI:10.1016/j.childyouth.2013.05.004] Karami, R., Sharifi, T., Nikkhah, M., Ghazanfari, A. (2019). Effectiveness of Emotion Regulation Training Based on Grass Model on Reducing Rumination and Social Anxiety in Female Students with 60-Day Follow-up. Iran J Health Educ Health Promot, 7 (1), 1-9. https://journal.ihepsa.ir/article-1-933-fa.html [Persian] Karami, J., Momeni, K. H., & Alimoradi, F. (2012). Investigating the relationship between sleep quality and cognitive emotion regulation strategies and brain-behavioral systems in pregnant women. Journal of Hamadan Nursing and Midwifery College, 4(26), 220-228. http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1766-en.html [Persian] Khorsandpour, T., rezakhani, S., Sharifi, H. (2021). The structural pattern of irrational beliefs based on personality traits and self-esteem in students: the mediating role of critical thinking. Journal of Psychological Science, 20(101), 775-786. http://psychologicalscience.ir/article-1-1071-fa.html [Persian] Kwon, K., & López-Pérez, B. (2022). Cheering my friends up: The unique role of Interpersonal emotion regulation strategies in social competence. Journal of Social and Personal Relationships, 39(4), 1154-1174. [DOI:10.1177/02654075211054202] La Greca, A. M., & Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Child Psychology, 26, 83-94. [DOI:10.1023/A:1022684520514] Luo, Y., Zhang, H., & Chen, G. (2020). The impact of family environment on academic burnout of middle school students: The moderating role of self-control. Children and Youth Services Review, 119, 105482. [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105482] Mammarella, I. C., Ghisi, M., Bomba, M., Bottesi, G., Caviola, S., Broggi, F., & Nacinovich, R. (2016). Anxiety and depression in children with nonverbal learning disabilities, reading disabilities, or typical development. Journal of Learning Disabilities, 49(2), 130–139. [DOI:10.1177/0022219414529336] Mehraban, R., Hosseini Nasab, S. D., & Alivandi Vafa, M. (2023). Effect of Emotion Regulation Training on Aggression, Rumination, and Self-control in Female Junior High School Students with Low Academic Performance. International Journal of School Health, 10(1), 12-18.[DOI:10.30476/intjsh.2022.96957.1261] Mohammadi, R., Taghipour, B., Barzgaran, R., Solhjoo, H., Rahimi, S., and Jokar, S. (2021). The effectiveness of emotion regulation training on rumination and perception of anxiety control in students with social anxiety disorder. School Psychology, 4 (11), 130-141. [DOI:10.22098/jsp.2023.2044] [Persian] Moore, R., Gillanders, D., & Stuart, S. (2022). The impact of group emotion regulation interventions on emotion regulation ability: A systematic review. Journal of Clinical Medicine, 11(9), 2519. [DOI:10.3390/jcm11092519] Mosalman, M. & Narimani, M. (2023). Predicting the anxiety of preschool children based on parents abnormal dimensions of personality and adaptive strategies of cognitive emotion regulation. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (1), 109-124. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.7725.4410] Naragon-Gainey, K., McMahon, T.P., Chacko, T.P. (2017). The structure of common emotion regulation strategies: A meta-analytic examination. Psychol. Bull, 143, 384. [DOIorg/10.1037/bul0000093] Narimani, M., Pourabdol, S., & Basharpoor, S. (2016). The effectiveness of acceptance/commitment training to decrease social anxiety in students with specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 6(1), 121-40. [https://jld.uma.ac.ir/article_459.html?lang=en] Nie, Y. G., Li, J. B., Dou, K., & Situ, Q. M. (2014). The associations between self-consciousness and internalizing/externalizing problems among Chinese adolescents. J. Adolesc, 37, 505–514. [DOI:10.1016/j.adolescence.2014.04.002] Ostovar, S., and Razavieh, A. (2013). The study of the psychosocial scale of the social anxiety scale for adolescents (SAS-A) for the use of Iran, methods, and psychological models, 12 (3), 69-78. [https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_292.html] [Persian] Pan, Y., Han, X.H., Yang, Z.P., Zhao, Z.J. (2021). Family Function, Loneliness, Emotion Regulation, and Hope in Secondary Vocational School Students: A Moderated Mediation Model. Front. Public Health, 9, 11. [DOI.org/10.3389/fpubh.2021.722276] Rastgoo, N., Herfedoost, M., and Khairjo, I. (2016). The effectiveness of mindfulness group training on job burnout, job satisfaction and some psychopathological symptoms of teachers. Bi-Quarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 4(7), 198-179. [DOI:10.22084/j.psychogy.2017.1660] [Persian] Salimi, S. & Gheirati, S. (2024). The effectiveness of dialectical behavior therapy on self-control and anxiety tolerance in adolescents with mood disorders. Journal of School Psychology and Institutions, 12(4):93-108. https://jsp.uma.ac.ir/article_2757.html?lang=en Sánchez-Aguilar, A., Andrade-Palos, P., & Gómez-Maqueo, M. E. L. (2019). Esquemas desadaptativos tempranos y ansiedad en escolares de México. Revist. Psicol. Clín. Niños Adolesc, 6, 15–21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6901796 Sandhu, T., Kapoor, S. (2013). Implications of Personality Types for Emotional Regulation in Young Women. Voice of Research, 4(1), 34-39. [https://ideas.repec.org/p/vor/issues/2013-5-7.html] Samadnjad Azar, Z., Poursharifi, H., and Babapour, J. (2020). The effectiveness of emotion regulation training on reducing social anxiety in adolescent girls with symptoms of body deformity disorder. The first national conference of child and adolescent clinical psychology, Ardabil. [https://civilica.com/doc/1193056] [Persian] Sharifi, N., Basharpoor, S., Narimani, M., & Sobhi-Gharamaleki, N. (2021). Comparison of the effectiveness of resiliency training and emotion regulation on perceived stress and anxiety sensitivity in firefighting staff. Journal of Clinical Psychology, 12(4), 103-113. [DOI.org/10.22075/jcp.2021.20165.1860] [Persian] Shokri, A., Kazemi, R., Narimani, M. & Taklavi, S. (2023). Compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy and cognitive emotion regulation training on psychological well-being of mothers with aggressive students. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (1), 70-83. https://jsp.uma.ac.ir/article_2232.html?lang=en Siminghalam, M., Alibakhshi, H., & Ahmadi Zadeh, Z. (2016). An investigation of bilateral Coordination of children with specific learning disorder. J Paramed Sci Rehabil, 5(1), 7 13. [DOI:10.22038/jpsr.2016.6379] Tangney, J. P., Baumeister, R.F., Boone, A. L. (2004). High Self-Control Predicts Good Adjustment, Less Pathology, Better Grades, and Interpersonal Success. Journal of Personality, 271-324. [DOI: 10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x] Tangney, J. P., Boone, A. L., & Baumeister, R. F. (2018). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. In Self-regulation and self-control. 173-212. Routledge.[DOI: 10.4324/9781315175775-5] Vaezi Moghadam, M., and Timuri, S. (2011). Investigating the effect of emotion regulation training on self-control of entrance exam students with anxiety symptoms. The 4th International Conference on Educational Sciences, Psychology, Counseling, Education and Research, Tehran. [https://civilica.com/doc/1421579] [Persian] Zare, M., Agha Ziarti, A., Malek Sheikhi, S., & Sharifi, M. (2017). The effectiveness of mindfulness training compared to emotion regulation on the adjustment of adolescent students with attention deficit/hyperactivity disorder. Applied Psychology Quarterly, 12(2), 203-222. https://apsy.sbu.ac.ir/article_97162.html [Persian] Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., Pennington, BF. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screening measure. Psychol Assess. 23(3):778-91. [DOI: 10.1037/a0023290] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 708 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |