تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,581 |
مدلسازی ساختاری تأثیر آرزوهای تحصیلی بر نابرابری آموزشی در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع پیشدانشگاهی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 4، اسفند 1393، صفحه 37-50 اصل مقاله (304.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد حسنی1؛ راضیه اسدی* 2؛ مریم سامری3؛ تقی اکبری4 | ||
1دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه | ||
3استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری تاثیر آرزوهای تحصیلی بر نابرابری آموزشی در بین دانشآموزان دختر و پسر ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش شهرستان ارومیه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر در حال تحصیل در مقطع پیشدانشگاهی در سال تحصیلی 91-92 میباشدکه از میان آنها تعداد 357 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی(شامل نمودارها، درصدها، میانگینها و..) و برای برازش الگوی ارائهشده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد عوامل زمینهای، شخصی و محیطی تاثیر مستقیم بر آرزوهای تحصیلی دانشآموزان دارد. همچنین نتایج نشان داد آرزوهای تحصیلی تاثیر مستقیم و معنیدار بر پیشرفت تحصیلی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آرزوهای تحصیلی؛ نابرابری آموزشی؛ پیشرفت تحصیلی؛ عوامل زمینهای؛ عوامل شخصی؛ عوامل محیطی | ||
مراجع | ||
اکبر زاده، نسرین(1371). بررسی تأثیر شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران در سال 71 بر آرزوهای نوجوانان سال چهارم دبیرستانهای تهران. مجله علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهراء، 13 و14 ، 45-29. دهقان، حسین(1383). انواع نابرابری آموزشی. نشریه جامعه شناسی و علوم اجتماعی، 24 ، 49-42. قاسمی اردهائی، علی؛ حیدرآبادی، ابوالقاسم و رستمی، نیر(1389). زمینه های خانوادگی و نابرابری فرصتهای آموزشی دانشآموزان مطالعه موردی: دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اهر. مجله تخصصی جامعه شناسی٬ 1(1)٬ 146-125. کلاین، پل (؟؟؟). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمه سید جلال صدرالسادات و اصغر امینی(1380) تهران: انتشارات سمت. محمدی کاجی، مهدی و قربانی، مجید (1387). بررسی تجربیات دانشآموزان کانادایی از موانع ادراک شده و حمایتهای دریافت شده در پیگیری آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی،2 (2)، 56-29. محمدی کاجی، مهدی و کامکاری، کامبیز (1388). بررسی تأثیر عوامل زمینه ای(سن،جنس،تحصیلات والدین) بر پیگیری آمال و آرزوهای تحصیلی و شغلی جهت مسیرهای تحصیلی و شغلی دانشآموزان کانادایی مقطع دبیرستان. تازهها و پژوهشهای مشاوره، 8 (29) ، 57-27. محمدی کاجی، مهدی و کامکاری، کامبیز(1390). بررسی الگوی تغییر آرزوهای تحصیلی و شغلی دانشآموزان کانادایی در مقطع دبیرستان و پس از آن. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی،3 (6)، 61-42. هومن، حیدر علی (1388). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت. Clair,R.S , Kintrea, K. & Hooston, M. (2011.(The influence of parents , places and poverty on educational attitudes and aspirations. www.jrf.org.uk.
Horn, D. (2010). Educational institutional and inequality of oppurtunity.Central European University, Department of Political Science.
Marjoribanks, K. (2005). Family background, adolescent’s educational aspiration and Australian young adult’s educational aspirations. International educational journal, 6(1), 104-112.
Page, L. , Garboua, L. L. & Montmarquette, K. (2006). Aspiration levels and Educational choices an experimental study. University of Westminster.
Rawls, J (1971). A Theory of Justice. Oxford: University Press.
Rothon,C., Arephin, M., Klinebery, E., Cattell, V. & Stansfeld, S. (2011). Structural and socio- psychological influences on adolescent educational aspirations and academic achievement. Soc Psychol Educ, 14, 209-231.
Strand, S. & Winston, J. (2008).Educational aspirations in inner city schools. Educational studies, 34(4), 249-267.
Strawinski, P. (2011). Educational aspirations. University of Warsaw, Faculty of Economic Sciences.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,993 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,255 |