تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,805 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,676 |
بررسی شیوع قلدری و عوامل جمعیت شناختی مرتبط با آن در دانش-آموزان مدارس متوسطه اول شهر گرمی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 3، 1402، صفحه 115-104 اصل مقاله (913.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.7564.4355 | ||
نویسندگان | ||
مریم عزتی بابی* 1؛ سجاد بشرپور2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف : هدف از پژوهش حاضر بررسی شیوع قلدری و عوامل جمعیت شناختی مرتبط با آن در دانشآموزان مدارس متوسطه اول شهر گرمی در سال تحصیلی 99-1398 بود. مواد و روشها : طرح پژوهش حاضر توصیفی – زمینه یابی می باشد. جامعهآماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان مشغول به تحصیل پسر و دختر در دوره دوم متوسطه شهرستان گرمی بود. نمونهای به تعداد 200 نفر( 100 دختر و 100 پسر ) به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه قلدری-قربانی اولویوس استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش های آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی( خی دو) استفاده گردید. یافتهها : درنهایت، نتایج این پژوهش نشان داده است که تفاوت معناداری در میزان شیوع بین دو گروه دختران و پسران وجود دارد، بدین معنا که میزان قلدری و قربانی قلدری شدن در پسران بیشتر از دختران بود(p<005). نتیجه گیری : با توجه به آسیبهای جسمی و روانشناختی و زمینهسازی قلدری برای آسیب روانی اجتماعی در دانشآموزان و با توجه به اهمیت مدرسه هم به لحاظ وقوع و هم به لحاظ کنترل و پیشگیری قلدری میتوان با اجرای سیاستهای مشخص، ارائه آموزشهای مناسب و اجرایی و برنامههای پیشگیری و مداخله مناسب در مدارس کشور از وقوع و ایجاد پیامدهای آسیبزا جلوگیری کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
شیوع؛ قلدری- قربانی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
اکبری بلوطبنگان، افضل و طالع پسند، سیاوش(1394). ویژگیهای روانسنجی مقیاس قربانی هارتر در دانشآموزان مدارس متوسطه شهر قم. مجله سلامت و جامعه(مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران). 4(4)، 216-207. [https://doi.org/10.22037/meipm.v4i4.16728]
بازرگان، زهرا و غلامعلی لواسانی، مسعود(1382). خشونت بدنی در مدرسه و راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش آن. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 6، 13-30. [https://noavaryedu.oerp.ir/article_78737.html]
برزگر بفرویی، کاظم و خضری، حسن. (1392). بررسی میزان شیوعِ انواع زورگویی در مدارس راهنمایی شهرستان یزد از دیدگاه دبیران. فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 13(7)، 15-26. [http://exceptionaleducation.ir/article-1-131-fa.html]
عزتی بابی، مریم و آقاجانی، سیفالله. (1401). مقایسه اضطراب اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانیهای یادگیری، 12(1)، 62-72. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7793.1837
عزتی بابی، مریم و میکائیلی، نیلوفر. (1400). مقایسه شایستگی اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری، 11(2)، 91-103. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7142.1762
قمری گیوی، حسین، سروشزاده؛ سیدحسن، مقصود؛ نادر و میکاییلی، نیلوفر(1392). اثربخشی برنامه پیشگیری از زورگویی الویوس بر زورگویی، مهارتهای اجتماعی و عزتنفس دانشآموزان در مدارس ابتدایی. فصلنامه روانشناسی بالینی، 3(11)، 49-75. [https://www.sid.ir/paper/487583/fa]
کریمی، فاطمه (1390 ). بررسی انواع خشونت کلامی و عوامل پدیدآورنده آن از نظر دانشآموزان و معلمان. پژوهشنامه حقوق کیفری، 4 ،102- 85 . [https://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/4023013900204.pdf]
Bazarghan, Z. & Gholamali. L., M. (2005). Physical Violence in School and Strategies to Prevent and Reduce It, Quarterly Journal of Educational Innovation, 6:13-30. )Persian(. [Doi.org/10.1037/edu0000622] Balootbangan, A. A., Talepasand, S., Rezaei, A. M., & Boogar, I. R. (2016). Psychometric properties of Harter's victimization scale in middle schools students. Safety promotion and injury prevention (Tehran), 4(4), 207-216. [https://doi.org/10.22037/meipm.v4i4.16728] Barzeghar,B. K., & Khezri, H.(2017).Prevalence of Bullying in Middle Schools in Yazd from the Perspective of Teachers, Quarterly Journal of Exceptional Education. 13(7), 15-26. )Persian(. [Doi.org/10.3126/ijls.v9i3.12440] Baldry, A. C., & Farrington, D. P. (2000). Bullies and delinquents: personal characteristics and parental styles. Journal of Community & Applied Social Psychology, 10, 17-31.[Doi.org/10.1002/ (SICI) 1099-[1298(200001/02)10:1%3C17: AID-CASP526%3E3.0.CO; 2-M] Brewer, G., & Kerslake, J. (2015). Cyberbullying, self-esteem, empathy and loneliness. Comp Hum Beh, 48:255-60.[Doi.org/10.1590/0047-2085000000312] Clarke, E., & Kiseiica, iVI (1997). A systematic counseling approaches to the problem of bullying. Elementary school Guidance and Counseling, 31,310 – 305. [https://www.jstor.org/stable/42869211] Cheraghi, A., & Piskin, M. (2011). Comparison of peer bullying among high school students in Iran and Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2510–2520.[Doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.137] Garmaroudi, G., Mohammad, K., Omidvari, S., & Jafarpour, S. (2014). Prevalence of Bullying and its Associated Factors among Iranian Middle School Students. Health Education and Health Promotion, 2(3), 9-20. [http://hehp.modares.ac.ir/article-5-11107-en.html] Craig, W., Harel-Fisch, Y., Fogel-Grinvald, H., Dostaler, S., Hetland, J., Simons-Morton, B., & HBSC Bullying Writing Group. (2009). A cross-national profile of bullying and victimization among adolescents in 40 countries. International journal of public health, 54, 216-224. [https://link.springer.com/article/10.1007/s00038-009-5413-9] De Wet, C. (2005). The voices of victims and witnesses of school bullying. Koers: Bulletin for Christian Scholarship= Koers: Bulletin vir Christelike Wetenskap, 70(4), 705-725. https://hdl.handle.net/10520/EJC59227 Dulimus. C. N., Theriot. M. T., Sowers. K. M., & Blackburn. J. A. (2004). Student reports of peer bullying victimization in a rural school. Stress, Trauma, and Crisis: international journal 7 (1). 1 – 16. [Doi.org/10.1080/15434610490281093] Etim, E. T., & Egodi, A.U. (2013). Family socio- economic status and delinquency among senior secondary school students in Calabar South, Cross River State, Nigeria. American Journal of Contemporary Research, 3(4), 83-88.[Doi.org/10.24200/jsshr.vol5iss03pp28-36] Espelage D. L., & Holt, M. (2001). Bullying and victimization during early adolescence: Peer influences and psychosocial correlates. Journal of Emotional Abuse, 2, 123–142. [Doi.org/10.1300/J135v02n02_08] Ezzati Babi, M., & Mikaeili, N. (2022). Comparison of social competence with bullying – victim behavior in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 11(2), 91-103. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7142.1762 Ezzati Babi, M., & Aghajani, S. (2022). Comparison of social anxiety with bullying – victim behavior in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities,12(1), 62-72. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7793.1837 Garrett, K. J. (2001). Reducing school-based bullying. Journal of School Social Work, 12(1), 74–90. [Doi.org/10.13023/etd.2019.124] Ghamari, H., Soroush Zade, SH., Maghsoud, N., & Michaeli, N. (2013). Effect of olweus bullying prevention program on bullying, social skills and self-esteem of students in primary schools. Journal of Clinical Psychology, 3(11), 75-49) Persian (.https://www.sid.ir/paper/487583/fa Harris, K., Mullan, Duncan, G., & Boisjoly, J. (2002). Evaluating the Role of “Noting to Lose” Attitudes on Risky Behavior in Adolescence. Social Forces, 00377732, Vol. 80 (3). https://doi.org/10.1353/sof.2002.0008 Hawker, D.S.J & Boulton, M.J. (2000), “Twenty years of research on peer victimization and psychological maladjustment: a metal analysis”, Journal of child Psychology and Psychiatry, No 41: 441_445. [Doi.org/10.14204/ejrep.37.15011] Hilooğlu, S., & Cenkseven-Önder, O. (2010). The role of social skills and life satisfaction in predicting bullying among middle school students. Elementary Education Online, 9(3), 1159-1173.[Doi.org/10.19044/ejes.v7no3a11] Karatzias, A., Power, K. G., & Swanson, V. (2002). Bullying and victimization in Scottish secondary schools: same or separate entities? Aggressive behavior 28, 45 – 61.[Doi.org/10.1002/ab.90005] Kepenekci, K. Y., & Cinkir, S. (2006). Bullying among Turkish high school students, child abuse and neglect, 30, 193 – 204.[Doi.org/10.1016/j.chiabu.2005.10.005] Kokkinos, M. C., & Kipritsi E. (2012). The relationship between bullying, victimization, trait emotional intelligence, self-efficacy and empathy among preadolescents. Social Psychology of Education, 15(1), 41-58.[Doi.org/10.3390%2Fijerph16234837] Kaltiala-Heino, R., Rimpela, M., Marttunen, M., Rimpela, A., & Rantanen, P. (1999). Bullying, depression, and suicidal ideation in Finnish adolescents: school survey, British Medical Journal, 319, 348–351.[Doi.org/10.1136/bmj.319.7206.348] Karimi, F. (2011). Investigating different kinds of verbal violence and their causes from of studentsʼ and teachersʼ perspectives. Research on Criminal Justice, 4, 85-102) Persian (. [Doi.org/10.4236/oalib.1107683] Kartal, H. (2009). The ratio of bullying and victimization among Turkish elementary school student's ad its relationship to gender and grade level. Journal of Social Sciences, 20(2), 109-119.[Doi.org/10.1080/09718923.2009.11892729] Lee, CH. (2010). Personal and interpersonal correlates of bullying behaviors among Korean middle school students. Journal of interpersonal violence. 25(1):152-76. [Doi.org/10.1371%2Fjournal.pone.0253128] Laufer, A., & Harel, Y. (2003). The role of family, peers, and school perceptions in predicting involvement in youth violence. International Journal pf Adolescents Medical Health, 15(3), 235-246. [DOI: 10.1177/0044118X11424756] McTernan W. P., Dollard M. F., & LA Montagne A. D. (2013). Depression in the workplace: An economic cost analysis of depression-related productivity loss attributable to job strain and bullying. Work & Stress, 27, 321–338.[Doi.org/10.1080/02678373.2013.846948] Modin, B., Låftman, S.B., & Östberg, V. (2017). Teacher rated school ethos and student reported bullying-A multilevel study of upper secondary schools in Stockholm, Sweden. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(12), 1565. [DOI:10.3390/ijerph14121565] Mucherah, W., Finch, H., White, T., & Thomas, K. (2018). The relationship of school climate, teacher defending and friends on students' perceptions of bullying in high school. Journal of adolescence, 62, 128-139. [DOI: 10.1016/j.adolescence.2017.11.012] Nation, M., Vieno, A., Perkins, D., & Santinello, M. (2007). Bullying in school and adolescent sense of empowerment: An analysis of relationships with parents, friends, and teachers. Journal of Community & Applied Social Psychology, 10. 1002-1024. [https://doi.org/10.1002/casp.921] Olweus, D. (1993). bullying at school: what we know and what we can do. Cambridge, (1993) MA: Blackwell.[Doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.137] Rigby, K. (2000). Effects of peer victimization in schools and perceived social support on adolescent well-being. Journal of adolescence, 23(1), 57-68. https://doi.org/10.1006/jado.1999.0289 Salmivalli, C. (2001). Peer – led intervention campaign against school bullying: who considered it useful, who benefited? Educational research, 43 (3), 263 – 278. [Doi.org/10.1016/S1359-1789 (00)00012-4] Young-Jones, A., Fursa, S., Byrket, J. S., & Sly, J. S. (2015). Bullying affects more than feelings: the long-term implications of victimization on academic motivation in higher education. Social psychology of education, 18(1), 185-200. https://link.springer.com/article/10.1007/s11218-014-9287-1 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 877 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447 |