تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 326 |
تعداد مقالات | 2,803 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,228,977 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,881,985 |
تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی ذهنیت پویا مبتنی بر نظریه باورهای هوشی دوئک و بررسی اثربخشی آن بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 1، فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.9548.4988 | ||
نویسندگان | ||
عصمت رادمنش1؛ فریبرز درتاج* 2؛ اسماعیل سعدی پور3؛ علی دلاور4؛ حسن اسدزاده دهرایی5 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران،ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران. | ||
3استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ابران | ||
4استاد گروه سنجش و اندازهگیری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
5استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی ذهنیت پویا مبتنی بر نظریهی باورهای هوشی دوئک و بررسی اثربخشی آن بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر بود. روش: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 18 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 تشکیل دادند که از این جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 36 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه باورهای هوشی (دوپیرا و مارینه، 2005) و انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1992) جمع آوری شدند.گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای بسته آموزشی ذهنیت پویا را دریافت نمود و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. یافته ها: میزان شاخص روایی محتوا برای تمامی هدف ها در بسته آموزشی بین 9/0 تا 1 و میزان نسبت روایی محتوا برای تمامی هدف ها در پروتکل آموزشی 8/0 تا 1 به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد بین میانگین نمرات انگیزش تحصیلی آزمودنی ها در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی دار وجود دارد (05/0>P). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بسته آموزشی ذهنیت پویا از روایی محتوایی قابل قبولی برخوردار است و توانایی ارتقاء انگیزش تحصیلی را دارد. از این رو درمانگران و مربیان میتوانند برای ارتقاء انگیزه پیشرفت دانش آموزان از بسته تدوینشده حاضر استفاده نمایند | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنیت پویا؛ باورهای هوشی؛ انگیزش تحصیلی؛ روایی محتوایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 |