تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 326 |
تعداد مقالات | 2,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,228,484 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,881,743 |
اثربخشی برنامهی منتخب ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدئویی فعال بر عملکرد حافظه کاری و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اختلالات یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 3، خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14861.2162 | ||
نویسندگان | ||
اعظم انفرادی دوغ آبادی1؛ مهدی سهرابی* 2؛ حمیدرضا طاهری تربتی2؛ علیرضا بهرامی3 | ||
1دانشجوی دکتری تربیت بدنی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشیار، گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی برنامهی منتخب ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدئویی فعال بر عملکرد حافظه کاری و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان با اختلالات یادگیری انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانشآموزان پسر 11-8 سال ثبتنامشده در مراکز اختلال یادگیری مشهد در سال 1402-1401 بود. از این تعداد 54 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. دانشآموزان در مراحل پیشآزمون و پسآزمون، آزمونهای نرمافزاریان بک واستروپ را انجام دادند. گروههای آزمایشی طی یک برنامه تمرینی شامل 24 جلسهی 45 دقیقه ایی تمرینات ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدئویی فعال را انجام دادند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین نمرات حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی دو گروه تمرینات ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدئویی فعال با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P). نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بود دو روش تمرینی ادراکی-حرکتی و بازیهای ویدئویی فعال میتوان از این سبک تمرینات و بازیها در جهت کاهش مشکلات مربوط به دانشآموزان دارای اختلال یادگیری استفاده کرد و همچنین به معلمان و مربیان در حوزه کار با کودکان دارای اختلال یادگیری پیشنهاد میشود که علاوه بر تمرینات معمول بر بازیهای ویدئویی فعال نیز تأکید ویژهای داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهی منتخب ادراکی-حرکتی؛ بازیهای ویدئویی فعال؛ حافظه کاری؛ انعطافپذیری شناختی؛ اختلالات یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 |