 
				| تعداد نشریات | 30 | 
| تعداد شمارهها | 434 | 
| تعداد مقالات | 3,799 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 6,037,268 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,169,023 | 
| بررسی روانسنجی و شیوع شناسی تحریک پذیری با استفاده از نسخه فارسی شاخص واکنش پذیری عاطفی در دانش آموزان: مطالعه ای بیشتر در زمینه اختلال بی نظمی خلق اخلال گرانه | ||
| روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
| مقاله 8، دوره 14، شماره 2، تیر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.13488.5650 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد نریمانی* 1؛ متینه عبادی2 | ||
| 1استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی واکنشپذیری عاطفی برای ارزیابی تحریکپذیری و میزان شیوع تحریک-پذیری در دانشآموزان صورت گرفت. روشها: روش این پژوهش توصیفی-همبستگی است. به این منظور 402 دانشآموز دختر و پسر مقطع متوسطه دوره اول به صورت تصادفی چند مرحلهای در شهر اردبیل در که در سال 1401-1402 مشغول به تحصول بودند، به عنوان گروه نمونه انتخاب و به پرسشنامههای شاخص تحریک پذیری عاطفی استرینگر و همکاران و مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس لاویبوند و لاویبوند پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد متخصصان روایی محتوایی مقیاس تحریکپذیری عاطفی را تأیید کردند. روایی همگرا نشان داد که این مقیاس با افسردگی، اضطراب و استرس رابطه معنیداری داشته و از بین آنها، بیشترین رابطه را با افسردگی داشت (01/0p<). تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که تمام مادههای این مقیاس به طور معنیداری روی یک عامل بار گذاشتند و همه شاخصهای برازش مدل از سطح قابل قبولی برخوردار بودند (05/0RAMSEA=). ضریب آلفای کرونباخ این مقیاس 92/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی مناسب این مقیاس است. همچنبن یافته-ها نشان داد که در مجموع 13/23 درصد از گروه نمونه دارای تحریکپذیری بودند. این میزان در پسران 65/25 درصد و در دختران 69/11 درصد بود. نتیجهگیری: در مجموع یافتههای پژوهش نشان میدهد که شاخص واکنشپذیری عاطفی مانند پژوهش سازنده مقیاس، از یک عامل تشکیل شده و پایایی و روایی قابل قبولی دارد، در نتیجه از آن میتوان برای سنجش تحریکپذیری اختلال بینظمی خلق اخلالگر استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال بی نظمی خلق اخلالگر؛ تحریک پذیری؛ واکنش پذیری عاطفی؛ شیوع شناسی | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 923 | ||