تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 2,672 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,002,702 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,697,932 |
مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 6-17 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14482.2147 | ||
نویسندگان | ||
شهناز احمدی1؛ علی شیخ الاسلامی* 2؛ اصغر نخستین گلدوست3 | ||
1دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری بود. مواد و روش ها: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری آموزش و پرورش شهر اردبیل در سالتحصیلی 1403-1402 بود. از این میان، تعداد 45 نفر بهصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل، مورد مطالعه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامهی خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی به مدّت 10 جلسهی یک ساعته به گروههای آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. یافتهها: دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تک متغیری تجزیهوتحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات گروههای آزمایش و کنترل در نمرهی کل متغیر خودکارآمدی تحصیلی وجود دارد. نتیجهگیری: بنابراین، آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی رویکردهای مؤثری برای ارتقاء خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ابراز وجود؛ راهبردهای خودنظارتی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 273 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |