| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 437 |
| تعداد مقالات | 3,831 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,315,091 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,249,839 |
تأثیر آموزش حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان شناختی و تاب آوری کودکان دارای اختلال یادگیری | |
| ناتوانی های یادگیری | |
| مقاله 6، دوره 3، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 92-108 اصل مقاله (230.89 K) | |
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
| شناسه دیجیتال (DOI): d_jld_3_2_92_12_25_6 | |
| نویسندگان | |
| اکبر عطادخت1؛ حمید نوروزی* 2؛ عذرا غفاری3 | |
| 1استادیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | |
| 2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اردبیل | |
| 3استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | |
| چکیده | |
| هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان شناختی و تابآوری دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود. این مطالعه آزمایشی بود. نمونه ی 12 ساله مبتلا به اختلال یادگیری بود که به صورت تصادفی ساده از - پژوهش شامل 40 دانش آموز 16 مرکز ناتوانی یادگیری شهر اردبیل انتخاب شد، در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایشی در معرض آموزش گروهی حل مسئله ی اجتماعی به مدت شش جلسه قرارگرفت. برای جمع آوری داده های پژوهش از آزمون بهزیستی روان شناختی ریف و تاب آوری کانر و دیوید سون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش حل مسئله ی اجتماعی در ارتقای تاب آوری و تمامی مؤلفههای بهزیستی روان شناختی (پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، زندگی هدفمند و رشد فردی) به جز مؤلفه (تسلط بر محیط) در دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری تأثیر مثبتی دارد. این نتایج تلویحات مهمی را در زمینه آموزش و خدمات مشاور های دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری، به عنوان بخش مهمی از درمان، به دنبال دارد | |