تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,995 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,446 |
اثربخشی برنامه ی فراشناخت پانورا و فیلیپو بر خودپنداره ی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 63-77 اصل مقاله (296.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_jld_3_2_92_12_25_4 | ||
نویسندگان | ||
راضیه عباسیان* 1؛ احمد عابدی2؛ سحر نصرآزادانی3؛ زهرا سیفی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی وآموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی برنامه ی فراشن اخت پانورا و فیلیپو بر خودپنداره ی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی است. جامعه ی آماری این پژوهش دانش آموزان پایه ی چهارم دبستان در شهر اصفهان هستند که با روش نمونه گیری در دسترس از میان دانش آموزان مراجعه کننده به کلینیک اختلال است . در این روش پژوهشی بعد از A-B یادگیری انتخاب شدند . روش پژو هش، روش مورد منفرد با طرح موقعیت خط پایه، مداخله آغاز شد و طی 12 جلسه ی مداخلهی انفرادی، برنامه ی فراشناخت پانورا و فیلیپو به آزمودنی ها ارائه گردید و سه آزمودنی طی چهار جلسه ی پی در پی مورد پ ی گیری قرار گرفتند . یافتههای این پژوهش نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار داده ها بر اساس شاخصهای آمار توصیفی و %92 برای آزمودنی PND تحلیل دیداری، مداخله ی مورد نظر برای هر 3 آزمودنی اثر بخش بوده است(با الف و ب و 100 % برای آزمودنی ج ). نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش برنامه ی فراشنا خت پانورا و فیلیپو بر خود پندارهی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی مؤثر میباشد | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ی فراشناخت پانورا و فیلیپو؛ خود پنداره؛ اختلال یادگیری ریاضی | ||
مراجع | ||
آقاجانی، سیف الله؛ نریمانی، محمد و آسیایی، مریم ( 1387 ). مقایسه ی هوش هیجانی و خودپنداره .317-323 ، دانش آموزان تیزهوش و عادی. مجل هی پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 3 عابدی، احمد؛ قادری نجف آبادی، مریم؛ شوشتری، مژگان و گلشنی، فرشته ( 1391 ). اثربخشی آموزش برنامه فراشناخت پانورا و فیلیپو بر بهبود عمل کرد حل مسئله و دانش و مهارت فراشناخت دانش آموزان .125-145 ، با نارسایی ویژه در ریاضی. فص لنامه روا نشناسی افراد استثنایی، 5 عابدی، احمد و آقابابایی، سارا ( 1389 ). تأثیر حافظه ی فعال بر عمل کرد تحصیلی دانش آموزان مشکلات .73-81 ،(4) در یادگیری ریاضی. فص لنامه روا نشناسی بالینی، 2 عریضی،حمیدرضا؛ عابدی، احمد و تاجی، مریم ( 1384 ). رابطه بین توانایی شمارش، توجه بصری، درک شنیداری و دانش فراشناختی با شایستگی ریاضی در کودکان 5 تا 6 ساله. مجل هی علمی – پژوهشی .10-15 ، نوآور یهای آموزشی، 13 WISC-) عابدی، محمدرضا ( 1387 ). انطباق و هنجاریابی آزمون هوش کودکان وکسلر ویرایش چهارم اصفهان: انتشارات نوشته. .( IV فراهانی، حجت اله ( 1386 ). ساخت و رواسازی آزمون تشخیصی حساب نارسایی برای دانشآموزان پایههای اول تا پنجم دبستان شهراصفهان. پایان نامه ی دکتری روان شناسی. دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان. فراهانی، حجت الله؛ عابدی، احمد؛ آقامحمدی، سمیه و کاظمی، زینب ( 1389 ). روش شناسی طر حهای مورد منفرد در علوم رفتاری و پزشکی( رویکردی کاربردی). تهران: انتشارات دانژه( زیرچاپ). کرک، ساموئل؛ گالاکر، جمیز جی؛ کولمن، ماری رد و آناستازیو، نیک ( 2009 ). آموزش و پرورش کودکان استثنای . ی علیرضا کاکاوند، مهیاس سهیمی ( 1390 ). چاپ اول.کرج: سرافراز. لاهیجانیان، زهرا؛ امیری، شعله و مولوی، حسین ( 1387 ). هنجاریابی و اعتباریابی مقیاس خودپنداره در .29-40 ، کودکان. مجل هی روا نشناسی، 1 Bailey, J. S. & Bostow, D. E. (1981). Research methods in applied behavior analysis, Talahassee, FL: copy Grafix. Bohm, B., Smedler, A. C. & Forssberg, H. (2004). Impulse control, working memory and other excutive functions in preterm children when starting school. Acta Paediatrica, 93(10), 1363-1371. Cai J. A. (1992). Protocol analaytic of metacognition in mathematical problem solving. Pap present annu meet Am Educ Res Assoc. coutinho, S. (2008). self- Efficacy meta cognition, and performance. North American . Journal of psychology, 10, 1,165-172 Cooper, J. O., Heron, T. F. & Heward, W. L. (2007). Applied behavior analysis (2nd ed.) Columbus, OH: Merrill/ Prentice Hall. Denckla, M. B. (2003). ADHD. Topic update. Brain and Development, 25, 383-389. Denckla, M. B. (2007). Excutive function, the overlap zone between attention deficit hyperactivity disorder and lerning disabilities. International Pediatrics, 4, 155-160. Dowkere, A. (2005). Early identification and intervention for student with mathematics difficulties. Journal of learning Disabilities, 38, 328-331. Gast, D. L. (2010). Single Subject Research Methodology in Behavioral Sciences. USA: Rutledge. Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133. Gersten, R., Jordan, N. & Flojo, J. R. (2005). Early identification and interventions for student with mathematics difficulties. Journal of learning Disabilities, 38, 293-304. Mandaglio, S. & Pyryt, M. C. (1995). Self-concept of gifted students. Teaching Exceptional Children, 27(3), 40-5. Mazzocco, M. M. M. & Hanich, L. B. (2010). Math achievement, numerical processing, and executive functions in girls with Turner Syndrome (TS): Do girls with Turner syndrome have math learning disability? Learning and Individual Differences, 20(2), 70-81. Ozsoy, G. (2010). An investigation of the relationship between metacognition and mathematics achievement. Asia Pacifi Edu. Rev. panoura, A. & philippou, G. (2007). young pupils ,meta cognitive ability in mathematics . Cognitive Development, 22, 2, 149–164. Pennington, B. F. (2009). Diagnosing learning disorders: A neuropsychological framework. NewYork: Guilford Press. Swanson, H. L. & Jerman, O. (2006). Math Disabilities: A selective meta-Analysis of the literature. REVIEW OF EDUCATIONAL RESEARCH, 76, 2, 249-274. Swanson, L. H. & Jerman, O. (2007). The influence of working memory of reading growth in subgroups of children with reading disabilities. Journal of Exceptional Child Psychology, 96 (4), 249-283. Vaidya, S. R. (1999). Metacognition learning strategies for students with learning disabilities. EDUCATION-INDIANAPOLIS, 120, 186-189. Yip, M. C. W. (2007). Different in learning and strategies between high and low achieving. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 27, 5. 597-606. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,193 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,879 |