تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,755 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,053,988 |
تأثیر آموزش حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان شناختی و تاب آوری کودکان دارای اختلال یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 92-108 اصل مقاله (230.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_jld_3_2_92_12_25_6 | ||
نویسندگان | ||
اکبر عطادخت1؛ حمید نوروزی* 2؛ عذرا غفاری3 | ||
1استادیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اردبیل | ||
3استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان شناختی و تابآوری دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود. این مطالعه آزمایشی بود. نمونه ی 12 ساله مبتلا به اختلال یادگیری بود که به صورت تصادفی ساده از - پژوهش شامل 40 دانش آموز 16 مرکز ناتوانی یادگیری شهر اردبیل انتخاب شد، در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایشی در معرض آموزش گروهی حل مسئله ی اجتماعی به مدت شش جلسه قرارگرفت. برای جمع آوری داده های پژوهش از آزمون بهزیستی روان شناختی ریف و تاب آوری کانر و دیوید سون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای تاب آوری و تمامی مؤلفههای بهزیستی روان شناختی (پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، زندگی هدفمند و رشد فردی) به جز مؤلفه (تسلط بر محیط) در دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری تأثیر مثبتی دارد. این نتایج تلویحات مهمی را در زمینه آموزش و خدمات مشاور های دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری، به عنوان بخش مهمی از درمان، به دنبال دارد | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری؛ مهارت حل مسئله ی اجتماعی؛ بهزیستی روان شنا ختی؛ تاب آوری | ||
مراجع | ||
ابراهیمی اردی، یوسف ( 1390 ). نقش مکانیس مه ای دف اعی و تا بآوری در پی ش بین ی آسی ب پذیر ی روانی مبتلایان به آس . م پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. انجمن روان شناسی آمریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شد هی چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلا لهای روان . ی ترجمه هامایاک آوادیس یانس و محم د رضا نیکخو ( 1388 ). چاپ اول. تهران: نشر سخن. باباپور خیرالدین، جلیل؛ رسول زاده طباطبایی، کاظم؛ اژه ای، جواد و آشتیانی، علی ( 1382 ). بررسی رابطه .3-16 ،(1) بین شیوه های حل مسئله و سلامت روان شناختی دانشجویان. مجل هی روا نشناسی، 7 بهراد، بهنام ( 1384 ). فراتحلیل شیوع ناتوانی ها ی یادگیری در دانش آموز ان ابتدایی ایران . فص لنام هی .417 -436 ،(4) پژوهشی در حیطه کودکان استثنائی، 7 تقی پور، منوچهر ( 1377 ). بررسی و مقایسه باورهای غیر منطقی در اختلالات روان تنی با افرا د ب ههنجا . ر پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. خوشکام، زهرا؛ ملک پور، مختار و مولوی، حسین ( 1387 ). اثر بخشی آموزش حل مسئله ی گروهی بر -156 ،(2) مهارت های اجتماعی دانش آموزان با آسیب بینایی. پژوهش در حیط هی کودکا ن استثنایی ، 8 .141 دادفر، صدیف ( 1390 ). اثربخشی آموزش حل مسئل هی اجتماعی بر خود کنترلی، خود کارآمدی و تکانشوری دان شآموزان دارای استعداد اعتیا. د پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنجامین و گرب، جان ( 2002 ). خلاص هی روا نپزشک . ی ترجمه ی نصرت اله پورافکاری ( 1382 ). تهران: شهرآب. محمدی، مسعود ( 1384 ). بررسی عوامل مؤثر بر تا بآوری در افرا د در معر ض خطرسو ء مصر ف موا . د پایان نامه ی دکتری، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی. محمدی، نوراله ( 1382 ). بررسی اثر درمانی آموزش توانش اجتماعی بر اختلال رفتار هنجاری در نوجوانا . ن پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران. محمودی راد، مریم؛ آراسته، حمیدرضا؛ افقه، سوسن و براتی سده، فریده ( 1386 ). بررسی نقش آموزش مهارت های ارتباطی و حل مسئله ی اجتماعی بر عزت نفس و هوش بهر دانش آموز ان. فص لنام هی .71-76 ،(2) توا نبخشی، 8 مرسل ی، آزاده؛ احمدی، فاطمه و سعادت، مهدی ( 1391 ). بررسی تأثیر روش تدریس حل مسئله در یادگیری فیزیک . سیزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و سومین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه، دانشگاه زنجان. ن جا نی و Ĥ مک، موران و مک، گرائر ( 1391 ). حل مسئل هی اجتماعی و ارتکاب جر. م ترجمه ی زینب خ عبداله فیروزیان ( 1391 )، چاپ اول. تهران: انتشارات ارجمند. نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران؛ افروز، غلامعلی و صمدی خوشخو، حسن ( 1390 ). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علائم اختلالات یادگیری دانش آموز ان. مجله .109-128 ،(1) ناتوان یهای یادگیری، 1 هاوتون، کیت؛ پال م، کیس؛ سالکووس، کرک؛ جوان، کلارک و دیوید، م ( 2000 ). رفتار درمانی شناختی، راهنمای کاربردی در درمان اختلالات روانی، ترجمه ی حبیب الله قاسم زاده ( 1381 )، چاپ دوم. تهران: انتشارات ارجمند. Abbott, S., & McConkey, R. (2006). The barriers to social inclusion perceived by people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disabilities, 10, 275-287. Ann, I., Alriksson-Schmidt, MA., Jan Wallander, & Fred Biasini. (2005). Quality of life and resilience in adolescents with a mobility disability Journal of Psychology, 32 (3), 370-379. Auerbach, T. G., Gross-Tsur, V., Manor, O. & Shaler, R. S. (2008). Emotional and behavioral characteristics over a six year period in youths with persistent and nonpresistent dyscalculia. Journal of learning Disabilities, 41, 263-273. Asher, S. & Taylor, A. (2001). The social outcomes of main streaming: a sociometric assessmet and beyond. Exception of children quarterly, 12, 12-39. Bananno, A. G. (2009). Loss, trauma, and human resilience. Ameriacan Psychologist, 59, 20-28. Barker, S. (2002). A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisal on adjustment to university, stress, health and academic motivation and performance. Development of Psychology, 35, 663-658. Belzer, K. D., D'Zurilla, T. J. & Maydeu, A. (2002). Problem solving and trait anxiety as predictors of worry in a college student population. Journal of personality and Individual Differences, 33 (4), 573-585. Cooper, S., Smiley, E., Morrison, J., Williamson, A. & Allan, L. (2007). Mental ill-health in adults with intellectual disabilities: prevalence and associated factors. The British Journal of psychiatry, 190, 27-35. Connor, M. (2006). Assessment of resilience in the aftermath of trauma. The Journal of clinical psychiatry, 67(2), 46-49. Conner, K. M. & Davidson, J. R. T. (2003). Development of new resilience scale: the Conner-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Journal of Development and Anxiety, 18, 76-82. Franser, M., Galinsky, E., Smokowski, P., Day Tevzian, A., Rose, A. & Guo, S. (2006). Social information – processing skills training to promote competence and prevent aggressive behavior in the third grads. Conselling and clinical psychology, 73(6), 1045- 1055. Fletcher, I. M. & Morris, R. D. (2007). Classification and definition of learning disabilities: An integrative perspective In HL. Swanson, K.R. harris & S.Graham (Eds). Handbook of learning disaibilites. New York: the Guilford Press. Fossles, M. A., Rosenbery, M. S. & Rosenbery, L. A. (1991). Concomitant learning disabilities and learning problems in many students with behavioral emotional disorders: A conceptual model. Behavioral Disorders, 97, 10-16. Garmezy, N. & Masten, A. (1991). The protective role of competence indicators in children at risk. In life-span developmental psychology: Perspectives on stress and coping, edited by E. M. Cummings A. L. Greene, K. H. Karraker (151–74). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Publishers. Grossman, P. & Niemann, L. (2004). Mindfulness- based stress-reduction and health benefits and psychological well-being: A met analysis. Journal of psychosomatic Research, 35, 43-57. Hazal, J. S., Schomaker, J. B., Sherman, J. A. & Sheldon, J. (1982). Applications of a group training programing social skills and problem solving to learning disabled and nonlearning disabled youth. Learning disablility Quarterly, 5, 398-408. Hegel, M. T., Barret, J. E. & OXman T. E. ( 2000). Training therapists in problem solving treatment of depressive disorders in primary care. Families system and health, 18(6), 423-435. Mogasal, V. V., Patil, V. D., Pal, N. M. & Mogasal, V. (2011). Prevalence of specific learning disabilities among primary schools children in a south Indian city Indian. Journal of Pediatrics, 79(3), 1-6. Sohrabi, R., Mohammadi, A. & Adalatzadeh, G. A. (2013). Effectiveness of group counseling with problem solving approach on educational self-efficacy improving. Original Research Article Procedia-social and Behavioral Sciences, 84, 1782-1784. Taheri, M. & Shafiei Amiri, M. (2012). Effectiveness of muscle relaxation and social problem-solving skills training on decreasing anxiety. European Psychiatry, 27, 153. Vasilevskaia, T. (2011). Social problem solving as a moderator in the relationship between pregnancy specific stressors and depressive symptoms. Dissertation for Doctor of Philosophy. DREXEL UNIVERSITY. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,157 |