تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,755,166 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,245,531 |
اثربخشی آموزش کنشهای اجرایی گرم و سرد در دو سطح والد و کودک بر بهبود علائم کودکان با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 3، 1402، صفحه 103-90 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.9727.5033 | ||
نویسندگان | ||
سیده زهرا سید نوری1؛ عباسعلی حسین خانزاده* 2؛ عباس ابوالقاسمی3؛ ایرج شاکری نیا2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش کنشهای اجرایی گرم و سرد در دو سطح والد و کودک بر بهبود علائم کودکان با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی انجام شد. روشها: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کودکان 9 تا 12 ساله با اختلال نارسایی توجه فزونکنشی شهر رشت بودند که در سال 1400 به مراکز درمانی، آموزشی مراجعه کردند. نمونه پژوهش 26 کودک با اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی از جامعه ذکر شده بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به تصادف در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند. کودکان گروه آزمایش و مادران آنها هرکدام برنامه مداخلهای موردنظر را طی 10 جلسه دریافت کردند. ابزارها، پرسشنامه جمعیتشناختی و مقیاس درجهبندی کانرز بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش کنشهای اجرایی گرم و سرد در دو سطح والد و کودک بر بهبود علائم کودکان با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی مؤثر بود (01/0< P). نتیجهگیری: این نتایج نشانگر سودمندی آموزش چندوجهی کنشهای اجرایی برای کودکان با این اختلال است. | ||
کلیدواژهها | ||
کنشهای اجرایی گرم و سرد؛ والد و کودک؛ علائم؛ اختلال کمبود توجه/فزون کنشی | ||
مراجع | ||
اصغری نکاح، سید محسن؛ و عابدی، زهره. (1393). بررسی اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر بهبود بازداری پاسخ، برنامهریزی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال نقص توجه /بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی شناختی، ۲ (۱)، ۴۱-۵۱.
اصغرینکاح، سید محسن. (1388). کاربردهای آموزشی-ترمیمی بازیهای بومی ایران در آموزش و توانبخشی کودکان دارای نیازهای ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی، 90، 3-15.
بشرپور، سجاد؛ عینی، ساناز. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی. ناتوانیهای یادگیری، 12(2)، 18-33.
حسینی دشت بیاض، غلامحسین؛ جناآبادی، حسین؛ و فرنام، علی. (1398). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کمی، دانش و استدلال سیال در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری پایههای اول و دوم ابتدایی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،12، 28-35.
حکیمی راد، الهام؛ افروز، غلامعلی؛ بهپژوه، احمد؛ غباریبناب، باقر؛ و ارجمندنیا، علی اکبر (1392). اثربخشی برنامههای آموزش بازداری پاسخ و حافظه فعال بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال کاستی توجه و بیشفعالی. مطالعات روانشناختی، 9، 9-29. https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1756.html رضایی، صدیقه؛ افتخاری صعادی، زهرا، حافظی، فریبا؛ و حیدری، علیرضا. (1398). تدوین برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود عملکرد عصبشناختی کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 62( 1-4)، 199-212. https://mjms.mums.ac.ir/article_14315.html عزیزیان، مرضیه. (1397). مداخلههای آموزشی کارکردهای اجرایی برای کودکان با نارسایی شناختی. تعلیم و تربیت استثنایی، ۱ (۱۵۰)، ۶۳-۷۱. قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا. (1391). اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکر دهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 98-115. محب، نعیمه؛ امیری، شاهرخ؛ و بهروش، عاطفه. (1392). اثربخشی بازیدرمانی کوتاهمدت ساختاری بر علائم اختلال نقص توجه-بیشفعالی کودکان پیشدبستانی. آموزش و ارزشیابی، 6، 27-43. معتمدیگانه، نگین؛ افروز، غلامعلی؛ شکوهی یکتا، محسن؛ ارجمندنیا، علیاکبر؛ وبر، ریچل. (1399). اثربخشی آموزش کنشهای اجرایی فراشناختی والد محور بر نشانگان رفتاری و کنشهای شناختی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی. فصلنامه سلامت روان کودک، 7(3)، 142-154. https://childmentalhealth.ir/article-1-738-fa.html موسیزاده مقدم، حدیث؛ ارجمندنیا، علیاکبر؛ افروز، غلامعلی؛ غباری بناب، باقر. (1399). تأثیر برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر بر میزان توجه کودکان با اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی. فصلنامه سلامت روان کودک، ۷ (۴)، ۲۴۸-۲۶۳ https://childmentalhealth.ir/article-1-606-fa.html Al-Saad, M.SH., Al-Jabri, B., & Almarzouki, A.F. (2021). A Review of Working Memory Training in the Management of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Frontiers in Behavioral Neuroscience. 15, 1-13. [DOI: 10.3389/fnbeh.2021.686873] American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. [https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596] Andrews, G., & Moussaumai, J. (2015). Improving children's affective decision making in the Children's Gambling Task. Journal of Experimental Child Psychology,139,18-34. [DOI: 10.1016/j.jecp.2015.05.005] Asgari Nekah, S.M, & Abedi, Z. (2014). The Effectivness of Executive Functions based Play Therapy on improving Response Inhibition, planning and working memory in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Cognitive Psychology, 2 (1) :41-51. (Persian). Asgari Nekah, S.M. (2009). Educational - Restorative applications of Iranian indigenous games in education and rehabilitation of children with special needs. Journal of Exceptional Education.90, 3-15. (Persian)
Azizian, M. (2018). Educational Interventions in Executive Functions in Children with Cognitive Disabilities. Journal of Exceptional Education. 1 (150), 63-71. (Persian).
Basharpoor, S., & Eyni, S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Learning Disabilities, 12(2), 18-33. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7608.1814 Beck, S.J., Hanson, C.A., Puffenberger, S.S., Benninger, K.L., & Benninger, W.B. (2010). A controlled trial of working memory training for children and adolescents with ADHD. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 39, 825–836. [DOI: 10.1080/15374416.2010.517162] Binesh, M., Daghighi, M.R., Shirazi, E., Oleson, T., & Hashem-Dabaghian, F. (2020). Comparison of Auricular Therapy with Sham in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A Randomized Controlled Trial. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. 26,6,515-520. [DOI: 10.1089/acm.2019.0477] Diamond, A, & Ling, D.S. (2016). Conclusions about interventions, programs, and approaches for improving executive functions that appear justified and those that, despite much hype, do not. Developmental Cognitive Neuroscience, 18,34-48. [DOI: 10.1016/j.dcn.2015.11.005] Dovis, S., Van der Oord, S., Wiers, R. W., & Prins, P. J. (2015). Improving executive functioning in children with ADHD: training multiple executive functions within the context of a computer game. a randomized double-blind placebo controlled trial. PloS one, 10(4), e0121651. [DOI: 10.1371/journal.pone.0121651] El Wafa, H.E.A., Ghobashy, S.A.E.L. & Hamza, A.M. (2020). A comparative study of executive functions among children with attention deficit and hyperactivity disorder and those with learning disabilities. Middle East Current Psychiatry, 27, 64, 1-9. [DOI: https://doi.org/10.1186/s43045-020-00071-8] Fang, Y., Han, D., & Luo, H. (2019). A virtual reality application for assessment for attention deficit hyperactivity disorder in school-aged children. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 15,1517-1523. [DOI: 10.2147/NDT.S206742] Ghamari Givi, H., Narimani, M., & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of childern with dyslexia and attention dificit/ hyperactivity. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. (Persian) Hakimi Rad, E., Afrooz, G., Beh-Pajooh, A., Ghobari–Bonab, B., & Arjmandnia, A. (2013). The effects of response inhibition and working memory training programs on improving social skills in children with Attention Deficit /Hyperactivity Disorder. Journal of Psychological Studies, 9(4), 9-30. (Persian). https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1756.html Hosseinidashtbayaz, G.H., Jenaabadi, H., & Farnam, A. (2020). Effectiveness of training of executive functions on the performance of quantitative reasoning, knowledge, and fluid reasoning among students with learning disabilities in the first and second grades of elementary school. Education Strategies Medical Sciences, 12 (6), 28-35. (Persian). Kappel, V. (2014). Cool and Hot Executive Functions in Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Dissertation, Berlin. Karimzadeh, M., Khodabakhshi-koolaee, A., Davoodi, H., & Heidari, H. (2020). Experiences and worries in mothers with children suffering from ADHD: A Grounded Theory Study. Caspian Journal of Pediatrics, 6(1), 390-8. Koepp, M.J., Gunn, R.N., Lawrence, A.D., Cunningham, V.J., Dagher, A., Jones, T., Brooks, D.J., Bench, C.J., & Grasby, P.M. (1998). Evidence for striatal dopamine release during a video game. Nature, 393(6682),266-8. [DOI: 10.1038/30498] Lin, Z.L., Lin, D.R., Chen, J.J., Li, J., Li, X.Y., Wang, L.S., Liu, Z.Z., Cao, Q.Z., Chen, C., Zhu, Y., Chen, W.R., Liu, Y.Z., & Lin, H.T. (2019). Increased prevalence of parent ratings of ADHD symptoms among children with bilateral congenital cataracts. International Journal of Ophthalmology, 12,8,1323-1329. [DOI: 10.18240/ijo.2019.08.14] Malekpour, M., Hadi, S., & Aghababaei, S. (2015). Effectiveness of Family, Child and Family-Child Based Intervention on ADHD Symptoms in Iranian Students with ADHD. International Journal of Psychological Studies, 7(2), 31-36. [http://dx.doi.org/10.5539/ijps.v7n2p31] Meyer, K.N., Santillana, R., Miller, B., Clapp, W., Way, M., Bridgman-Goines, K., & Sheridan, M.A. (2020) Computer-based inhibitory control training in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Evidence for behavioral and neural impact. PLoS ONE, 15(11), e0241352. [DOI: 10.1371/journal.pone.0241352] Mohebb, N., Amiri, S., & Behravesh, A. (2013). The effectiveness of Short time structured play therapy on attention –deficit Hyperactivity disorder in pre-school children (six years). Journal of Instruction and Evaluation, 6(22), 27-43. (Persian) Motamed Yeganeh, N., Afrooz, G., Shokoohi Yekta, M., Arjmandnia, A.A, & Weber, R. (2020). The Effectiveness of Parent based Metacognitive Executive Functions Training on Behavioral Symptoms and Cognitive Functions of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Journal of Child Mental Health, 7(3),142-154. (Persian). https://childmentalhealth.ir/article-1-738-fa.html Musazadeh Moghaddam, H., Arjmandnia, A.A., Afrooz, G.A., & Ghobari-Bonab, B. (2021). Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Program Based on Prospective Memory on the Attention Rate in the Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Journal of Child Mental Health, 7(4), 248-263. (Persian). https://childmentalhealth.ir/article-1-606-fa.html Nęcka, E., Gruszka, A., Hampshire, A., Sarzyńska-Wawer, J., Anicai, A. E., Orzechowski, J., Nowak, M., Wójcik, N., Sandrone, S., & Soreq, E. (2021). The Effects of Working Memory Training on Brain Activity. Brain sciences, 11(2), 155. [DOI: 10.3390/brainsci11020155] Nejati, V., Fallah, F., & Raskin, S. (2020). Inhibitory control training improves ADHD symptoms and externalizing behavior. Research Square, 1-8. [DOI: 10.21203/rs.3.rs-35443/v2] Nigg, J.T. (2017). Annual Research Review: On the relations among self-regulation, self-control, executive functioning, effortful control, cognitive control, impulsivity, risk-taking, and inhibition for developmental psychopathology. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, 58(4), 361–383. [DOI: 10.1111/jcpp.12675] Núñez-Jaramillo, L., Herrera-Solís, A., & Herrera-Morales, W.V. (2021). ADHD: Reviewing the Causes and Evaluating Solutions. Journal of personalized medicine, 11(3), 166. [https://doi.org/10.3390/jpm11030166] O'Neill, S., Rajendran, K., & Halperin, J.M. (2012). More than child's play: the potential benefits of play-based interventions for young children with ADHD. Expert Review of Neurotherapeutics, 12(10),1165-7. [DOI: 10.1586/ern.12.106] Pila-Nemutandani, R.G., & Meyer, A. (2016). Behaviour planning and problem solving deficiencies in children with symptoms of attention deficit hyperactivity disorder from the Balobedu culture, Limpopo province, South Africa. Journal of Child & Adolescent Mental Health, 28(2),109-21. [DOI: 10.2989/17280583.2016.1200582] Rabinovici, G.D., Stephens, M.L., & Possin, K.L. (2015). Executive dysfunction. Continuum (Minneap Minn). Behavioral Neurology and Neuropsychiatry, 21, 3, 646-59. [DOI: 10.1212/01.CON.0000466658.05156.54] Ragab, M.M., Eid, E.M., & Badr, N.H. (2020). Effect of Demographic Factors on Quality of Life in Children with ADHD under Atomoxetine Treatment: 1-Year Follow-up. Journal of Child Science, 10, e163–e168. [DOI https://doi.org/10.1055/s-0040-1717104.] Rapport, M.D, Eckrich, S.J., Calub, C., & Friedman, L.M. (2020). Executive function training for children with attention deficit/hyperactivity disorder. The Clinical Guide to Assessment and Treatment of Childhood Learning and Attention Problems, 171-196. [DOI: 10.4103/0366-6999.200541] Re, A. M., Capodieci, A., & Cornoldi, C. (2015). Effect of training focused on executive functions (attention, inhibition, and working memory) in preschoolers exhibiting ADHD symptoms. Frontiers in psychology, 6, 1161. [doi: 10.3389/fpsyg.2015.01161] Ren, Y., Fang, X., Fang, H., Pang, G., Cai, J., Wang, S & Ke, X. (2021) Predicting the Adult Clinical and Academic Outcomes in Boys with ADHD: A 7- to 10-Year Follow-Up Study in China. Frontiers in Pediatrics, 9, 1-11. [DOI: 10.3389/fped.2021.634633] Rezaei, S., Eftekhari Saadi, Z., Hafezi, F., & Heydarei, A. (2019). Development of Early Intervention Program Based On Executive Functions and its effectiveness on improving the neurological function of Children with Intellectual Disability. Medical Journal of mashhad university of medical sciences, 62, 199-212. (Persian). https://mjms.mums.ac.ir/article_14315.html Romero-Ayuso, D., Alcántara-Vázquez, P., Almenara-García, A., Nuñez-Camarero, I., Triviño-Juárez, J. M., Ariza Vega, P., Molina, J. P., & González, P. (2020). Self-Regulation in Children with Neurodevelopmental Disorders "SR MRehab: Un Colegio Emocionante": A Protocol Study. International Journal of environmental research and public health, 17(12), 4198. [DOI: 10.3390/ijerph17124198] Rosas, R., Espinoza, V., Porflitt, F., & Ceric, F. (2019). Executive Functions Can Be Improved in Preschoolers Through Systematic Playing in Educational Settings: Evidence from a Longitudinal Study. Frontiers in psychology, 10, 2024. [DOI: 10.3389/fpsyg.2019.02024] Roshannia, S., Maleki-Karamolah, S., Akhlaghi, Z., & Kordestani-Moghadam, P. (2021). A Review of Cognitive Disorders in Attention Deficit Hyperactivity Disorder with Emphasis on Executive Functions and Brain Structures: Cognitive Disorders in ADHD. International Clinical Neuroscience Journal, 8(2),60-6. Ruiz-Castañeda, P., Santiago-Molina, E., Aguirre-Loaiza, H., & Daza González, M. T. (2020). "Cool" and "Hot" Executive Functions in Patients with a Predominance of Negative Schizophrenic Symptoms. Frontiers in psychology, 11, 571271. [DOI: 10.3389/fpsyg.2020.571271] Sánchez, M., Lavigne, R., Romero, J. F., & Elósegui, E. (2019). Emotion Regulation in Participants Diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Before and After an Emotion Regulation Intervention. Frontiers in psychology, 10, 1092. [doi: 10.3389/fpsyg.2019.01092] Wender, P.H., & Tomb, D.A. (2017). ADHD: A Guide to Understanding Symptoms, Causes, Diagnosis, Treatment, and Changes Over Time in Children, Adolescents, and Adults. United States of America: Oxford University Press. Willoughby, M., Kupersmidt, J., Voegler-Lee, M., & Bryant, D. (2011). Contributions of hot and cool self-regulation to preschool disruptive behavior and academic achievement. Developmental Neuropsychology, 36(2),162-80. [doi: 10.1080/87565641.2010.549980] Yazdanbakhsh, K., Aivazy, S., & Moradi, A. (2018). The effectiveness of response inhibition cognitive rehabilitation in improving the quality of sleep and behavioral symptoms of children with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of kermanshah university of medical sciences, 22(2), e77114. [doi: 10.5812/jkums.77114] Zelazo, P. D., Qu, L., & Kesek, A. C. (2010). Hot executive function: Emotion and the development of cognitive control. In S. D. Calkins & M. A. Bell (Eds.), Child development at the intersection of emotion and cognition. American Psychological Association, pp. 97–111. Zelazo, Ph. (2016). Executive Functions: They Can Be Hot or Cool. Reflection Scinces. 1,3. Zheng, X., Shen, L., Jiang, L., Shen, X., Xu, Y., Yu, G., & Wang, Y. (2020). Parent and Teacher Training Increases Medication Adherence for Primary School Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Frontiers in Pediatrics. 8, 1-9. [doi: 10.3389/fped.2020.486353] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 429 |