تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,893,646 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,057 |
طراحی الگوی ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی مدیریت بالندگی حرفهای دانشگاه فرهنگیان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 6، دوره 5، ویژه نامه رهبری در آموزش عالی، فروردین 1403، صفحه 94-112 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.14675.1413 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا عبدلی* 1؛ علی یزدخواستی* 2؛ تقی آقاحسینی3؛ هادی رمضانیان4 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه | ||
2دانشگاه کاشان | ||
3مدیریت آموزشی،علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان،اصفهان، ایران | ||
4دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری تهران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی مدیریت بالندگی حرفهای دانشگاه فرهنگیان روششناسی پژوهش: روش پژوهش آمیخته (متوالی- اکتشافی) است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل صاحبنظران و متخصصان علوم تربیتی شاغل در دانشگاه فرهنگیان و ابزار مطالعه، مصاحبه نیمهساختارمند، بود. حجم نمونه در بخش کیفی، 10 نفر از صاحبنظران در ارتباط با ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی مدیریت بالندگی حرفه ای بوده که به روش هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان کل کشور در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 260 نفر بهعنوان حجم نمونه آماری انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها از نظر متخصصان و روایی سازه آنها از طریق تحلیل عاملی تأیید گردید. پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب پایایی آلفای کرونباخ، راهبردها برابر 0.9 فرایندها 0.95 و مهارت ها 0.93 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS 25، Smart PLS استفاده شد. یافتهها: یافتههای بخش کیفی در ارتباط طراحی الگوی ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی مدیریت بالندگی حرفه ای ، سه مضامین اصلی، شامل مضمون مهارت ها، مضمون راهبردها و مضمون فرآیندها بود. یافتههای بخش کمی نشان داد که بارهای عاملی مربوط به همه ابعاد و معرف های متغیر "مدیریت بالندگی حرفهای دانشگاه فرهنگیان" دارای وضعیت مطلوبی هستند، به عبارت دیگر همبستگی این متغیر با مضامین و معرفهای مربوط به این مضامین در حد بالا برآورد شده است. در نتیجه ابزار سنجش از روایی عاملی برخوردار است. بحث و نتیجهگیری: در مجموع نتایج همبستگیها نشان داد که برای مدیریت بالندگی حرفهای دانشگاه فرهنگیان داشتن ارتباطات قوی میتواند، بالندگی مدیریت حرفهای دانشگاه فرهنگیان را روز به روز بهتر کند. شاخصهای ارزیابی کلیت مدل معادله ساختاری بیانگر این است که دادهها، مدل نظری پژوهش را حمایت میکنند و برازش دادهها به مدل برقرار بوده است. در مجموع ضریب همبستگی بین ارزیابی اثر بخشی دورههای آموزشی مدیریت بالندگی حرفهای و متغیرهای (آموزشی، اجتماعی، اجرایی، سازمانی، فردی،مالی- اداری، مدیریتی، نظارت وهدفگذاری) در سطح (01/0 ≥p) برقرار است. بر این اساس ضروری است، مدیران دانشگاه فرهنگیان، بستر مناسبی را در جهت استفاده از الگوی ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی مدیریت بالندگی فراهم نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت بالندگی حرفه ای؛ اثربخشی دوره های آموزشی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |