تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,656 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,644 |
اثربخشی برنامهی منتخب ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدئویی فعال بر عملکرد حافظه کاری و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اختلالات یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 3، 1403، صفحه 1-16 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14861.2162 | ||
نویسندگان | ||
اعظم انفرادی دوغ آبادی1؛ مهدی سهرابی* 2؛ حمیدرضا طاهری تربتی2؛ علیرضا بهرامی3 | ||
1دانشجوی دکتری تربیت بدنی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشیار، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی برنامهی منتخب ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدئویی فعال بر عملکرد حافظه کاری و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اختلالات یادگیری انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان پسر 11-8 سال ثبتنامشده در مراکز اختلال یادگیری مشهد در سال 1402-1401 بود. از این تعداد 54 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. دانشآموزان در مراحل پیشآزمون و پسآزمون، آزمونهای نرمافزاریان بک واستروپ را انجام دادند. گروههای آزمایشی طی یک برنامه تمرینی شامل 24 جلسهی 45 دقیقه ایی تمرینات ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدئویی فعال را انجام دادند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمرات حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی دو گروه تمرینات ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدئویی فعال با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P). نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بود دو روش تمرینی ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدئویی فعال میتوان از این سبک تمرینات و بازیها در جهت کاهش مشکلات مربوط به دانشآموزان دارای اختلال یادگیری استفاده کرد و همچنین به معلمان و مربیان در حوزه کار با کودکان دارای اختلال یادگیری پیشنهاد میشود که علاوه بر تمرینات معمول بر بازیهای ویدئویی فعال نیز تأکید ویژهای داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهی منتخب ادراکی-حرکتی؛ بازیهای ویدئویی فعال؛ حافظه کاری؛ انعطافپذیری شناختی؛ اختلالات یادگیری | ||
مراجع | ||
ارسلانی، ف.، شیخ، م و حمایت طلب، ر. (1398). اثربخشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظهکاری، توجه و مهارتهای حرکتی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی. دوماهنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی، 8(3)، 209-220. [DOI.org/10.22037/jrm.2018.111109.1762]
ارشدی، س.، نوکنی، م.، عسگری، م.، و سپهوند، ت. (1401). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی کنترل مهاری، تحریک الکتریکی مغز و ترکیب توانبخشی کنترل مهاری و تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی (بازداری رفتاری و انعطافپذیری شناختی) و کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 11(3)،6-27. [DOI.org/10.22098/jsp.2022.1786]
برادران، ف.، صفوی همامی، ش و فرامرزی، س. (1400). اثر بازیهای حرکتی در برابر بازیهای رایانهای بر کارکردهای اجرایی، عملکرد تحصیلی و تبحر حرکتی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی، 13(2)، 163-184. [DOI.org/10.22059/jmlm.2021.319740.1561]
پیرعباسی، ز و صفرزاده، س. (1398). اثربخشی بازی درمانی گروهی بر مهارتهای اجتماعی و عملکرد حافظه دانشآموزان دبستانی دختر دارای اختلال یادگیری خاص. مجله پرستاری کودکان، 6(2)، 12-5. http://jpen.ir/article-1-391-fa.html
تقی زاده هیر، س.، آقاجانی، س.، خوش سرور، س. (1401). اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر بهبود توجه و برنامه ریزی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(4)، 16-29.https://jsp.uma.ac.ir/article_2036.html?lang=en
حاجلو، ن و رضایی شریف، ع. (1390). بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسشنامهی مشکلات یادگیری کلورادو. ناتوانیهای یادگیری، 1(1)، 24- 43. [DOI.org/jld-1-1-90-7-2]
حجابی دخت ایمن، م.، حسینی نسب، س. د و آزموده، س.د. (1401). اختلال یادگیری پیش زمینه اختلال اجتماعی: مطالعه اثر بخشی تمرینات ادراکی-حرکتی بر پردازش دیداری-فضایی و عملکرد دیکته در دانشآموزان دختر پایه دوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری شهر تبریز. مطالعات جامعه شناسی، 1(54)، 219. [DOI.org/10.30495/jss.2021.1934704.1356]
خالویی، ح.، سالاری چینه، پ. ، احمدخسروی، س و منظری توکلی، و. (1401). بررسی اثربخشی آموزش توانبخشی حرکتی بر حافظه فعال و توجه و تمرکز دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خواندن. دوماهنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی، 11(2) ، 238-249. [DOI.org/10.32598/sjrm.11.2.7]
داوده، ش.، شیخ، م.، حومنیان شریف آبادی، د.، و باقرزاده، ف.ا. (1398). اثر بازیهای واقعیت مجازی بر سلامت روانی دختران دارای شاخص توده بدنی طبیعی و بالای ۳۰. مجله علوم روانشناختی، 18(84)، 2265-2271. http://psychologicalscience.ir/article-1-588-fa.html
سلطانی کوهبنانی، س. (1392). اثربخشی آموزش رایانه یار بر حافظهکاری بر بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد ریاضیات دانشآموزان با اختلال ریاضیات. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 9(30)، 145-164. [DOI.org/10.22054/jep.2013.6051]
سیف نراقی، م.، و نادری، ع.ا. (1401). نارساییهای ویژهی یادگیری.نشر ارسباران.
طاهری نسب، م.، بلالی، م و نصری، ص. (1402). مقایسه اثربخشی بازیهای فعال ویدئویی و بازیهای پایه ورزشی بر رشد مهارتهای حرکتی در دانش-آموزان کلاس چهارم ابتدایی. رفتار حرکتی، 14(47)، 139-170. [DOI.org/10.22089/mbj.2021.9856.1938]
عارفانیان، پ.، سعیدمنش، م و عزیزی، م. (1399). اثربخشی تحریک فراجمجمه ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال یادگیری. دوماهنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی، 9(4)، 91-101 [DOI.org/10.22037/jrm.2020.112810.2261]
قاسمی طوس، م. (1399). اثربخشی آموزش مهارتهای ادراکی-حرکتی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان با اختلال ریاضی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
قاسمی، ملیحه.، سلطانی کوهبنانی، س.، کارشکی، ح و تاتار، ف. (1399). مقایسه انعطافپذیری شناختی، حل مسأله، سیالی کلامی، حافظهکاری، استدلال و بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. مطالعات ناتوانی، 38. http://jdisabilstud.org/article-1-1204-fa.html
قزی، ا.، سهرابی، م.، طاهری تربتی، ح.ر و قهرمانی مقدم، م. (1399). تأثیر تمرینات شناختی و حرکتی کنسولهای Wii بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نارساییتوجه/بیشفعال. روانشناسی افراد استثنایی، 10(40)، 49-72. [DOI.org/10.22054/jpe.2021.51249.2144]
کرمعلیان، م.، حقایق، س.ع.، و رحیمی پردنجانی، س. (1399). اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به اختلال یادگیری. ناتوانیهای یادگیری، 9(2)، 95-115. [DOI.org/10.22098/jld.2020.858]
محمدلو، م.، ستوده اصل، ن.، قربانی، ر و طالع پسند، س. (1402). مقایسهی اثربخشی توانبخشیشناختی و شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود انعطافپذیری شناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری، 12(4)، 82-66. [DOI.org/10.22098/jld.2023.13566.2118]
نجارزادگان، م.، نجاتی، و.، امیری، ن و شریفیان، م. (1394). بررسی اثر توانبخشی شناختی بر عملکردهای اجرایی (توجه و حافظهکاری) در کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه / بیشفعالی. دوماهنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی، 4(2)، 97-108. https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_2420_3fb91af6724d266c3be1aab4fe9f88fe.pdf
هاشمی، ا.، شیخ، م، حومنیان، د.، و باقرزاده، ف.ا. (1398). تأثیر تمرینات وی فیت بر خام حرکتی و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی تحولی. مجله علوم روانشناختی، 18(74)، 152-143. http://psychologicalscience.ir/article-1-273-fa.html
همایون نیا فیروزجاه، م.، و نامدارطجری، س. (1397). اثر تمرینات ادراکی-حرکتی بر حافظة کاری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص با مشکل ریاضی. رفتار حرکتی، 10(34)، 105-120. [DOI.org/10.22089/mbj.2019.6692.1738]
References American Psychiatric Association، D., & Association, A. P. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5). American psychiatric association Washington, DC. Andrade, A., Correia, C. K., & Coimbra, D. R. (2019). The psychological effects of exergames for children and adolescents with obesity: a systematic review and meta-analysis. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(11), 724-735. [DOI.org/10.1089/cyber.2019.0341] Andreou, M., Konstantopoulos, K., & Peristeri, E. (2022). Cognitive flexibility in autism: Evidence from young autistic children. Autism Res, 15(12), 2296-2309. [DOI.org/10.1002/aur.2828] Arefanian, P., Saeidmanesh, M., & Azizi, M. (2020). Effect of Transcranial Direct Current Stimulation (TDCS) on Executive Functions of Children with Learning Disabilities. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 9(4), 91-101. [DOI.org/10.22037/jrm.2020.112810.2261] Arshadi, S., Nokni, M., Asgari, M. & Sepahvand, T. (2022). The effectiveness of cognitive rehabilitation of inhibitory control, electrical stimulation of the brain and the combination of inhibitory control and electrical stimulation of the brain on executive functions (behavioral inhibition and cognitive flexibility) in children with ADHD. Journal of School Psychology and Institutions, 11(3):6-27. [DOI.org/10.22098/jsp.2022.1786] Arsalani, F., Sheikh, M., & HemaytTalab, R. (2019). Effectiveness of selected motor program on working memory, attention and motor skills of students with math learning disorders. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 8(3), 209-220. [DOI.org/10.22037/jrm.2018.111109.1762] Baradaran, F., Safavi Homami, S., & Faramarzi, S. (2021). The Effect of Motor Games Versus Computer Games on the Executive Academic Functions and Motor Proficiency in Students with Mathematics Learning Disorders. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 13(2), 163-184. [DOI.org/10.22059/jmlm.2021.319740.1561] Blair, C., Zelazo, P. D., & Greenberg, M. T. (2016). Measurement of executive function in early childhood: A special issue of developmental neuropsychology. Psychology Press. Briones, B. J. M., Harmony, T. F., Gómez, N. G., Lirio, R. J. B., & Bosch-Bayard, J. (2020). EEG Power Spectrum Correlates of Working Memory in Children with Learning Disorders. [DOI.org/10.20944/preprints202009.0443.v1] Byrne, A. M., & Kim, M. (2019). The exergame as a tool for mental health treatment. Journal of Creativity in Mental Health, 14(4), 465-477. [DOI.org/10.1080/15401383.2019.1627263] Caçola, P., Gabbard, C., Santos, D. C. C., & Batistela, A. C. T. (2011). Development of the Affordances in the Home Environment for Motor Development–Infant Scale. Pediatrics international, 53(6), 820-825. [DOI.org/https://doi.org/10.1111/j.1442-200X.2011.03386.x] Chan, R. C., Chen, E. Y., & Law, C. (2006). Specific executive dysfunction in patients with first-episode medication-naive schizophrenia. Schizophrenia research, 82(1), 51-64. [DOI.org/10.1016/j.schres.2005.09.020] Cofini, V., Cianfarani, A., Cecilia, M. R., Carbonelli, A., & Di Giacomo, D. (2021). Impact of dance therapy on children with specific learning disability: a two-arm cluster randomized control study on an Italian sample. Minerva Pediatrics, 73(3), 243-250. [DOI.org/10.23736/s2724-5276.18.05249-0] Davoodeh, S., Sheikh, M., Homanian Sharif Abadi, D., & Bagherzadeh, F. (2019). The effect of virtual reality games on the mental health of the girls with normal body mass index and above 30 [Research]. Journal of Psychological Science, 18(84), 2265-2271. http://psychologicalscience.ir/article-1-588-fa.html Fletcher, J. M., & Miciak, J. (2024). Assessment of Specific Learning Disabilities and Intellectual Disabilities. Assessment, 31(1), 53-74. [DOI.org/10.1177/10731911231194992] Flores-Gallegos, R., Rodríguez-Leis, P., & Fernández, T. (2022). Effects of a virtual reality training program on visual attention and motor performance in children with reading learning disability. International Journal of Child-Computer Interaction, 32, 100394. [DOI.org/https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2021.100394] Gallou-Guyot, M., Nuic, D., Mandigout, S., Compagnat, M., Welter, M. L., Daviet, J. C., & Perrochon, A. (2022). Effectiveness of home-based rehabilitation using active video games on quality of life, cognitive and motor functions in people with Parkinson’s disease: a systematic review. Disability and Rehabilitation, 44(26), 8222-8233. [DOI.org/10.1080/09638288.2021.2022780] Ghasemi Toosi, M. (2020). The Effectiveness of Perceptual-Motor Skills Training on Performance of Students with Mental Disorders. Thesis for Master Degree in Educational Psychology. Ferdowsi University of Mashhad. Ghasemi Toos, M., Soltani Koohbanani, S., Kareshki, H., & Tatar, F. (2020). Comparing Cognitive Flexibility, Problem-Solving, Verbal Fluency, Working Memory, Reasoning, and Response Inhibition in Female Students with Dyscalculia and Healthy Students [Original Research Article]. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 10(0), 38-38. http://jdisabilstud.org/article-1-1204-fa.html Ghazi, a., sohrabi, m., Taheri torbati, H., & Ghahramani moghadam, M. (2020). Effect of Nintendo Wii-based motor and cognitive training on executive function of children with attention-deficit/ hyperactivity disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 10(40), 49-72. [DOI.org/10.22054/jpe.2021.51249.2144] Gibson, R., Roopchand-Martin, S., & Mason, G. (2017). The Effect of an XBOX Kinect Dance Intervention on the Affect of Sedentary University students. West Indian Med J, 66(6), 634. [DOI.org/10.7727/wimj.2015.510] Hajloo, N., & Rezaie Sharif, A. (2011). Psychometric properties of Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ). Journal of learning disabilities، 1(1)، 24-43. [DOI.org/jld-1-1-90-7-2] Hashemi, A., Sheikh, M., Homanian, D., & Bagherzadeh, F. (2019). The effect of Wii Fit exercises on clumsiness and quality of life in children with developmental coordination disorder [Research]. The Journal Of Psychological Science، 18(74), 143-152. http://psychologicalscience.ir/article-1-273-en.html Hejabidokht Imen, M., Hosseini Nasab, S. D., & Azmoudeh, M. (2022). A Study of the Effectiveness of Perceptual-Motor Exercises on Visual-Spatial Processing and Dictation Function in Second Grade Elementary School Girls with Learning Disabilities in Tabriz. Sociological studies, 15(54), 219-234. [DOI.org/10.30495/jss.2021.1934704.1356] Homayoon Nia Firoozjah, M., & Namdar Tajari, S. (2018). The Effect of Perceptual-Motor exercises on The Working Memory of Students with Special Learning Disabilities with Math Problems. Motor Behavior, 10(34), 105-120. [DOI.org/10.22089/mbj.2019.6692.1738] Johnstone, J. A., & Ramon, M. (2011). Perceptual-motor activities for children: An evidence-based guide to building physical and cognitive skills. Human Kinetics. Jung, S.-H., Song, S.-H., Kim, S.-D., Lee, K., & Lee, G.-C. (2018). Does virtual reality training using the Xbox Kinect have a positive effect on physical functioning in children with spastic cerebral palsy? A case series. Journal of pediatric rehabilitation medicine, 11(2), 95-101. [DOI.org/10.3233/prm-160415] Kane, M. J., Conway, A. R., Miura, T. K., & Colflesh, G. J. (2007). Working memory, attention control, and the N-back task: a question of construct validity. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33(3), 615. [DOI.org/10.1037/0278-7393.33.3.615] Karamalian, M., Haghayegh, S. A., & Rahimi Pardanjani, S. (2020). The effectiveness of child-centered game therapy on working memory and processing speed of children with learning disabilities. Journal of learning disabilities, 9(2), 95-115. [DOI.org/10.22098/jld.2020.858] Khaloei, H., Salari Chineh, P., Ahmadkhosravi, S., & Manzari Tavakoli, V. (2020). Effectiveness of Motor Rehabilitation Training on Working Memory and Attention/Concentration of Male School Students With Reading Disorder. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 11(2), 238-249. [DOI.org/10.32598/sjrm.11.2.7] Lau, P. W. C., Wang, J. J., & Maddison, R. (2016). A randomized-controlled trial of school-based active videogame intervention on Chinese children's aerobic fitness, physical activity level, and psychological correlates. Games for health journal, 5(6), 405-412. [DOI.org/https://doi.org/10.1089/g4h.2016.0057] Li, S., Song, Y., Cai, Z., & Zhang, Q. (2022). Are active video games useful in the development of gross motor skills among non-typically developing children? A meta-analysis. BMC Sports Sci Med Rehabil, 14(1), 140. [DOI.org/10.1186/s13102-022-00532-z] Macken, B., Taylor, J. C., & Jones, D. M. (2014). Language and short-term memory: the role of perceptual-motor affordance. J Exp Psychol Learn Mem Cogn, 40(5), 1257-1270. [DOI.org/10.1037/a0036845] Mohammad, N. A., Ern, Y., Nordin, N. A. M., & Zanudin, A. (2018). Motor coordination performance differences between school children with and without developmental coordination disorder attending integrative special education in Klang Valley. Malaysian Journal of Public Health Medicine, 2018, 92-97. Mohammadlou, M., Sotoude Asl, N., Ghorban, R. & Talepasand, S. (2023). [Comparing the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation and Cognitive Therapy based on Mindfulness in Improving the Cognitive Flexibility and Academic Progress of Students with Specific Learning Disorders (Persian)]. Journal of learning disabilities, 12(4), 66-82. [DOI.org/10.22098/jld.2023.13566.2118] Mufti, S., Arshad, M., & Bibi, B. (2021). Neuropsychological functioning in children with and without specific learning disorder. JPMA, 71(629). [DOI.org/https://doi.org/10.47391/JPMA.778] Najarzadegan, M., Nejati, V., Amiri, N., & Sharifian, M. (2015). Effect of cognitive rehabilitation on executive function (working memory and attention) in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 4(2), 97-108. [DOI.org/10.22037/jrm.2015.1100031] Patsi, C., & Evaggelinou, C. (2022). Recent Developments regarding Exergames and Individuals with Disabilities. ECGBL 2022 16th European Conference on Game-Based Learning, Pergher، V., Au, J., Shalchy, M. A., Santarnecchi, E., Seitz, A., Jaeggi, S. M., & Battelli, L. (2022). The benefits of simultaneous tDCS and working memory training on transfer outcomes: A systematic review and meta-analysis. Brain Stimulation، 15(6)، 1541-1551. [DOI.org/10.1016/j.brs.2022.11.008] Pirabasi, Z., & Safarzadeh, S. (2019). The Effectiveness of Group Play Therapy on Social Skills and Memory Performance of primary school girl student’s with Specific learning disorder [Research]. Iranian Journal of Pediatric Nursing, 6(2), 5-12. [DOI.org/10.21859/jpen-06202] Richard, G., & Serrurier, M. (2020). Dyslexia and Dysgraphia prediction: A new machine learning approach. arXiv preprint arXiv:2005.06401. [DOI.org/https://doi.org/10.48550/arXiv.2005.06401] Saif Naraghi, M., & Naderi, E. (2021). Special learning disabilities. Arsbaran publication. Sher, B. (2006). Attention games: 101 fun, easy games that help kids learn to focus. John Wiley & Sons. Smits-Engelsman, B. C. M., Jelsma, L. D., & Ferguson, G. D. (2017). The effect of exergames on functional strength, anaerobic fitness, balance and agility in children with and without motor coordination difficulties living in low-income communities. Human movement science, 55, 327-337. [DOI.org/https://doi.org/10.1016/j.humov.2016.07.006] Soltaani kouhbanani, S. (2013). Efficacy of Computer-Aided Instruction of Working Memory in Improving Executive Functions and Mathematics Performance of Students with Mathematics Disorders. Educational Psychology, 9(30), 145-164. [DOI.org/10.22054/jep.2013.6051] Stanford, E., & Delage, H. (2020). Complex syntax and working memory in children with specific learning difficulties. First language, 40(4), 411-436. [DOI.org/10.1177/0142723719889240] Taghizadeh Hir, S., Aghajani, S. & Khoshsorour, S. (2023). The effectiveness of cognitive-behavioral play therapy (CBPT) on improving attention and planning in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of School Psychology and Institutions, 11(4):16-29. https://jsp.uma.ac.ir/article_2036.html?lang=en Taherinasab, M., balali, M., & Nasri, S. (2022). The Compare the effective of action video games and fundamental sports games on the development of motor skills in Fourth grade elementary students. Motor Behavior, 14(47), 139-170. [DOI.org/10.22089/mbj.2021.9856.1938] Van der Fels, I. M. J., de Bruijn, A. G. M., Renken, R. J., Königs, M., Meijer, A., Oosterlaan, J., Kostons, D. D. N. M., Visscher, C., Bosker, R. J., Smith, J., & Hartman, E. (2020). Relationships between gross motor skills, cardiovascular fitness, and visuospatial working memory-related brain activation in 8- to 10-year-old children. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 20(4), 842-858. [DOI.org/10.3758/s13415-020-00805-5] Westendorp, M., Hartman, E., Houwen, S., Huijgen, B. C. H., Smith, J., & Visscher, C. (2014). A longitudinal study on gross motor development in children with learning disorders. Research in developmental disabilities, 35(2), 357-363. [DOI.org/https://doi.org/10.1016/j.ridd.2013.11.018] Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., & Pennington, B. F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screening measure. Psychological assessment, 23(3), 778. [DOI.org/10.1037/a0023290] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 659 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |