تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,625,688 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,150,426 |
رابطه ی باورهای اساسی و ادراک از روابط والدینی با بهزیستی ذهنی دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 43-61 اصل مقاله (294.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_2_92_12_18_3 | ||
نویسندگان | ||
الهه حجازی* 1؛ ناهید صادقی2؛ میثم شیرزادی فرد3 | ||
1دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
2استادیار روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابط هی باورهای اساسی و ادراک از روابط والدینی با بهزیستی ذهنی بود. به همین منظور، 655 دانش آموز دختر و پسر رشته های نظری از دبیرستا نهای شهر تهران به روش مقیاس ،(POPS) مقیاس ادراک والدین ،(BBI) خوشه ای انتخاب شدند و به سیاهه ی باورهای اساسی رضایت از زندگی و مقیا سهای عاطفه مثبت و عاطفه منفی پاسخ دادند. یافته های حاصل از تحلیل های همبستگی و رگرسیون چندمتغیری گام به گام نشان داد که باور به دنیای معنادار، باور به خود مطلوب، ادراک گرمی والدین و ادراک از حمایت والدین از خود مختاری با بهزیستی ذهنی رابطه ی مثبت دارد. باور به دنیای معنادار به همراه ادراک گرمی والدین، باور به خود مطلوب وادراک حمایت والدین از خود مختاری 51 درصد از تغییرات بهزیستی ذهنی را تبیین می کند. بر اساس این یافته ها تلاش برای ایجاد باورهای مثبت و بهینه سازی روابط والدینی با ارتقاء سطح بهزیستی ذهنی دانش آموزان همراه است. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای اساسی؛ ادراک از روابط والدینی؛ بهزیستی ذهنی | ||
مراجع | ||
اصغری، مهسا سادات ( 1388 ). رابطه فرزند پروری ادراک شده با هوش هیجانی و خودشناسی انسجامی. پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران. باباخانی، نرگس ( 1390 ). الگوی تبیین یادگیری خودتنظیم بر اساس ادراک از محیط کلاس درس، خانواده و احساس تعلق به مدرسه در دان شآموزان دبیرستانی شهر تهرا . ن رساله ی دکتری (چاپ نشده)، دانشگاه آزاد رودهن. تنهای رشوانلو، فرهاد و حجازی،الهه ( 1391 ). نقش درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی مادر و پدر .67-82،(1) در انگیزش خودمختار و عملکرد تحصیلی فرزندان. فصلنامه خانواده پژوهی، 8 خرازی، علینقی و کارشکی، حسین. ( 1388 ). بررسی رابطه مؤلفه های ادراک والدین با راهبرد های .49-55 ،(1) یادگیری خود تنظیمی. تاز ههای علوم شناختی، 11 Journal of school psychology, winter 2014 مجله ی روان شناسی مدرسه، زمستان 1392 Vol.2, No.4/43-61 43-61/ دوره ی 2، شماره ی 4 59 ربانی زاده، منصوره ( 1389 ). ادراک از فرزند پروری، هویت و جه تگیری آینده در دان شآموزان دبیرستا نهای منطقه 6 تهرا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران. زارع، حسین؛ احمدی ازغندی، علی؛ نوفرستی، اعظم و حسینیانی، علی ( 1391 ). اثر آموزش فراشناختی حل .40-58 ،(2) مسأله بر ناتوانی یادگیری ریاضی. ناتوان یهای یادگیری، 2 شکری، امید، کدیور، پروین و دانشور پور، زهرا. ( 1386 ). تفاوت های جنسیتی در بهزیستی ذهنی: نقش .20-28، ویژگی های شخصیت. مجله روانپزشکی و روان شناسی بالینی ایران، 13 کاندا، زیوا ( 1999 ). شناخت اجتماع . ی ترجمه حسین کاویانی( 1384 ). تهران: انتشارات مهر کاویان. Adler, M. G. & Fagley, N. S. (2005). Appreciation: Individual Differences in Finding Value and Meaning as a Unique Predictor of Subjective Well-Being. Journal of Personality, 73(1), 79-114. Andrews, F. M. & Robinson, J. P. (1991). Measures of subjective well-being. In J. P. Robinson, P. R. Shaver, & L. S. Wrightsman (Eds.), Measures of personality and social psychological attitudes, 1, 61-114. San Diego, CA: Academic Press. Ben-Zur, H. (2003). Happy Adolescents: The Link Between Subjective Well-Being, Internal Resources, and Parental Factors. Journal of Youth and Adolescence, 32(2), 67– 79. Bettencourt, B. A. & Dorr, N. (1997). Collective self-esteem as a mediator of the relationship between allocentrism and subjective well-being. Personality & Social Psychology Bulletin, 23(9), 955-964. Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol. 1 Attachment. New York: Basic Books. Bradshaw, J., Keung, A., Rees, G. & Goswami, H. (2011). Children's subjective wellbeing: International comparative perspectives. Children and Youth Services Review, 33, 548–556. Cantril, H. (1965). The pattern of human concerns. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press. Catlin, G. & Epstein, S. (1992). Unforgettable experiences: the relation of life events to basic beliefs about self and world. Social Cognition, 10(2), 189-209. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press. Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575. Deiner, E., Lucas, R. E., & Oishi, S. (2002). Subjective well-being. Journal of Clinical Psychology, 24(1), 25-41. Diener, E., & Lucas, R. E. (1999). Personality and subjective well-being. In D. Kahneman, E. Diener, & N. Schwarz (Eds.), Well-being: The foundations of hedonic psychology (pp. 213–229). New York: Russell Sage Foundation. Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276–302. رابطه ی باورهای اساسی و ادراک از روابط والدینی با بهزیستی ذهنی دانش آموزان 60 Diener, E., & Diener, M. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and selfesteem. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 653–663. Dinisman,T.,Motserrat,C.,&Casas,F.(2012).The subjective well-being of Spanish adolescents: Variations according to different living arrangements. Children and youth Services Review,34(12), 2374-2380. Dolan, P., & White, M. P. (2007). How can measures of subjective well-being be used to inform public policy? Perspectives in Psychological Science, 2(1), 71–85. Epstein, S. (1973). The self-concept revisited, or a theory of a theory. American Psychologist, 28(5), 404-416. Epstein, S. (2003). Cognitive-experiential self-theory of personality. In T. Millon & M. J. Lerner (Eds.), Comprehensive handbook of psychology, Vol. 5, pp. 159-184, Personality and Social Psychology. Hoboken, NJ: Wiley. Grolnick, W. S., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1997). Internalization within the family: The self-determination theory perspective. In J. E. Grusec & L. Kuczynski (Eds.), Parenting and children’s internalization of values: A handbook of contemporary theory (pp. 135- 161). New York: Wiley. Hicks, J. A. & King L. A. (2007). Meaning in life and seeing the big picture: Positive affect and global focus. Cognition and Emotion, 21(7), 1577-1584. Janoff-Bulman, R. (1985). The aftermath of victimization: Rebuilding shattered assumptions. In C. Figley (Ed.), Trauma and its wake, (Vol. 1). New York: Bruner/Mazel. Janoff-Bulman, R. (1990). Understanding people in terms of their assumptive worlds. In D. J. Ozer, J. M. Healy, & A. J. Stewart, (Eds.), Perspectives in personality: Self and emotion. Greenwich, CT: JAI. Mccullough, e., Huebner, S. & Laughlin, J. E. (2000). Life Events, Self-concept, and Adolescents’ Positive Subjective Well-being. Psychology in the Schools, 37(3), 281- 290. Mroczek, D. K., & Kolarz, C. M. (1998). The effect of age on positive and negative affect: A developmental perspective on happiness. Journal of Personality and Social Psychology, 75(5), 1333-1349. Pacini, R., & Epstein, S. (1999). The relation of rational and experiential information processing styles to personality, basic beliefs, and the ratio-bias phenomenon. Journal of Personality and Social Psychology, 76(6), 972-987. Reker, G. T., Peacock, E. J., & Wong, P. T. P. (1986). Meaning and Purpose in Life and Well-being: a Life-span Perspective. Journal of Gerontology, 42(1), 44-49. Robertson, J. F. & Simons, R. L. (1989). Family Factors, Self-Esteem, and Adolescent Depression. Journal of Marriage and Family, 51(1), 125-138. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78. Sandler, J. & Rosenblatt, B. (1962). The concept of the representational world. The Psychoanalytic Study of the Child, 17, 128-145. Journal of school psychology, winter 2014 مجله ی روان شناسی مدرسه، زمستان 1392 Vol.2, No.4/43-61 43-61/ دوره ی 2، شماره ی 4 61 Schimmack, U. & Diener, E. (2003). Predictive validity of explicit and implicit self-esteem for subjective well-being. Journal of Research in Personality, 37(2), 100–106. Steger, M. F. & Frazier, P. (2005). Meaning in Life: One Link in the Chain From Religiousness to Well-Being. Journal of Counseling Psychology , 52(4), 574-582. Zika, S. & Chamberlain, K. (1992). On the relation between meaning in life and psychological well-being. British Journal of Psychology, 83(1), 133-145. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,591 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,060 |