تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,631 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,638 |
بررسی نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با سرسختی روانشناختی و شاد زیستی در دانشآموزان | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 4، آذر 1402، صفحه 30-18 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2023.14263.1042 | ||
نویسندگان | ||
راضیه خسروی* 1؛ فاطمه حقیقی نژاد2؛ نادیه ارجمندی2 | ||
1کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد شیراز، شیراز، ایران | ||
2کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، باهدف بررسی نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در سرسختی روانشناختی و شادکامی در دانش آموزان میباشد. روشها: روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402- 1401 که تعداد آنها 38697 بود. تعداد 381 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق پرسشنامه تنظیم هیجان جان و گروس (2002)، پرسشنامه سخت رویی کوباسا (1979) پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام در نرم افزار 23 spss - تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین تنظیم شناختی هیجان (ارزیابی مجدد، سرکوب) با مؤلفههای سرسختی روانشناختی و مؤلفههای شاد زیستی دانش آموزان همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که مؤلفههای تنظیم شناختی هیجان، با (01/0>p،614/0 = β) 39 درصد سرسختی روانشناختی و (01/0>p،424/0 = β) 30 درصد شاد زیستی را به نحو مثبت پیشبینی میکند. نتیجهگیری: در مجموع نتایج نشان داد که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان میتواند راهکارهای مناسبی جهت افزایش سرسختی روانشناختی و شادکامی در دانش آموزان باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای تنظیم شناختی هیجان؛ سرسختی روانشناختی؛ شادکامی | ||
مراجع | ||
برک، لورا ای.(1401). روانشناسی رشد. ترجمه یحیی سید محمدی. چاپ پنجاه و چهارم، تهران: انتشارات ارسباران. https://ravabook.ir جلائی پور، حمیدرضا (1398). جامعه شناسی ایران. تهران: انتشارات علم.https://elmpub.com/product/detail/1615 حسین زاده، اعظم و اسبقی، مریم. (1399).نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و حرمت خود در شادکامی مادران کودکان کمتوان ذهنی. نشریه پرستاری کودکان، 4 (6)، 20-11. http://jpen.ir/article-1-418-fa.html حسینی، سید جواد؛ امیر عظیمی؛ محمدحسینعلی نقی پور و سعید محمودی (1394). تأملی بر ساز و کارهای مدرسه شاد و با نشاط در ایران.سومین همایش ملی مدرسه فردا، چالوس. https://civilica.com/doc/403270/ دهقانی فیروزآبادی، محمدحسین.(1396). تعیین سهم راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی شادکامی و اضطراب دانشجویان دانشگاه یزد. اولین کنفرانس بینالمللی فرهنگ، آسیبشناسی روانی و تربیت،تهران.https://civilica.com/doc/649384/ رازی، شیوا و عبداله زاده، بیانه. (1398). بررسی نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در سرسختی روانشناختی در دانش آموزان دختر. چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران. https://civilica.com/doc/919410 / صادقی فرد، مریم؛ سادات سیف، فاطمه و اصغرنژاد، فاطمه.(1400). نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیشبینی امید به زندگی و سرسختی روانشناختی در مادران کودکان مبتلا به ناتوانی هوشی. مجله مطالعات ناتوانی. (109) ۱۱، 7-1. [Doi:10.29252/mejds.0.0.137] صالحی، سیده نرگس؛ افتخار صعادی، زهرا؛ حافظی، فریبا و برنا، محمدرضا. (1400). تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر خودکارآمدی، تابآوری و امید به زندگی در دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی غیربالینی. مطالعات ناتوانی، 1 (11)، 7-1. http:// jdisabilstud.org/article-1-2255-fa.html علی پور، احمد؛ نوربالا، احمد. علی؛ اژه ای، جواد و مطیعیان، حسین. (1387). شادکامی و عملکرد ایمنی بدن. مجله روان شناسی، 4 (3)، 233-219. https://www.sid.ir/paper/54414/fa قاسمپو، عبداﷲ؛ ایلبیگی، رضا و حسنزاده، شهناز. (١٣٩١). خصوصیات روانسنجی پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان در یک نمونه ایرانی. ششمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه گیلان، ٧٢٤-٧٢٢. https://civilica.com/doc/888656/ کرمانی مامازندی، زهرا؛ فخر عالمی، فاطمه سادات؛ حسینی واحد، هانیه و علیخانی خامسی، علی. (1401). پیشبینی شادکامی بر اساس سبکهای تفکر، خلاقیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 5 (56)، 10-1. https://jonapte.ir/fa/showart-59eff2 abe9 b299 bde 3c 78775b8c729b6 مظلوم بفروئی، ناهید؛ افخمی اردکانی، محمد؛ شمس اسفندآباد، حسن و جلالی، محمدرضا. (1392). رابطه ساده و چندگانه تابآوری و سرسختی با سبکهای مقابله هیجان مدار و مسئله مدار در بیماران مبتلا به دیابت شهر یزد. فصلنامه پرستاری دیابت،۱ (۲)، ۳۹-۴۹. [Dor: 20.1001. 1.23455020.1392.1.2.5.3] ملتفت، قوام؛ نوشادی، ناصر و رفیعی منش، فاطمه. (1398). نقش واسطهای راهبرد تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین توکل به خدا و سرسختی روانشناختی. نشریه روانشناسی و دین، 47 (3)، 7-1. http://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/501 نصیری، سارا؛ عسکری زاده، قاسم و فضیلت پور، مسعود (1395). نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، سرسختی روانشناختی و خوشبینی در پیشبینی اضطراب مرگ زنان در سهماهه سوم بارداری. روان پرستاری، ۴ (۶)، ۵8-۵0. [Doi:10.21859/ijpn-04068] ولی زاده، حدیث و شیما پرندین (1401)، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر باورهای غیرمنطقی و شادکامی سالمندان. روانشناسی پیری, 8 (1)، 24-11. [Doi: 10.22126/jap.2022.7219.1586] Ahi, Q., Tavasoli. A., Pahlevan, A., & Mansouri, A. (2021). The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation in the Relationship Between Childhood Trauma and Fear of Happiness. Zahedan J Res Med Sci, 23(3), 1-7. [Doi:10.5812/zjrms.106371] Alipour, A., Noorbala, A. A. , Ejeee, J. &, Motian, H. (2008). Happiness and safety function body. Journal of Psychology. 2008; 4(3): 219-233. [Persian] .https://www.sid.ir/paper/54414/fa Argyle, M., & Lu, L.( 1990). The happiness of extraverts. J Person Soc Psychol, 11(10):1011-1017. [Doi:10.1016/0191-8869 (90)90128-E] Bamber, M. D. (2016). The effects of mindfulness meditation on anxiety in college students. (Doctoral dissertation, Saint Louis University). https://www .ba.ntu.edu.tw/luolu/The%20happiness%20of%20ext raverts.pdf Berk, L.(2022). Development through the lifespan. Seyed mohammadi Y. (Persian translator). Tehran: Arasbaran Publications.(Persia). https://ravabook.ir Dehghani Firouzabadi, M. H. (2017). Determining the contribution of cognitive emotion regulation strategies in predicting the happiness and anxiety of Yazd University students. The first international conference on culture, psychopathology and education, Tehran. (Persia). https://civilica.com/doc/649384/ Delahij ,R., Gaillard, A.w.k. , & vandam , K. (2010). Hardiness and the response to stressful situations: investigating mediating processes. Personality and Individual Differences,14,234-246. [Doi:10.1016/j.paid.2010.04.002] Extremera, N., Sánchez-Álvarez, N., & Rey, L. (2020). Pathways between Ability Emotional Intelligence and Subjective Well-Being: Bridging Links through Cognitive Emotion Regulation Strategies. Sustainability,12(5), 2111. [Doi:10.3390/su12052111] Florian, V., Mikulincer, M., & Yaubman, O. (2005). Does hardiness contribute to mental health during a stressful real-life situation? The roles of appraisal and coping, Journal of personality and social psychology , 68,687 – 695. [Doi: 10.1037//0022-3514.68.4.687] Furnham, A. ,& Brewin, C. R.(1990). Personality and happiness. Pers Individ Dif, 11(10): 1093–1096. [Doi:10.1016/0191-8869(90)90138-H] Garnefski, N., & Kraaij, V.(2006). Negative Life Events, Cognitive Emotion Regulation and Emotional Problems. Personality and Individual Differences, 30(6), 1311-1327. [Doi: 10.1016/S0191-8869(00)00113-6] Qasimpo, A., Ilbeigi, R., & Hassanzadeh, S. (2012). Psychometric characteristics of Gross and John's emotional regulation questionnaire in an Iranian sample. The 6th Student Mental Health Conference, Gilan University, 724-722. (Persia). https://civilica.com/doc/888656/ Gross, J. J. (2003). Emotion regulation. In: L. Feldman- Barrett & P. Salovey (Eds.), The wisdom in feeling. New York: The Guilford Press, 297 318. https://web.archive.org/web/20060917071702id_/http://www- psych.stanford.edu/~psyphy/Pdfs/everyday .pdf Gross, J. J. & John. O, P. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: comparison between a clinical and a non-clinical sample. European Journal of Personality; 16 (5), 403 – 420. https://psycnet.apa.org/record/2002-06626-012 Harme, K.V., EINARSEN, s.v., Hoprekstad, Ø.L., Pallesen, S., Bjorvatn, B., Waage, S., Moen, B.E., Harriss, A. (2020). Accumulated long-term exposure to workplace bullying impairs psychological hardiness: A five-year longitudinal study among nurses. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17 (2587), 1-12. [Doi: 10.3390/ijerph17072587] Hallahan, D. P., Pullen, P. C., Kauffman, J. M., & Badar, J. (2020). Exceptional Learners. In L. Zhang (Ed.), Oxford Research Encyclopedia of Education, New York, NY: Oxford University Press. [Doi:10.1093/acrefore/9780190264093 .013.926] Hoseinzadeh, A., & Asbaghi. M.(2020). The Role of strategical Cognitive Emotion Regulation and Self-esteem in the Happiness of Mothers with a Mentally Retarded children. JPEN; 6 (4) :11-20. (Persia). http://jpen.ir/article-1-418-fa.html Hosseini, S. J., A Azimi, A., Hossein Ali Naqipour, M., & S Mahmoudi, S. (2015). A reflection on the mechanisms of a happy and cheerful school in Iran, the third Farda School National Conference, Chalos. (Persia). https:// civilica.com/doc/403270/ Jalaipour, H. R. (2018). Sociology of Iran, Tehran: Elm Publications.(Persia). https://elmpub.com/product/detail/ 1615 Kermani Mamazandi, Z.,Fakhr Alami, F. S., Hosseini Vahad, H., & Alikhani Khamsi, A. (2020). Prediction of happiness based on styles Thinking, creativity and cognitive emotion regulation strategies in students, new developments in psychology, jonapte, 5 (56),1-10. (Persia). https://jonapte.ir/fa/showart-59eff2abe9b299bde3c78775b8c729b6 Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, personality and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1–11. [Doi:10.1037/0022-3514.37.1.1] Kobasa, S. C., Maddi, S. R., & Zola, M. (1983). Type A and Hardiness. Journal of Behavioral Medicine, 6, 41-51. [Doi: 10.1007/BF00845275] Koçak, O., Ak, N ., Erdem, S.S., Sinan, M., Younis, M.Z., & Erdoğan, A. (2021). The Role of Family Influence and Academic Satisfaction on Career Decision-Making Self-Efficacy and Happiness. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18(11), 1-19. [Doi: 10.3390/ijerph18115919.] Kravetz Shlomo; Yaacov Drory; Victor Florian (1993). Hardiness and sense of coherence and their relation to negative affect. European Journal of Personality, Vol. 7,233 244. [Doi:10.1002/per.2410070404] Lakani. N., & Akbari, B. (2021). The Effectiveness of Cognitive Emotion Regulation on Emotional Regulation,Cognitive Flexibility, and Mental Happiness among Students with Internet-addicted: A Pilot Study. Salāmat-i ijtim (Community Health) 8(3): 453-467. [Doi:10.22038/mjms.2021.18898] Lee M., & Kim, B. Effect of the Employees’ Mental Toughness on Organizational Commitment and Job Satisfaction: Mediating Psychological Well-Being. Administrative Sciences, 13 (5):133. [Doi:10.3390/admsci13050133] Maddi, S. R. (2013). Hardiness_ Turning Stressful Circumstances into Resilient Growth-Springer Netherlands. Springer Dordrecht Heidelberg New York London: Springer Dordrecht Heidelberg. https://searchworks.stanford.edu/view/9801319 Moltafet, G., Noshadi, N., & Rafiei Manesh, F. (2018). The mediating role of cognitive emotion regulation strategy in the relationship between trust in God and stubbornness Psychological, Journal of Ravanshenasi-va و Din, 47 (3), 1-7. (Persia). http://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/501 Mutz, J., Clough, P., & Papageorgiou, K. A. (2017). Do Individual Differences in Emotion Regulation Mediate the Relationship Between Mental Toughness and Symptoms of Depression? Journal of Individual Differences,38, 71-82. [Doi:10.1027/1614-0001/a000224] Nasiri, S., Askarizadeh, G., & Fazilatpoor M.(2017). The Role of Cognitive Regulation Strategies of Emotion, Psychological Hardiness and Optimism in the Prediction of Death Anxiety of Women in their Third Trimester of Pregnancy. IJPN; 4 (6) : 50-58. (Persia). [Doi:10.21859/ijpn-04068] Oishi, S., & Westgate, E. C. (2022), A psychologically rich life: Beyond happiness and meaning. Psychological Review, 129(4), 790 811. [Doi:10.1037/rev0000317] Ott, J. (2020), Cognitive Happiness, or the Cognitive Component of Happiness. In: Beyond Economics. Palgrave Macmillan, Cham. [Doi: 10.1007/978-3-030-56600-5_4] Razi, Shiva and Abdolazadeh, Bayaneh. (2019). Investigating the role of cognitive emotion regulation strategies in psychological toughness in female students, the fourth International conference on new researches in the field of educational sciences, psychology and social studies of Iran, Tehran. (Persia). https://civilica.com/doc/919410/ Sadeghifard, M., Sadat Seif, F., & Asgharnejad, F.(2021). The Relationship between Emotion Regulation Strategies and Life Expectancy and Resilience in the Mothers of Children with Intellectual Disability. MEJDS; 11 :109-109. (Persia). [Doi:10.29252/mejds.0.0.137] Sadock ,B.J., & Sadock,V.A(2003). Synopsis of psychiatry.Philadelphia: Lippincott Williares & Wilkins. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2802389/ Satıcı, B., & Deniz, M. E. (2020). Modeling emotion regulation and subjective happiness: smartphone addiction as a mediator. ADDICTA: The Turkish Journal on Addictions, 7(3), 146-152. [Doi: 10.5152/ADDICTA.2020.20035] Salehi, S. N., Eftekhar Saadi, Z., Hafezi, F., & Borna, M.(2021). Effects of Emotion Regulation Skills Training on Self-Efficacy, Resilience, and Hope in Female Students with Nonclinical Depression. MEJDS; 11 :96-96. (Persia). http://jdisabilstud.org/article-1-2255-fa.html Toros, T., Ogras, E. B., Okan, İ., Temel, C., Keskin, M.T., Korkmaz, C., & Uluoz, E.(2023). Investigation the Relationship between Mental Toughness and Courage Levels of Sports Sciences Faculty Students for Sustainable Performance. Sustainability, 15, 9406. [Doi:10.3390/su15129406] Valizadeh, H., & Parandin, S. (2022). The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Irrational Beliefs and Happiness of the Elderly. Aging Psychology, 8(1), 24-11. (Persia). [Doi: 10.22126/jap.2022.7219.1586] World Health Organization, (2019). School-based violence prevention: a practical handbook. WHO Headquarters (HQ). https://www.who.int/publications/i/item/school-based-violence-prevention-a-practical-handbook Zhu, D., kinson, L.H., & Wang, Q. (2018). Academic performance and financial forecasting performance: A survey study. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 20, 45-51. [Doi: 10.1016/j.jbef.2018.07.002] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 745 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 419 |