تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,458 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,621 |
اثربخشی آموزش فراشناخت بر فرسودگی تحصیلی، تعللورزی و ناامیدی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آذر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.10432.5224 | ||
نویسندگان | ||
فضایل شاهماری سوها1؛ محمد نریمانی* 2؛ توکل موسی زاده3؛ تورج هاشمی4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی | ||
2استاد دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3استادیار، گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر فرسودگی تحصیلی، تعلل ورزی و ناامیدی تحصیلی دانشآموزان تیزهوش بود. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه تیزهوشان مدیریت آموزشوپرورش ناحیه 2 اردبیل بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در مدرسه تیزهوشان مشغول به تحصیل بود. با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس 40 نفر انتحاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، تعلل ورزی سولومون و همکاران (1984) و ناامیدی یک (1979) بود. فرآیند اجرا آموزش روش فراشناختی در این پژوهش در 7 جلسه ۶۰ دقیقهای انجام شد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره با نرم افزارspss.25 تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل، در نمره کل متغیر فرسودگی تحصیلی (569/5=F)، متغیر تعلل ورزی (49/20=F) و متغیر ناامیدی تحصیلی (648/14=F) وجود داشت(001/0>p). نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی فراشناخت در کاهش فرسودگی تحصیلی، تعلل ورزی و ناامیدی تحصیلی معلمان میتوانند با طراحی دقیق فعالیتهای یادگیری در دورهها و برنامه درسی، به فراگیران در توسعه مهارتهای فراشناختی در کلاس و محیط تحصیلی کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فراشناخت؛ فرسودگی تحصیلی؛ تعلل ورزی؛ ناامیدی تحصیلی؛ تیزهوش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 543 |