تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,665 |
اثربخشی مدل بهزیستی مدرسه بر پیوند با مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14943.2163 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه یحیی نژاد1؛ حسین جناآبادی* 2؛ سجاد کاظمی3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان. ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مدل بهزیستی مدرسه بر پیوند با مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در مدرسه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری انجام گرفت. روش: روش انجام تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دارای اختلالات یادگیری پایه چهارم، پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهرستان فسا در سال تحصیلی 1403-1402 مراجعه کننـده بـه مراکـز آموزشـی و توانبخشـی مشکلات ویـژه یادگیـری بودند. تعداد ۳۰ نفر دانشآموز بهصورت هدفمند انتخاب گردیدند و برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه در 10 جلسه 60 دقیقه ای روی گروه آزمایش اجراشد. ابزار پژوهش پرسشنامه پیوند با مدرسه(رضایی شریف و همکاران، 1393) و پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی(داوسون و مک اینرنی، 2004) بود. روایی این تحقیق از نوع محتوایی و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه پیوند با مدرسه 85/0 و خودتنظیمی تحصیلی 90/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره استفاده شد. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه بر پیوند با مدرسه(و مؤلفههای آن) دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری اثربخشی مثبت و معناداری دارد(01/0P<). همچنین مشاهده گردید برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه بر خودتنظیمی تحصیلی(و مؤلفههای آن) دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری تاثیر مثبت و معناداری دارد(01/0P<). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان از برنامه آموزشی بهزیستی مدرسه جهت افزایش پیوند با مدرسه و خودتنظیمی تحصیلی در مدرسه دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
پیوند با مدرسه؛ خودتنظیمی تحصیلی؛ مدل بهزیستی مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 334 |