تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,502 |
مدلیابی ساختاری روابط سبک رهبری تعاملی و حمایت سازمانی ادراکشده با نقش میانجی سختکوشی روانشناختی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، فروردین 1403، صفحه 157-175 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.13507.1328 | ||
نویسندگان | ||
صادق ملکی آوارسین* 1؛ جهانگیر یاری جاج عطالو2؛ سپیده نصیرپور3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تبریز،تبریز،ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی ساختاری روابط سبک رهبری تعاملی و حمایت سازمانی ادراکشده با نقش میانجی سختکوشی روانشناختی در کارکنان آموزش و پرورش نواحی ۵گانه تبریز انجام گرفت. روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش جمعآوری دادهها، توصیفی؛ و از نظر ماهیت دادهها، کمی بود. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 500 نفر بوده است. شیوه نمونه گیری، تصادفی طبقهای بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، به تعداد 246 نفر بود. ابزار جمعآوری دادهها،. پرسشنامه سبک رهبری تعاملی، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراکشده و پرسشنامه سختکوشی روانشناختی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج مدلیابی ساختاری نشان داد، رابطه بین سبک رهبری تعاملی و حمایت سازمانی ادراکشده کارکنان آموزش و پرورش معنیدار بود. همچنین، رابطه بین سبک رهبری تعاملی و سختکوشی روانشناختی کارکنان آموزش و پرورش، معنیدار بود. بهعلاوه، نقش میانجی سختکوشی روانشناختی در رابطه بین سبک رهبری تعاملی و حمایت سازمانی ادراکشده آموزش و پرورش نواحی ۵گانه تبریز، تأیید شد. بحث و نتیجهگیری: جهت بهسازی عملکرد شغلی کارکنان آموزش و پرورش، پیشنهاد میشود در جهت تقویت سختکوشی روانشناختی و بسترسازی برای سبک رهبری تعاملی؛ و نیز بهینهسازی حمایت سازمانی ادراکشده اقدام شایسته صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ حمایت سازمانی ادراکشده؛ سبک رهبری تعاملی؛ سختکوشی روانشناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 364 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,578 |