تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,683 |
تحلیل پدیدارشناسانه برنامه کارآموزی مهارت آموزان طرح استخدامی ماده 28 وزارت آموزش و پرورش | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 11، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، فروردین 1403، صفحه 195-212 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.14338.1395 | ||
نویسندگان | ||
اسد حجازی1؛ رضا ساعی مهربان* 2؛ صفی اله رمضان خانی3؛ فائزه قدوسی4 | ||
1دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دکتری کارآفرینی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
3دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
4دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: رویکرد راهبردی و عملکردی در برنامه درسی نظام تربیت معلم نقش مهمی در توانمندسازی و تربیت سرمایه انسانی مورد نیاز نظام آموزشی ایفا میکند. هدف پژوهش، شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید دوره کارآموزی مهارتآموزان دانشگاه فرهنگیان تهران بود. روششناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی- کمی) بود. در بخش کیفی از اعضای هیأت علمی و کارآموزان دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری هدفمند 18 نفر انتخاب و با آنها مصاحبه شد. در بخش کمی از اعضای هیئتعلمی و کارآموزان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان تهران در سال تحصیلی 1400-1401 تعداد 288 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب و پرسشنامه محققساخته برای آنها اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مضمون، مدل SWOT و ماتریس برنامهریزی کمی (QSPM) انجام شد. یافتهها: دستاور پژوهش شناسایی 16 مؤلفه نقاط قوت و ضعف و 18 مؤلفه فرصتها و تهدیدهای برنامه کارآموزی مهارت آموزان طرح استخدامی ماده 28 وزارت آموزش و پرورش بود. همچنین، بر اساس ماتریس برنامهریزی کمی 8 راهبرد برای رویارویی با ضعفها و تهدیدها و تقویت تواناییها و فرصتهای برنامه کارورزی مهارتآموزان تدوین گردید. بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش تأکید میکند، راهبرد توسعه و تجهیز امکانات سختافزاری و نرمافزاری پردیسها و مراکز مجری، بیشترین و راهبرد تقویت اطلاعرسانی قابلیتهای برنامه جدید، کمترین جذابیت را دارد. دستاورد این مطالعه دریچههای جدیدی را بر روی ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامه آموزش مهارت آموزان و برنامهریزیهای راهبردی تحقیق و توسعه در این عرصه میگشاید. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل پدیدارشناسانه؛ دوره مهارت آموزی؛ مدلSWOT | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 281 |