تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 2,649 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,979,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,681,859 |
همسنجی اثر بخشی آموزش خود دسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر خود تنظیمی انگیزشی و کارکرد اجتماعی و انطباقی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 1، فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.12063.5463 | ||
نویسندگان | ||
نسرین عصاره1؛ ذبیح پیرانی* 2؛ فیروزه زنگنه مطلق3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی ، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
3مربی گروه روانشناسی، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی همسنجی اثر بخشی آموزش خود دسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر خود تنظیمی انگیزشی و کارکرد اجتماعی و انطباقی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب شهر تهران اجرا شد. روشها: نمونه آماری شامل 81 نفر بود که به روش نمونه در دسترس انتخاب و در قالب سه گروه آزمایش اول (28نفر)، آزمایش دوم(25نفر) و گواه(28نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه می باشد. برای سنجش از سه پرسشنامه استاندارد خودتنظیمی انگیزشی، کارکردهای اجتماعی و انطباقی و اضطراب بک استفاده شد. متغیرهای مستقل نیز در قالب دو پروتکل آموزشی تدوین و در گروه آزمایش اول و دوم اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندگروهی استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش خود دلسوزی شناختی بر خود تنظیمی انگیزشی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اثر بخشی ندارد (05/0P<)، آموزش خود دلسوزی شناختی بر کارکرد اجتماعی و انطباقی، دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اثر بخشی دارد (01/0P>)، آموزش تنظیم هیجان بر خود تنظیمی انگیزشی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اثر بخشی دارد (01/0P<)، آموزش تنظیم هیجان بر کارکرد اجتماعی و انطباقی، دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اثر بخشی دارد (01/0P<)، آموزش تنظیم هیجان بر خود تنظیمی انگیزشی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب نسبت به آموزش خود دلسوزی شناختی اثربخشی بیشتری دارد (01/0P>) و بین میزان اثربخشی آموزش خود دلسوزی شناختی و تنظیم هیجان بر کارکرد اجتماعی و انطباقی دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0> P). نتیجهگیری: می توان از دو روش آموزش خوددلسوزی شناختی و تنظیم هیجان برای ارتقای خود تنظیمی انگیزشی و کارکرد اجتماعی و انطباقی دانش آموزان مبتلا به اضطراب استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خود دلسوزی شناختی؛ تنظیم هیجان؛ خود تنظیمی انگیزشی؛ کارکرد اجتماعی و انطباقی؛ اضطراب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |