تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,673 |
نقش شایستگی حرفهای و خوشبینی علمی در پیشبینی بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12774.1267 | ||
نویسندگان | ||
لیلی آزادی بریس* 1؛ عادل زاهد2؛ مهدی معینی کیا2؛ علی خالق خواه3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف نقش شایستگی حرفهای و خوش بینی علمی در پیشبینی بهرهوری آموزشی اعضای هیات علمی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در سال 97-1396 تشکیل میدادند که از این تعداد با روش نمونهگیری طبقهای 126 نفر انتخاب شده و به پرسشنامههای شایستگی حرفهای محقق ساخته، خوش بینی علمی هوی و میسکل و بهرهوری آموزشی عبداللهی و بازرگان پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (t تک نمونهای، آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین شایستگی حرفهای و خوشبینی علمی با بهرهوری آموزشی رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 35 درصد از واریانس بهرهوری آموزشی اعضای هیأت علمی براساس شایستگی حرفهای و خوشبینی علمی قابل پیشبینی است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که شایستگی حرفهای و خوش بینی علمی از عوامل مهم بهرهوری آموزشی میباشند | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی حرفهای؛ خوش بینی علمی؛ بهرهوری آموزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 193 |