تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,807 |
اثربخشی درمان هیپوونتیلاسیون بر بازداریهیجانی و سوگیری توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 1، 1402، صفحه 98-108 اصل مقاله (854.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.7741.4418 | ||
نویسندگان | ||
رحیم محمدی1؛ بهزاد تقی پور* 2؛ رقیه برزگران3؛ ناهید جلیلی4؛ نسرین الماسی راد5؛ هانیه صلح جو6 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
4کارشناس مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران. | ||
5کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
6کارشناس ارشد مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان هیپوونتیلاسیون بر بازداریهیجانی و سوگیری توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شد. روشها: این مطالعه نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود که به مرکز جامع سلامت سیدحاتمی شهر اردبیل در سال 1398 مراجعه کرده بودند، 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه برابر آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایشی طی 4 هفته تحت درمان هیپوونتیلاسیون قرار گرفت، و در این مدت بر گروه گواه، هیچ مداخلهی اعمال نشد. برای جمعآوری دادهها از نرم افزار داتپروب و پرسشنامه بازداری هیجان مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج به دست آمده از مقایسه پسآزمون دو گروه نشان داد که نمرات پسآزمون سوگیری توجه و بازداری هیچان گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری داشت (01/0=P). نتیجه گیری: این نتایج نشان میدهند که درمان هیپوونتیلاسیون موجب کاهش نمرات بازداریهیجانی و سوگیری توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان هیپوونتیلاسیون؛ سوگیری توجه؛ بازداری هیجان؛ اختلال اضطراب فراگیر | ||
مراجع | ||
تقی پور، بهزاد؛ بشرپور، سجاد؛ حاجلو،نادر و نریمانی، محمد. (1398). اثربخشی درمان هیپوونتیلاسیون بر حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی زنان مبتلا به اختلال پانیک. مجله مطالعات روانشناسی بالینی،10(38)، 99-79.
نریمانی، محمد؛ پورعبدل، سعید و بشرپور، سجاد. (1395). اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاصو مجله ناتوانیهای یادگیری، 6(1)، 121-140.
American psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM_V). Fifth Edition. Arlington, VA, American Psychiatric Association,1(2): 189-235.https://www.psychiatry.org/psychiatrists/practice/dsm Aue, T & singer, H. (2015). Expectancy biases in fear and anxiety and their link to biases in attention. Clinical psychology Review, 42: 83-95. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2015.08.005 Balzarotti, S., John, O.P., Gross, J.J. (2010). An Italian adaption of the emotion regulation questionnaire. European Journal of Psychological Assessment, 2(11): 14-28. [Doi:10.1027/1015-5759/a000009] Cartwright-Hatton, S., McNally, D., White, C., Verduyn, C. (2005). Parenting skills training: an effective intervention for internalizing symptoms in younger children? Journal child Adolesc Psychiatr Nurs., 18(2): 45-52. [Doi: 10.1111/j.1744-6171.2005.00014.x] Dixon, M.L., Vega, A.D., Mills, C., Andrews-Hanna, J., Spreng, R.N., Cole M.W., and christoff, K. (2018). Heterogeneity within the frontoparietal control network and its relationship to the default and dorsal attention networks. Proc natal Academic Science U S A, 115(7): 1598-1607. [Doi: 10.1073/pnas.1715766115] Gross, J.J. (2015). Emotion Regulation: Affective cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3): 281-291. [Doi: 10.1017/s0048577201393198] Higa-Mcmillan, C.K., Francis, S.E., Rih-Najarian, L., Chorpita, B.F. (2016). Evidence base update: 50 years of research on treatment for child and adolescent anxiety. Journal of clinical child and Adolescent Psychology. 45(2): 91-113. [Doi: 10.1080/15374416.2015.1046177] Jazaieri, H., Morission, A.S., Goldin, P.R., and Gross, J.J. (2015). The role of emotion ans emotion regulation in social anxiety disorder. Current Psychiatry Report, 17(1): 531. [Doi: 10.1007/s11920-014-0531-3] Kim, S., Wollburg, E., & Roth, W.T. (2012). Opposing breathing therapies for panic disorder: a randomized controlled trial of lowering vs raising end-tidal Pco2. Journal clinical psychiatry, 73, 931-939. [Doi: 10.4088/JCP.11m07068] Kristoffersen, J.T. (2016). Attention bias modification and emotion regulation in depression recurrence, Thesis for the degree of Doctor in Clinical Psychology. University of Oslo. [Doi: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-56760] Meuret, A.E., Ritz, T., Wilhelm, F.H., Roth, W.T., &Rosenfield, D. (2018). Hypoventilation Therapy alleviates panic by repeated induction of dyspnea. Journal Biological psychiatry: cognitive neuroscience and neuroimaging, 3(6), 539-546. [Doi: 10.1016/j.bpsc.2018.01.010] Muller-Pinzler, L., Gazzola, V., Keysers, C., Sommer, J., Jansen, A., Frassle, S., Krach, S. (2015). Neural path wav of embarrassment and their modulation by social anxiety. Neuroimage. 119(1): 252-261. [Doi: 10.1016/j.neuroimage.2015.06.036] Narimani, M., Pourabdol, S., & Basharpoor, S. (2016). The effectiveness of acceptance/ commitment training to decrease social anxiety in students with specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 6(1), 121-140. (Persian0 Newman, M.G., Zuellig, A.R., Kachin, K.E., Constantion, M.J., Przeworski, A., Erickson, T & et.al. (2002). Preliminary reliability and validity of the anxiety disorder. Behavior Therapy, 33(2): 215-233. [Doi: https://doi.org/10.1016/S00057894(02)80026-0] Peter, J., Lawarence, D.C., Murayman, K., & Creswell, C. (2019) Systematic review and meta-analysis: Anxiety and depression disorder in off spring of parents with anxiety disorder. Journal American Academic children Adolescence Psychiatry, 58(1): 46-60. [Doi: 10.1016/j.jaac.2018.07.898] Roger, D., Najarian, B. (1989). The construction and validation of a new scale for measuring emotion control. Personal & Individial Different, 845-853. [Doi: https://doi.org/10.1016/01918869(89)90020-2] Rygh, J. I., Sanderson. & W. C. (2004). Treting generalized anxity disorder: Evidenced-based strategies. Tools, and techniques. New York, Guliford press. https://www.guilford.com/books/Treating-Generalized-Anxiety-Disorder/Rygh-Sanderson/9781593850395 Sadock, B.J.,&Sadock, P.R. (2015). Kaplan and sadocks pocket handbook of clinical psychiatry. 11th ed. https://www.amazon.com/Kaplan-Sadocks-Handbook-Clinical-Psychiatry/dp/1496386930 Somers, J.M., Goldner, E,M., Waraich, P., & Hus, L. (2006). Prevalence and incidence studies of anxiety disorders: a systematic review of the literature. Canada Journal of Psychiatry. 51: 100-13. [Doi: 10.1177/070674370605100206] Taghipuor, B., Basharpoor, S., Hajloo, N & Narimani, M. (2020). The effectiveness of hypoventilation on emotion processing and anxiety sensitivity in women with panic disorder. Journal clinical Psychology Studies. 10(38), 79-99. (Persian). [https://doi.org/10.22054/jcps.2020.48207.2221]. Townshend, J.M & Duka, T. (2001). Attentional bias associated with alcohol cues: Differences between heavy and occasional social drinkers. Psycho pharmacology, 15; 67-74. [Doi: 10.1007/s002130100764] Tunnel, N.C., Ritz, T., Wilhelm, F.H., Roth, W.T & Meuret, A.E. (2020). Habituation or vormalization? Experiential and respiratory recovery from voluntary Hyperventilation in treated versus untreated patients with disorder panic. Journal Behavior Therapy, [Doi: 10.1016/j.beth.2020.03.003] Zvolensky, M.J., Paulus, D.J., Bakhshaie, J., Garza, M., Manning, K., Lemaire, C., Reitzel, L.R., Smith, L.J., & Ochoa-Perez, M. (2018). Anxiety sensitivity and age: Roles in understanding subjective social status among Low income adult latinos in primary care. Journal of Immigrant and Minority Health, 20(3), 635-640. [Doi: 10.1037/ort0000307] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 554 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 417 |