تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,647 |
مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 2، 1402، صفحه 6-17 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14482.2147 | ||
نویسندگان | ||
شهناز احمدی1؛ علی شیخ الاسلامی* 2؛ اصغر نخستین گلدوست3 | ||
1دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری بود. مواد و روش ها: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری آموزش و پرورش شهر اردبیل در سالتحصیلی 1403-1402 بود. از این میان، تعداد 45 نفر بهصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل، مورد مطالعه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامهی خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی به مدّت 10 جلسهی یک ساعته به گروههای آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. یافتهها: دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تک متغیری تجزیهوتحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمرات گروههای آزمایش و کنترل در نمرهی کل متغیر خودکارآمدی تحصیلی وجود دارد. نتیجهگیری: بنابراین، آموزش مهارتهای ابراز وجود و راهبردهای خودنظارتی رویکردهای مؤثری برای ارتقاء خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ابراز وجود؛ راهبردهای خودنظارتی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
حسین پور، ز.و، خسروجاوید، م.، کافی، م. (1401). تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر خودکارآمدی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(2)، 39-50. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.2.3.2
داداشزاده کله سر، ر.، نریمانی، م و رضاییراد، م. (1400). نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و خودکارآمدی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختردر مدارس متوسطه دوم شهراردبیل. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(1)، 86-103. https://jsp.uma.ac.ir/article_1139.html
زارع، ا.، حیدری، ح.، داوودی، ح.، و معینی کیا، م. (1401). مدلیابی تأثیر خودارزیابی بر پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان دوره دوم متوسطه با میانجیگری خودتنظیمی و خودکارآمدی ریاضی. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 11(2)، 62-70. [DOI.org/10.22098/jsp.2022.1717]
عینی، س.، و هاشمی.، ز. (1401). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر تعلل ورزی تصمیم گیری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 11(1)، 68-79. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.1.6.3
غزل جرسوزه، غ.، یار احمدی، ی.، احمدیان، ح.، اکبری، م. (1402). تدوین مدل علی بهزیستی تحصیلی بر اساس خودتنظیمی انگیزشی و خودکارآمدی هیجانی با نقش واسطهای سرسختی تحصیلی در دانش آموزان. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 12(2)، 59-74. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.6956.4131]
سازمان بهداشت جهانی (1385). برنامه آموزش مهارتهای زندگی. ترجمه: لادن فتی، فرشته موتابی و مهرداد کاظمزاده. تهران، انتشارات دانژه.
فیروزکوهی برنجآبادی، م. (1392). بررسی تأثیر آموزش خودنظارتی بر بهبود مهارتهای خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. تهران. https://elmnet.ir/doc/440100774-29172
مرادی، ج.، یار احمدی، ی.، گودرزی، م.، مرادی، ا. (1401). بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق، باورهای معرفت شناختی، نیازهای اساسی روانشناختی با انگیزش پیشرفت دانش آموزان. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه. 11(3)، 86-9. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.3.6.7
کریم زاده، م و محسنی، ن. (1385). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران (گرایشهای علوم ریاضی و علوم انسانی) . مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 4(2)، 45-29. [DOI:10.22051/jwsps.2006.1269]
References Abo-Bakr Osman, O. Ibraheim El-Malky, M. Mahmoud Zaki, M. & Fathi Abd-Elmaksoud, S. (2023). Effect of Psycho-Social Program on Caregiver's Emotional Distress and Perceived Social Skills of their Children Suffering from Learning Disabilities. Journal of Nursing Science Benha University, 4(1), 532-550. [DOI:10.21608/jnsbu.2023.278830] Alberti, R.E., Emmons, M.L., 1977. Your Perfect Right. Human Sciences Press. https://www.scribd.com/document/442385952/Your-Perfect-Right-Robert-Alberti-PDF American Psychiatric Association, D. S. M. T. F., & American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5, No. 5). Washington, DC: American psychiatric association. Aspen Education Group 2009. Learning Disabilities. Fact Sheets. http://www.aspeneducation.com/factsheettld.html Baird, G. Scott, W. Dearing, E. & Hamill, S. (2009). Cognitive self-regulation in youth with and without learning disabilities: Academic self-efficacy, theories of intelligence, learning versus performance goal preferences, and effort attributions. Journal of Social and Clinical Psychology, 28(7), 881–908. [DOI:10.1521/jscp.2009.28.7.881] Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. [DOI:10.1037/0033-295X.84.2.191] Bandura, A., & Cervone, D. (1983). Self-evaluative and self-efficacy mechanisms governing the motivational effects of goal systems. Journal of personality and social psychology, 45(5), 1017. [DOI:10.1037/0022-3514.45.5.1017] Beck, A. T. (1967). Depression – clinical experimental and theoretical aspects, New York: Harper and Row. https://www.scirp.org/reference/ReferencesPapers?ReferenceID=796987 Dadashzadeh, R., Narimani, M., & Rezaei rad, M. (2021). The role of resilience, emotional regulation and self-efficacy in predicting academic burnout of female students in senior high schools of Ardabil, Journal of school psychology, 10(1), 207-216. http://jsp.uma.ac.ir/article_1139_1e54b36ed688dd5a19481f6b1bb98684.pdf Eyni, S. & Hashemi, Z. (2022). The Effectiveness of Cognitive Behavioral Intervention on Decisional Procrastination and Academic Self-efficacy of Students. Journal of School Psychology and Institutions, 11(1), 68- 79. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.1.6.3 Flanklin, D. J. 1998. Assertiveness skills in http://www.headinjury.com/assertskills.htm Ghislanzoni, L. Tobia, V. Gambarini, A. Rossi, E. Tombini, G. & Ogliari, A. (2022). The psychopathological profile of children with specific learning disorders: the point of view of children and their mothers. European Journal of Special Needs Education, 37(1), 89-103. [DOI:10.1080/08856257.2020.1847764] Hammed, T. A. 1996. Assertiveness Skills, Ibadan: CYFO Behaviour Services Paper.Encyclopedia of Mental Disorders 2007. Assertiveness training in http://www.minddisorders.com/A-Br/Assertiveness-training.html.‐3 Hoseinpoor, Z., Khosrojavid, M. & Kafi, M. (2022). The Effect of Communication Training Skills on Self- Efficacy and Social Anxiety of Students. Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 39-50. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.2.3.2 Hsu, P. Y. (2020). Self-Regulated learning strategies in technology-enhanced learning: Teaching self-monitoring and English oral presentation skills in graduate program. In Proceedings of the 2020 11th International Conference on e-Education, e-Business, e-Management, and e-Learning (pp. 25-29). [DOI:10.1145/3377571.3377579] Igbeneghu, P. E. & Ademokoya, J. A. (2020). Effects of rational emotive behaviour therapy and assertiveness skills training on healthy sexual behaviours among adolescents with learning disabilities in Ibadan, Nigeria. European journal of education st.udies, 7(11). [DOI:10.46827/ejes.v7i11.3345] Jarsozeh, G., Yarahmadi, Y., Ahmadian, H. & Akbari, M. (2023). Casual modeling of academic well-being based on motivational self-regulation and emotional self-efficacy by mediating role of academic hardiness in students. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (2), 59-74. [DOI.org/10.22098/jsp.2023.6956.4131] Jinks, J., Morgan, V. (1999). Childrens perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The clearing House, 72(4): 224-230. [DOI:10.1080/00098659909599398] Jose, J. (2018).Learning disabilities: A growing concern for parents. Retrieved October 11, 2018 from http://sites.google.com/a/depaul.edu.in/de-paul times/022009/ 020902 KarimZade, M., & Mohseni, N. (2006). Female Academic Self-Efficacy and Academic Achievement. Women's Studies Sociological and Psychological, 4(2), 29-45. [DOI:10.22051/jwsps.2006.1269] Kausik, N. H., & Hussain, D. (2023). The impact of inclusive education on academic motivation, academic self-efficacy, and well-being of students with learning disability. Journal of Education, 203(2), 251-257. [DOI:10.1177/00220574211031957] King, S., Wang, L., Datchuk, S. M., & Rodgers, D. B. (2023). Meta-analyses of reading intervention studies including students with learning disabilities: A methodological review. Journal of learning disabilities, 56(3), 210-224. [DOI:10.1177/00222194221077688] Lin-Siegler, X. Dweck, C. S. & Cohen, G. L. (2016). Instructional interventions that motivate classroom learning. Journal of Educational Psychology, 108(3), 295–299. [DOI:10.1037/edu0000124] Moradi, J., Yarahmadi, Y., Goodarzi, M & Moradi, O. (2022). Investigating the mediating role of academic self-efficacy in the relationship between successful academic identity, epistemological beliefs, basic psychological needs, and students' achievement motivation. Journal of School Psychology and Institutions, 11(3), 86-97. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22520821.1401.11.3.6.7 Marugán de Miguelsanz, M. Carbonero Martín, M. A. & Palazuelo Martínez, M. (2012). Assertive skills and academic performance in Primary and Secondary Education, giftedness, and conflictive students. [DOI:10.25115/ejrep.v10i26.1492] Parray, W. M. & Kumar, S. (2017). Impact of assertiveness training on the level of assertiveness, self-esteem, stress, psychological well-being and academic achievement of adolescents. Indian Journal of Health and Wellbeing, 8(12), 1476-1480. https://www.sciepub.com/reference/285876 Parto, M. (2011). Problem solving, self-efficacy, and mental health in adolescents: Assessing the mediating role of assertiveness. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 644-648. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.125] Showers, A. H. & Kinsman, J. W. (2017). Factors that contribute to college success for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 40(2), 81–90. [DOI:10.1177/0731948717690115] Stagg, S. D. Eaton, E. & Sjoblom, A. M. (2018). Self-efficacy in undergraduate students with dyslexia: A mixed methods investigation. British Journal of Special Education, 45(1), 26–42 [DOI:10.1111/1467-8578.12200] Wong, B., Graham, L., Hoskyn, M., & Berman, J. (Eds). (2008). The ABCs of learning disabilities (2nd ed). Academic Press. https://shop.elsevier.com/books/the-abcs-of-learning-disabilities/wong/978-0-12-372553-0 World Health Organization (2006). Life skills training program. Translation: Laden Fathi, Farishte Mutabi and Mehrdad Kazemzadeh. Tehran, Danje Publications. Zare, A., Heidari, H., Davoodi, H. & Moeini Kia, M. (2022). Modeling self-assessment impact on math achievement with mediated by self-regulation and self-efficacy of high school students. Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 62-70. [DOI.org/10.22098/jsp.2022.1717] Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of educational psychology, 81(3), 329. [DOI:10.1037/0022-0663.81.3.329] Zimmerman, B. J., & Paulsen, A. S. (1995). Self‐monitoring during collegiate studying: An invaluable tool for academic self‐regulation. New directions for teaching and learning, 1995(63), 13-27. [DOI:10.1002/tl.37219956305] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 771 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 607 |