تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 2,680 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,012,403 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,704,480 |
الگوی رهبری یادگیریمحور در مدارس ابتدایی ایران | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.13073.1291 | ||
نویسندگان | ||
خلیل زندی1؛ سیامک صادقی* 2 | ||
1استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا، همدان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، تبیین ابعاد، مؤلفهها و نشانگرهای رهبری یادگیری محور در مدارس ابتدایی ایران بوده است. پژوهش حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری است و از نظر ماهیت، هدف، رویکرد، و روش به ترتیب اکتشافی، کاربردی، استقرایی، و کیفی است. همچنین راهبرد مورد استفاده، تحلیل تماتیک بوده است. مشارکت کنندگان در این پژوهش، 10 نفر از معلمان مدارس ابتدایی در سطح کشور بودند که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود که قابلیت اعتماد آنها بر مبنای معیارهای چهارگانه باورپذیری، اطمینانپذیری، تأییدپذیری و انتقالپذیری تأیید شد. اکتشاف مفاهیم اولیه، مضامین فرعی و مضامین اصلی، از طریق تحلیل تماتیک و با استفاده از کدگذاری باز، مقایسه مستمر دادهها، و یادداشتبرداری تحقق پیدا کرد. نتایج این پژوهش دستیابی به الگوی رهبری یادگیریمحور مشتمل بر 60 مفهوم، 20 تم فرعی و 9 تم اصلی بود. تمهای اصلی بیانگر رهبری یادگیریمحور عبارت از توسعه چشمانداز یادگیری، نظارت و راهنمایی تحولی، حمایت از توسعه حرفهای معلم، توسعه اجتماعات حرفهای یادگیری، حمایت از توسعه فعالیتهای پداگوژیکی، الگوی یاددهی یادگیری، ایجاد جو تعامل خانه و مدرسه مبتنی بر یادگیری، تأمین منابع مورد نیاز یادگیری، و عطف توجه به دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری یادگیریمحور؛ چشمانداز یادگیری؛ یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |