تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,452 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,579 |
ارائه مدل ارزیابی عملکرد سازمانی با رویکرد خلاقیت و نوآوری در آموزش عالی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 8، دوره 5، ویژه نامه رهبری در آموزش عالی، فروردین 1403، صفحه 131-150 اصل مقاله (897.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.13521.1330 | ||
نویسندگان | ||
رباب حضرتی کنده1؛ محمد روحی عیسی لو* 2؛ محمد خیراندیش3؛ اسحق رسولی4؛ بهنام آزادی5 | ||
1دانشجوی دکتری، رشته مدیریت دولتی، تطبیقی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
4استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
5استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ارزیابی عملکرد سازمانی با رویکرد خلاقیت و نوآوری در آموزش عالی ارائه شده است. امروزه به دلیل رشد و پیشرفت سریع تکنولوژی، سازمانهایی میتوانند در عرصه رقابت باقی بمانند که بتوانند تمامی فعالیتهای خود را بر پایه خلاقیت و نوآوری ترسیم کنند. دانشگاهها نیز از این مسأله مستثنی نیستند و باید جهت رقابت با سایر دانشگاهها بتوانند عملکرد خود را بر پایه خلاقیت و نوآوری ترسیم کنند. روششناسی پژوهش: . پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به سبک دادهبنیاد است. مشارکتکنندگان پژوهش را اعضای هیئت علمی دانشگاهها (دارای حداقل 5 سال سابقه خدمت و حداقل مدرک دکتری) تشکیل میداد که حجم نمونه پس از اشباع نظری به تعداد 12 نفر و بهصورت هدفمند قضاوتی انتخاب گردید. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش فن مضمون (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) و با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد. اعتبار مطالعه در این پژوهش از منابع مختلفی همچون اساتید حوزه مدیریت، بررسی ادبیات پژوهشی و بهکارگیری بیش از یک پژوهشگر و همچنین برای بررسی پایایی پژوهش نیز از ضریب پایایی هولستی استفاده شده است. یافتهها: . بر اساس تحلیل مصاحبههای صورت گرفته، 247 کد در مرحله کدگذاری باز به دست آمد که پس از حذف کدهای مشابه به 112 کد پایه کاهش یافت که در نهایت این کدها در 33 مقوله فرعی دستهبندی شدند. در نهایت با استناد به رهیافت سیستماتیک در نظریه دادهبنیاد، کدها و مقولههای شناسایی شده در شش طبقه هستهای شامل؛ شرایط علی(تشویق منابع انسانی، کار تیمی، حمایت از تغییرات، حمایت از آزاداندیشی، و تأمین مالی)؛ شرایط زمینهای(فرهنگ خلاق و نوآور، منابع انسانی خلاق و نوآور، مدیریت دانش، حمایت مدیران،وجود قوانین خلاقانه و نوآورانه)؛ مقوله محوری(عملکرد سازمانی، کارایی، بهره وری، خلاقیت و نوآوری)؛ عوامل مداخلهگر(جغرافیای دانشگاه، رتبه دانشگاه، تعداد دانشجویان، دوره های تحصیلی، رشته های تحصیلی،درجه علمی اساتید، دسترسی آسان، هزینه کم، شانس بالای اشتغال بعد از فراغت از تحصیل)؛ راهبردها(نظارت و ارزیابی، پذیرش تغییر، مسئولیت پذیری، فرهنگ یادگیری، تمرکززدایی در سازمان، مدیریت استعداد، برنامه ریزی)؛ و پیامدها قرار گرفتند بحث و نتیجهگیری: پیامدهای ارزیابی عملکرد با رویکرد خلاقیت و نوآوری در آموزش عالی میتواند شامل؛ ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح ملی و بینالمللی، افزایش کارایی، افزایش بهرهوری، ارائه خدمات به صنایع، تأمین نیازهای جامعه و ... باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ عملکرد سازمانی؛ خلاقیت؛ نوآوری؛ نظریه دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |