![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه محقق اردبیلی](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,894,020 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,312 |
ارائه مدلی برای ارزیابی شایستگی های مدیریت مدارس با رویکرد کمی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، فروردین 1403، صفحه 64-80 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.14091.1379 | ||
نویسندگان | ||
عظیم صلاحی کجور* 1؛ بهرام کیامنی2 | ||
1گروه مدیریت ورزشی، موسسه آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی شفق تنکابن، تنکابن، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزشی، موسسه آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی شفق تنکابن، تنکابن، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: این تحقیق با هدف ارائه مدلی برای ارزیابی شایستگی های مدیریت مدارس دبیرستان های غرب مازندران در آموزش و پرورش شهرستان تنکابن صورت گرفته است. روششناسی پژوهش: ازنظر دستهبندی تحقیقات برحسب هدف یک تحقیق کاربردی میباشد، ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- غیرآزمایشی است و در میان انواع روشهای تحقیق توصیفی در زمره مطالعه موردی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق تعداد 10 نفر از خبرگان آموزش و پرورش شهرستان تنکابن را شامل شده است که پرسشنامه خبرگان در میان آنها پخش شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از رویکرد ANP-DEMATEL صورت گرفته است. یافتهها: بر اساس مطالعات صورت گرفته معیارهای اصلی تحقیق شامل "ایجاد خط مشی"، " توسعه فردی افراد"، "طراحی مجدد اصول مدارس"، "بهبود برنامه های آموزشی" و "بهره گیری از شیوه های رهبری مناسب" می باشد. بر اساس نتایج تحقیق اثبات شد، معیار " ایجاد خط مشی " با وزن نهائی 222/0 در اولویت اول میان معیارها و تأثیرپذیرترین معیار، زیرمعیار " چالش و تغییر " با وزن نهائی 083/0 در اولویت اول میان زیرمعیارها و معیار "توسعه فردی افراد" از بیشترین تاثیرگذاری برخوردار است. معیار "بهبود برنامه های آموزشی" بیشترین تأثیرپذیری و تعامل را در میان معیارها داشته است. بحث و نتیجهگیری: این نتایج میتوانند به عنوان راهنمایی برای ارتقای شایستگی های مدیریت مدارس در سال های آینده مورد استفاده قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ مدیریت؛ دبیرستان؛ شایستگی مدیریت؛ رویکرد MCDM | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,015 |