تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,159 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,808 |
مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزتنفس در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانییادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 78-91 اصل مقاله (199.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_jld_3_2_92_12_25_5 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی1؛ زهره وحیدی* 2 | ||
1استاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود. این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای است . جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پایه ی پنجم و ششم ابتدایی (دختر و پسر ) با و بدون ناتوانی ها ی 92 بود . آزمودنیهای پژوهش، 30 نفر از دانش آموزان با ناتوانی - یادگیری شهر ایلام در سال تحصیلی 93 یادگیری بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و 30 نفر از دانش آموزان عادی نیز به شیوه ی همتاسازی (بر اساس، سن، جنس و پایه ی تحصیلی ) انتخاب شدند . ابزار مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس آلکسی تایمی تورنتو، پرسش نامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و مقیاس عزتنفس روزنبرگ بود . نتایج نشان داد که بین دو گروه از دانش آموزان در نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عز تنفس تفاوت معناداری وجود دارد . یافته های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانشآموزان ناتوان یادگیری در توانایی های هیجانی است . همچنین به دلیل آن که انتظار ات پایینی از خود دارند، سطوح پایینی از باورهای خودکارآمدی و عزت نفس را تجربه می کنند. بنابراین توجه به برنامه های آموزشی و خدمات مشاورهای برای این دانشآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
نارسایی هیجانی؛ باورهای خودکارآمدی؛ عزتنفس؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ رضاییجمالویی، حسن؛ نریمانی، محمد و زاهد، عادل( 1390 ). مقایسه ی شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت .6-23 ،(1) تحصیلی پایین، متوسط و بالا. مجلهی ناتوان یهای یادگیری، 1 افروز، غلامعلی( 1385 ). اختلالات یادگیری. تهران: انتشارات دانشگاه پیامنور. بختیارپور، سعید؛ حافظی، فریبا و بهزادیشینی، فاطمه( 1389 ). رابطهی بین جایگاه مهار، کمالگرایی و خودکارآمدی با اضطراب امتحان و عمل کرد تحصیلی در دانشجویان. مجلهی یافتههای نو در .35-52 ، روا نشناسی. 3 بشارت، محمدعلی( 1387 ). رابطه ی نارسایی هیجانی با اضطراب، افسردگی، درماندگی روان شناختی و .24-45 ،(10) بهزیستی روان شناختی. فص لنام هی علمی -پژوهشی روا نشناسی دانشگاه تبریز، 3 بشارت، محمد علی( 1388 ). سبک های دلبستگی و نارسایی هیجانی. فص لنام هی پژوه شهای روا نشناختی، .63-80 ،(4)12 Journal of Learning Disabilities, Winter 2014 مجله ی ناتوانی های یادگیری، زمستان 1392 Vol.3, No.1/78-91 78 -91/ دوره ی 3، شماره ی 1 90 بیابانگرد، اسماعیل( 1370 ). بررسی رابطهی بین مفاهیم منبع کنترل، عزتنفس و پیشرفت تحصیلی در دان شآموزا . ن پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. دلاور، علی( 1390 ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد. رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس و عباسی، مسلم( 1391 ). نقش عزتنفس و اضطراب امتحان در پیشبینی .46-62 ،(3) رضایت از زندگی دانشآموزان پسر دارای اختلال ریاضی. مجلهی ناتوان یهای یادگیری، 1 سلیمانی، اسماعیل؛ زاهدبابلان، عادل؛ فرزانه، جبرائیل و ستوده، محمدباقر( 1390 ). مقایسه ی نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و به هنجار. مجلهی ناتوان یهای .78-93 (1) یادگیری، 1 عزیزی ابرقویی، محسن( 1387 ). رابط هی بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارش . د پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. علاییخرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علاییخرایم، سارا( 1391 ). مقایسه ی باورهای خودکارآمدی و انگیزهی پیشرفت در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری. مجلهی ناتوان یهای یادگیری، ..85-104 ،(3)1 محمدی، نادر( 1384 ). بررسی مقدماتی اعتبار و قابلیت اعتماد مقیاس حرمت خود روزنبرگ. مجلهی .313-320 ،(2) روا نشناسان ایرانی، 3 کاشانی موحد، آمنه ( 1384 ). رابط هی حافظ هی فعال و پایداری هیجانی دان شآموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بی شفعالی. پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی. Auerbach, J. G., Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R. S. (2008). Emotional and behavioral characteristics over a six year period in youths with persistent and nonpersistent dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 41, 263–273. Bagby, R. M., Taylor, G. J., & Parker, J. D. A. (1994). The Twenty-itemToronto Alexithymia Scale: II. Convergent, Discriminant, andConcurrent Validity. Journal of PSychosomatic Research, 38, 33-40. Bagby, R. M. & Taylor. (1997). Affect Dysregulation and Alexithymia. In G.J. Taylor, R. M. Bagby, & J. D. A. Parker (Eds.), Disorders of Affect Regulation: Alexithymia in Medical and Psychiatric Illness (pp. 26-45).Cambridge: University Press. Bandura, A. (1999). self-efficacy in changing societies. New York, Cambridge university press. مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میان دانش آموزان با و ... 91 Besharat, M. A. (2007). Reliability and factorial validity of farsi version of the Toronto Alexithymia Scale with a sample of Iranian students. Psychological Reports, 101(5), 209-222. Beshart, M. A. (2008) . [Relation of alexithymia with ego defense styles]. Journal of fundamentals of mental health, 10(3), 181-90. (Persian) Fristad, M. A., Topolosky, S., Weller, E. B. & Weller, R. A. (1992). Depression and learning disabilities in children. Journal of Affective Disorders, 26, 53–58. Lane, R. D., Ahern, G. L., Schwartz, G. E. & Kaszniak, A. W. (1997). Is Alexithymia the Emotional Equivalent of Blindsight? BiologicalPsychiatry, 42, 834-844. Lyon, R. (2000). Developing reading skills in young children. Lecture summary PDF document. Learning Disabilities Association of America (LDA). Madadi, A. A. & Ghaeli, P. (2002) . Effect of floxitin on alexithymia in patient with major depression disorder. Available from: http://www.iranpa.org/second congress of clinicalpsychology.htm Mahmoudi, A., & Betsur, N. (2010). Relationship between adjustment and self- esteem among adol Escents, Asian Journal of development matters, 3 (1),75-86. McNulty, M. (2003). Dyslexia and the life course. Journal of Learning Disabilities, 36(4),363-381. Motan, I. & Gencoz, T. (2007). The relationship between the dimensions of Alexithymia and the intensity of depression and anxiety. Turk J Psychiatry, 18(4), 333-43. Muller. J., Alpers G. W. & Reim, N. (2010). Abnormal attentional bias in alexithymia. Journal of Psychosomatic Research; 56(6), 617. National Joint Committee on Learning Disabilities. (2005). Responsiveness to intervention and learning disabilities. Available from http://www.ldonline.org Patil, M., Saraswathi, G. & Padakannaya, P. (2009). Self-esteem and Adjustment among Children with Reading and Writing Difficulties. Stud Home Comm Sci, 3(2), 91-95. Raj, P., & Agarwal, S. (2005). Behavioural Intervention in School Setting. Enhancing Self Esteem and Controlling Behavioural Problems. National Academy of Psychology, 50(4), 348-351. Taylor, G. J. (2000). Recent Developments in Alexithymia Theory andResearch. Canadian Journal of Psychiatry, 45, 134-142. Taylor, G.J. & Bagby, M. (2000). An overview of the Alexithymia construct. Inr. Bar-on & J. D. A. Parker (Eds.), The Hadbook of Emotional Intelligence (PP.263-276).San Francisco:Jossey-Bass. Shahgholian, M., Moradi, A. & Kafi, S. M. (2007). [Relation of alexithymia with emotional expression styles and general health in students]. Iranian journal of psychiatry and clinical psychological, 13(3), 238-248. (Persian). Smith, E.E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., & Loftus, G. (2002). Atkinson and Hilgard's introduction to psychology. (14th ed). New York: Wadsworth Publ. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,766 |