تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,678 |
اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS) بر مؤلفههای حافظه فعال کودکان دارای کم توان ذهنیِ تربیتپذیر | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 بهمن 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2024.14335.1043 | ||
نویسنده | ||
فتانه قالیچین* | ||
دکتری مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS) بر مؤلفههای حافظه فعال کودکان دارای کم توانی ذهنی تربیتپذیر بود. روشها: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیه کودکان کمتوان ذهنی تربیت پذیر 5 تا 12 ساله مرکز توانبخشی معلولین ذهنی «نیلوفرانه» شهر زاهدان در سال 1402-1401 به تعداد 70 نفر بودند که از بین آنها 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (15 نفر گروه آزمایش/ 15 نفر گروه کنترل). گروه آزمایش برنامه تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS) را دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش مجموعه آزمون حافظه فعال کودکان سوزان پیکرینگ و سوزان گدرکول (2001) بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای مغز (TDCS) بر حافظه فعال و مؤلفههای آن (مجری مرکزی، صفحه دیداری فضایی و حلقه واجشناختی) اثر معناداری داشت. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش بیانگر آن بودند که تحریک الکتریکی مستقیم فراجمعهای مغز میتواند به عنوان مداخلهای مؤثر در جهت افزایش عملکرد حافظه فعال و مؤلفههای آن در بین کودکان کمتوان ذهنی تربیت پذیر شود. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 |