تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,992 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,440 |
مقایسه ی ادراک خود و مشکلات خواب در دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه، اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 21-41 اصل مقاله (298.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_jld_3_2_92_12_25_2 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رستم اوغلی1؛ ستاره جانی2؛ اصغر پوراسمعیلی* 3؛ مجتبی صالحی4 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر جهت مقایسه ی ادراک خود و مشکلات خواب در دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه، اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی آن جام شد. آزمودنی های پژوهش مقایسه ای حاضر، شامل دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی ( 1391 ) در مدارس عادی شهرستان پارس آباد بودند. 60 دانش آموز ( 20 نفر بیش فعال/کاستی توجه، 20 نفر دارای اختلال یادگیری، 20 نفر عادی) با نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده ها با پرسش نامه های کانرز، یادگیری کلورادو، LSD ادراک خود و عادات خواب گردآوری شد و با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی تحلیل گردید. نتایج نشان داد دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در شایستگی تحصیلی، مقبولیت اجتماعی، سلوک رفتاری، ظاهر فیزیکی و ارز شکلی خود و دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه در مقبولیت اجتماعی و سلوک رفتاری به طور معنا داری ضعیف تر از گروه عادی هستند وکودکان دارای اختلال یادگیری و بیش فعالی/کاستی توجه، مشکلات خواب بیش تری از گروه عادی داشتند. بنابراین توجه به برنامه های آموزشی و درمانی مؤثر بر ادراک خود و خواب در این دانش آموزان اهمیت ویژه ای دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات یادگیری؛ بیش فعالی/کاستی توجه؛ ادراک خود؛ مشکلات خواب | ||
مراجع | ||
احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا ( 1388 ). اختلالات یادگیری از نظریه تا عم . ل تهران: نشر ارسباران. 1 . Mayes 2 . Stein 3 . Arnsten 4 . Potter, Newhouse & Bucci انجمن روان شناسی آمریکا ( 2000 ). متن تجدید نظر شد هی چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری .( ترجمه ی هامایاک آوادیس یانس و محمد رضا نیکخواه ( 1388 .(DSM-IV-TR) اختلا لهای روانی چاپ اول، تهران، نشر سخن. به پژوه، احمد؛ غباری بناب، باقر؛ عل یزاده، حمید؛ همت یعلمدارلو، قربان ( 1386 ). تأثیر آموزش و توان کنترل خود بر بهبود مهارت های اجتماعی دانش آموزان با اختلال کاستی توجه و بیش فعالی. پژوهش .1-18 ،(23) در حیطه ی کودکان استثنایی، فص لنام هی پژوهشکده کودکان استثنایی، 1 حاجلو، نادر و رضایی شریف، علی ( 1390 ). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی مشکلات .24-43،(1) یادگیری کلورادو. فص لنام هی ناتوان یهای یادگیری، 1 خوشابی، کتایون ( 1381 ). بررسی میزان شیوع اختلال بی شفعالی/ کمبود توجه در دان شآموزان مقطع ابتدایی شهر تهرا . ن تهران: معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. رضایی جمالویی، حسن ( 1389 ). مقایس هی پذیرش همسالان، سازگاری و ادراک از خود در دان شآموزان دارای ناتوان یهای یادگیری و دان شآموزان عاد . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی. دانشگاه محقق اردبیلی. فرمند، آتوسا ( 1385 ). سودمندی درمان ترکیبی: برنامه گروهی فرزند پروری مثبت و دارو درمانی، بر 3 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه، در مقایسه با هر - علایم و شیو ههای تربیتی کودکان 12 یک از این درما نها به تنهای . ی تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. کاوسیان، جواد و کدیور، پروین ( 1384 ). نقش برخی از عوامل خانوادگی در خودپنداره خانوادگی .91-112، (29) دانش آموزان دبیرستانی. فص لنام هی رفاه اجتماعی، 5 کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنجامین و گرب، جان ( 2002 ). خلاصه روا نپزشک . ی ترجمه ی نصرت اله پور افکاری ( 1382 ). تهران، شهر آب. نجفی، مصطفی؛ عطاری، عباس؛ مراثی، محمدرضا و معین، یاسر ( 1390 ). مقایس ه ی وضعیت خواب کودکان 3 تا 7 سا له ی مبتلا به خود ارضایی با گروه شاهد در شهر اصفهان . مجل هی دانشکد هی پزشکی .1605-2611،(169) اصفهان، 29 Arnsten, A. F. T. (2006). Fundamental of attention deficit hyperactivity disorder: circuits and pathways. J Clin Psychiatry, 679, 7–12. Barber, S., Grubbs, L. & Cottrell, B. (2005). Self-perception in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of pediatric Nursing, 20, 46-75. Bear, G. G., Minke, K. M. & Manning, M. A. (2002). self-concept of students with learning disabilities: A meta-analysis.school psychology Review, 31, 405-427. Bender, M. E. & Pelham, W. E. (1997). Peer relationship in hyperactive children.description and treatment. In K. D. Gadow & I. Bialer (Eds), Advances in learning and behavioral disabilities, 1, 365-436. Chapman, J. W. (1988). Learning disabled children’s self-concepts. Review of educational research, 58,347-371. Chovam, W. L. & Morrison, E. R. (1989). Correlates of self-perception among variant children. psychological Reports, 54(2), 8-536. Corkum, P., Tannock, R. & Moldofsky, H. (1998). Sleep disturbance in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37, 637–646. Dumas, D., Pelletier, L. (1999). Perception in hyperactive children. Journal of maternal child Narsing, 24,12-19. Evangelista, N. M., Owens, J. S., Golden, C. M. & Pelham, W. E. (2008). The positive illusory bias in children with ADHD:Do positive illusory perceptions generalize to perceptions of others? Journal of Abnormal Child Psychology, 36,779-791. Fakier, N. & Wild, L. G. (2011). Associations among sleep problems,learning difficulties and substance use in adolescence. Journal of adolescence, 34, 717-726. Gentschel, D. A., McLaughline, T.F. (2000). Attention deficit /hyperactivity disorder as a social disability: characteristics and suggested methods of treatment. Journal of developmental and psysical Disabilities, 12, 333-317. Harter, S. (1985). Manual for the self-perception profile for children. Denver, Colo: University of Denver. Heyman, W. B. (1990). The self perception of a learning disabilitiesand its relationship to academic self-perception and self-esteem. Journal oflearning disabilities, 23(8),472- 475. Hvolby, A., Jorgensen, J. & Bilenberg, N. (2009). Parental rating of sleep in children with attention deficit/hyperactivity disorder. European Child & Adolescent Psychiatry, 18(7), 429–438. Linnet, K. M., Dalsgaard, S., Obel, C., Wisborg, K., Henriksen, T. B. & Rodrigues, A. (2003). Maternal lifestyle factors in pregnancy risk of attention deficit/ hyperactivity disorder and associated behaviors: Review of the current evidence. American Journal Psychiatry,160(6), 1028-1040. Marsh, H. W. (1987). the big-fish-little-pond effect on academic achievement. Journal of educational psychology, 79(3), 280-295. Meyer, A. (1983).Origins and prevention of emotional disorder among learning disabled children .Topics in learning and learning disabilitie, 3, 59-70. Micchopoulou, A., Belesioti, B., Goula,V., Tokatlidou, A. & Pantazopoulou, A. (2007). sleep disorders in children with learning difficulties, 22, 282-283. Journal of Learning Disabilities, Winter 2014 مجله ی ناتوانی های یادگیری، زمستان 1392 Vol.3, No.2/21-41 21-41/ دوره ی 3، شماره ی 2 41 Montague, M. & Gardren, D. V. (2003). A cross-sectional study of mathematics Achievement, estimation skills and academic self –perception in students of varying ability. Journal of learning disabilities, 36, 437-448. Owens, J. A., Spirito, A., McGuinn, M. & Nobile, C. H. (2000). sleep habits and sleep disturbance in elementary school-aged children. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 21 (1), 27-36. Owens, J. S., Goldfine, M. E., Evangelista, N. M, Hoza, B. & Kaiser, N. M. (2007). A critical review of self-perceptions and the positive illusory bias in children with ADHD. clinical child and family psychology Review, 10, 335-351. Potter, A. S., Newhouse, P. A. & Bucci, D. J. (2006). Central nicotinic cholinergic systems: a role in the cognitive dysfunction in attention deficit hyperactivity disorder. Behav Brain Res, 175, 201–211. Sadeh, A., Raviv, A. & Gruber,R. (2000). Sleep patterns and sleep disruptions in school – age children. Developmental psychology, 36, 291-301. Winne, P.H., Woodlands, M.J., Wong, B.Y, (1982). Comparability of self-perception among learning disabled, normal, and gifted students. Learning Disabilities, 15(8), 470- 475. Yoon, S. Y. R., Jain, U. & Shapiro, C. (2012). Sleep in attention–deficit/hyperactivity disorder inchildren and adults .past, present and future. Sleep Medicine Reviews, 16(4), 371-88. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,906 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,219 |