تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,713,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,220,996 |
شناسایی عوامل موثر بر اضطراب امتحان در سازمان های آموزشی با استفاده از رویکرد کیفی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.14603.5784 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ نیما صادقزاده بلیل2 | ||
1استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اضطراب امتحان در سازمان های آموزشی با استفاده از رویکرد کیفی انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شناسایی عوامل موثر بر اضطراب امتحان در سازمان های آموزشی با استفاده از رویکرد کیفی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. نمونه گیری استفاده شده در این پژوهش، نمونه گیری هدفمند بود. مبنای اصلی جمع آوری اطلاعات، انجام مصاحبه های عمیق با خبرگان، مدیران، معلمان و متخصصین حوزه آموزش و پژوهش تا دستیابی به اشباع نظری بوده است. در مجموع 18 مصاحبه انجام شد. پس از جمع آوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبه های مکتوب با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. یافتهها: یافته های پژوهش که پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مدل نهایی پژوهش است. نشان می دهد عوامل موثر بر اضطراب امتحانی با 78 کد و 8 مفهوم در 5 مقوله عوامل فردی، عوامل خانوادگی، عوامل مدرسه ای ، مسائل مربوط به امتحان و مسائل مربوط به معلم است. نتیجهگیری: با کاربست عوامل شناسایی شده می توان برای درمان و کاهش اضطراب امتحان مهارتهایی به دانش آموزان آموخت تا با استفاده از آن ها بتوانند بر اضطراب خود غلبه کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ سازمان های آموزشی؛ مدرسه؛ دانش آموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 656 |